סוף עידן המזומן: הבנקים הגדולים בשבדיה מפסיקים את השימוש בשטרות ומטבעות

הצעדים שנקטו הבנקים להפסיק את שירות אספקת המזומן בסניפיהם הובילו לירידה במספר מקרי השוד

מרבית הבנקים הגדולים בשבדיה - SEB, סוודבנק ונורדאה בנק - הפסיקו את שירותי הטיפול בכסף מזומן ב-65%-75% מסניפיהם במדינה. לטענת הבנקים, כבר אין צורך במזומן מכיוון שהשבדים משתמשים בכרטיסי האשראי שלהם, באינטרנט ובמכשירי הטלפון הניידים לביצוע כל התשלומים הנדרשים.

שטרות הכסף, שעליהם מתנוססים דיוקניהם של שבדים מפורסמים, כמו הבוטניקאי קרל לינאוס - ובקרוב גם דיוקנה של השחקנית האגדית גרטה גרבו - משמשים רק בכ-20% מהעסקאות המתבצעות בחנויות, על פי נתוני התאחדות המסחר השבדית. בבריטניה, שבירתה לונדון משמשת כמרכז פיננסי עולמי, מספקים כל הבנקים כסף מזומן בסניפיהם.

"הפסקנו את הטיפול הידני במזומן פשוט בגלל שאנחנו רואים שינוי בהתנהגות לקוחותינו", אמרה דוברת סוודבנק, אנה סונדבלד, בתשובה שנשלחה במייל לשאלות שהוצגו לה. "רק 5% מלקוחותינו מבצעים עסקאות מזומן בחנויות".

הביקוש בקרב הצרכנים לשירותי מזומן בבנק הגדול ביותר בשבדיה, נורדאה, צונח בקצב שנתי של כ-20%, לדברי דובר הבנק, אריק דורהן. יו"ר נורדאה, ביורן ולרוס, אמר שסוף עידן המזומן הוא הצעד הטבעי הבא בתהליך אבולוציוני שכבר הוביל להכחדתם של פנקסי הצ'קים. מבחינה זו מקדימה שבדיה בהרבה את בריטניה וארה"ב, ציין ולרוס.

"המדינות הסקנדינביות נפטרו מפנקסי הצ'קים לפני כשלושים שנה, אך בארה"ב עדיין משלמים בצ'קים ואפילו הבריטים עדיין משתמשים בצ'קים", אמר ולרוס בריאיון שנערך בחודש שעבר. "זה הגיוני שאם נפטרנו מהצ'קים לפני שלושים שנה, אנחנו מתחילים להיפטר מהמטבעות ומהשטרות כבר עכשיו".

הצעדים שנקטו הבנקים להפסיק את שירות אספקת המזומן בסניפיהם הובילו לירידה במספר מקרי השוד, ואשתקד נרשמו חמישה מקרים בלבד, לעומת 16 ב-2011, לדברי התאחדות הבנקאים השבדים.

גם החנויות מנסות לצמצם את השימוש בשטרות ובמטבעות. קמעונאית כלי המיטה השבדית, קונגסנגן, ורשת הטלפון הנייד, 3, מבטלות בהדרגה את השימוש במזומן בחנויותיהן.