כלכלנים על מדד המחירים: הממשלה וב"י צריכים לעשות יותר

הלמ"ס מעדכנת: מדד המחירים לצרכן לחודש מארס עלה ב-0.2% ■ סעיף הדיור עלה בכ-0.8% ■ אורי גרינפלד מפסגות: "מחירי החשמל והעלאות המיסים שבדרך ישמרו את האינפלציה קרובה למרכז היעד של בנק ישראל"

מדד המחירים לצרכן לחודש מארס, שהתפרסם היום (ב') על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, עלה בכ-0.2% בהשוואה לחודש פברואר 2013 והגיע לרמה של 100.5 נקודות לעומת 100.3 נקודות, בחודש הקודם.

מתחילת 2013 המדד הכללי נותר ללא שינוי, המדד ללא ירקות ופירות והמדד ללא דיור ירדו ב-0.1%, כל אחד. המדד ללא אנרגיה ירד ב-0.2%. בשנה האחרונה עלה המדד הכללי בכ-1.3%.

להלן תגובות נבחרות למדד:

■ אורי גרינפלד, מנהל מחלקת המאקרו בפסגות: "בהסתכלות קדימה, למרות הביקושים הנמוכים במשק והלחצים הדפלציונים הנובעים מכך, מחירי הדיור כמו גם העלאות מחירי החשמל והעלאות המיסים שבדרך ישמרו את האינפלציה קרובה למרכז היעד של בנק ישראל".

אסף שאול, סמנכ"ל השקעות אלפא פלטינום קרנות נאמנות: "ניתן לראות שמחירי הדירות ממשיכים לעלות וצעדי בנק ישראל בנושא אינם מספיקים, מה שיקשה בהמשך על בנק ישראל להוריד את הריבית. נתון זה ישפיע על המסחר בשוק ביום רביעי, ואנו נצפה לירידות קלות בצמודים הקצרים והבינוניים בעיקר".

■ אייל עופר, דובר תנועת "ישראל יקרה לנו": "יוקר מחירי הדיור הביא לכך שרבים אינם יכולים עוד לקנות דירה. בצר להם הם פונים אל שוק השכירות שם מורגשת עליית מחירים חזקה.על בנק ישראל לפעול בנחישות לעצירת העלייה במחירי מדד הדיור. מחירי הדיור דוחפים קונים אל שוק השכירות וכתוצאה מכך מחירי השכירות מזנקים".

■ יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון: "אין לפסול הטלת מגבלות נוספות על משכנתאות על ידי בנק ישראל במטרה לרסן את הביקושים. פישר ישאף לפרוש מתפקידו בסוף יוני ללא ביקורת נוקבת בנושא התפתחות בועת הנדל"ן".

יניב פגוט, האסטרטג הראשי של קבוצת איילון: "הסיפור הגדול בה הידיעה של מדד המחירים לצרכן לחודש מרץ הינו ההשתוללות כלפי מעלה של מחירי הדיור. המדידה הנוכחית מלמדת כי מחירי הדיור, אשר אינם חלק ממדד המחירים עצמו, זינקו ב-10.5% בחודשים פברואר-ינואר 2013, אל מול התקופה המקבילה אשתקד. הריביות האפסיות במשק, המנפקות תחושה של כסף בחינם, בצוותא עם אובדן האמון של הציבור בגורמי השלטון, לפיה אלו יביאו בטווח הנראה לעין להיפוך מגמה בשוק הדיור, מביאים למהלך מסוכן של עליות מחירים נוספות ומואצות בשוק הדיור. קבינט הדיור החדש לא יזכה למאה ימי חסד במאמציו להביא לשינוי כיוון בענף הדיור - והוא נדרש לנחישות ויצירתיות מאפיינים אשר ממשלות ישראל הקודמות כשלו בהן".

רונן מנחם, מנהל מחלקת השקעות ואסטרטגיה בבנק מזרחי טפחות: "מדד מרץ ממחיש את הפער בין סעיף הדיור לשאר מרכיביו. סעיף הדיור עלה 0.8% ואילו המדד ללא דיור לא עלה כלל. העלייה המצטברת החדה במחירי הדירות בבעלות בארבעת החודשים האחרונים (כ-6%), הפיגור של סעיף הדיור במדד אחר מחירי הדירות והעובדה שסעיף זה מהווה רבע מהמדד הכללי - כל אלו יעמידו במבחן את רצונו של בנק ישראל לנהל מדיניות ריבית שלא תוכתב על ידי שוק הדיור, וירחיקו עוד יותר את הכדור למגרשה של הממשלה".

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים והשקעות: "המדד הנמוך מבטא את הערכה כי המשק נתון בהאטה וכי הירידה בפעילות הכלכלית היא פועל יוצא של החשש מהגזרות הכלכליות שבדרך לצד ירידת מחיר חומרי הגלם בעולם בעטיה של צמיחה גלובלית איטית. ירידת מחיר הירקות, המזון, התקשורת, ההלבשה והציוד החשמלי מבטאים את הירידה בביקושים וההאטה הכלכלית במשק הישראלי. מנגד, התחבורה, התרבות ובידור, הריהוט ודיור רשמו עלייה. כאשר מדד מחירי הדיור לבדו עלה ב-0.8% וממשיך מגמה המחייבת תשומת לב ואף טיפול יסודי מצד הממשלה החדשה. שכן, ללא מרכיב הדיור המדד היה נשאר ללא שינוי".