"הבנק היפני לוקח הימור ענק, הכלכלה שוקעת והשוק יקרוס"

טאקשי פוג'ימקי, כלכלן אשר ייעץ לשעבר בין היתר לגורו ההשקעות ג'ורג' סורוס, מזהיר בראיון פסימי ל"בלומברג" כי רכישות האג"ח של ממשלת יפן יובילו אותה לחדלות פירעון

הבנק היפני לוקח "הימור ענק" במהלכים המוניטאריים האחרונים שהוא מבצע בניסיון להילחם בדפלציה במדינה, ועלול לגרור את הממשלה היפנית לחדלות פירעון - כך מסביר טאקשי פוג'ימקי, כלכלן אשר ייעץ לשעבר בין היתר לגורו ההשקעות ג'ורג' סורוס.

בתחילת החודש, נזכיר, הצהיר הבנק המרכזי ביפן כי יכפיל את היקף רכישות האג"ח החודשי ל-7.5 טריליון ין (76 מיליארד דולר), קרי - כ-70% מסך כלל איגרות החוב שמתכננת הממשלה היפנית להנפיק בשנה הקרובה.

בתוך כך, הציב יו"ר הבנק הנכנס, הרוהיקו קורודה, טווח זמן של שנתיים להגיע ליעד אינפלציה שנתי של 2% - בדומה ליעד שהציב ראש הממשלה היפני שינזו אבה, אשר הבהיר כי במידה ויידרש כן, ירחיב את המדיניות המוניטארית וירכוש איגרות חוב בהיקף של 270 טריליון ין במהלך כל שנת 2014.

"אני חושב שבכך הבנק היפני נוקט בהימור ענק, ובסופו של דבר יפסיד", מסביר פוג'ימקי בראיון ל"בלומברג". "ההרחבה הכמותית של קורודה היא התאבדות כפולה של הבנק יחד עם הממשלה. הבנק היפני חולק כעת עם הממשלה את גורלה של יפן, שתגיע בסופו של דבר לחדלות פירעון".

"הטלטלות שחווה שוק ההון היפני והעובדה כי עדיין רואים מימושים, מעידה על כך שיש פחד רב בקרב המשקיעים", אמר פוג'ימקי, נשיא חברת ייעוץ הנושאת את שמו, בטוקיו. "יש סימנים מוקדמים של מימושים בשוק, וצריך ולהמשיך ולעקוב אחר הנושאים בהדיקות.

כלל חובותיה של ממשלת יפן על בסיס הנפקות אג"ח והלוואות אחרות, גדלו לשיא של 997.2 טריליון ין נכון לסוף 2012, כך לפי נתוני משרד האוצר במדינה. בקרן המטבע הבינלאומית מעריכים כי חובותיה של יפן יגדלו בכ-245%, השנה בלבד, ומזה השנה השישית ברציפות.

"הכלכלה היפנית שוקעת לאוקיינוס, אין שום אפשרות לברוח מקריסת השוק בעתיד עם חוב לאומי כה גדול", סיכם.