מניות סלקום ופרטנר מזנקות: "שוק התקשורת בתחתית"

‎‎כך אומר חיים ישראל ממריל לינץ' ‏‎‎■ מאז מחירי השפל של חודש יולי האחרון זינק מחיר מניית פרטנר יותר מפי 2, וסלקום עלתה ב-86%‏ ■ ובינתיים, בשטח: הוט מובייל במבצע של 49 ש' ל-4 חודשים, YouPhone עם חודשיים חינם

‎‎האם הגיעה התחתית במחירי הסלולר בישראל, ובהתאם גם במחירי מניות סלקום ופרטנר ? בימים האחרונים נרשמו עליות חדות בשתי המניות. מניית סלקום זינקה ב-16.3% בשלושת ימי המסחר האחרונים בבורסת ניו יורק, לשווי נוכחי של 944 מיליון דולר, ומניית פרטנר קפצה במקביל ב-14.6%, והחברה חצתה את רף מיליארד הדולר בשווי השוק שלה.

‏"אנחנו כבר אמרנו בעבר ששוק התקשורת הישראלי הגיע לתחתית. התחרות מגיעה לתחתית מבחינת המחירים, ואנחנו רואים התייצבות מפה והלאה", אומר חיים ישראל, ראש מחלקת המחקר של תחום התקשורת בשווקים המתעוררים במריל לינץ'.‏

לדברי ישראל, כבר לא מעט זמן שהחבילות שמציעות החברות לא מתעדכנות כלפי מטה. גולן והוט התקרבו לנתח השוק שהיו צריכות להשיג (כדי לקבל חזרה את כספי הערבות שהפקידו בעת הזכייה במכרז משרד התקשורת, ש' ח' ו'); הן מוציאות הרבה כסף על הרשתות ועל השירות, ולכן הן לא צריכות להמשיך ולהוריד מחירים.‏

במשך שנים כלל שוק הסלולר המקומי את פלאפון, מקבוצת בזק שבשליטת שאול אלוביץ', סלקום, מקבוצת אי.די.בי של נוחי דנקנר, ופרטנר, שכיום נמצאת בשליטת חיים סבן. אלא שלפני קרוב לשנה חל שינוי דרמטי בשוק. פעילות הוט וגולן בשוק הסלולר הושקה, ולצד עוד כמה שחקני ‏‏MVNO‏ (מפעילים וירטואליים), גברה התחרות בשוק התקשורת.

שלוש חברות הסלולר הוותיקות - סלקום, פרטנר ופלאפון - הרוויחו בשנת 2012 במצטבר סכום של 1.7 מיליארד שקל, ירידה של כמעט 30% לעומת הרווח המצרפי ב-2011. ההכנסות המצרפיות של השלוש ירדו בשנה החולפת ב-27.3% ל-13.8 מיליארד שקל. מניות פרטנר וסלקום ירדו בשנתיים האחרונות ב-59% וב-66%, בהתאמה. עם זאת, בהשוואה למחירי השפל שנרשמו במניות בחודש יולי האחרון, פרטנר יותר מהכפילה את עצמה, וסלקום עלתה ב-86%.

‏"מניות של חברות תקשורת קונים כשהתחרות בשיאה, ולא כשהכול ורוד", מדגיש ישראל. "צריך לזהות מתי התחרות מגיעה לרוויה מסוימת, כי תמיד יש רגולציה, תמיד יש תחרות ותמיד יש השקעות. לדעתנו שוק התקשורת בישראל הגיע לרוויה. האינדיקציה לכך היא שגולן לא חידשו את התעריף של 49 שקל, והוט לא חידשו את המבצעים המאוד-אגרסיביים שהיו להם".

ישראל מוסיף, שאפילו בשיא המשבר, הציגו חברות הסלולר המקומיות שיעורי ‏EBITDA‏ (רווח בנטרול מס, ריבית, פחת והפחתות) של סביב 30%. להערכתו, הרבעון הבא לא יהיה טוב יותר מקודמו, אך גם לא גרוע ממנו. ‏‎‎‏