מקורבי לפיד: "לא נסגר כלום עם פישר"; הגירעון יתקרב ל-4%

בכירים במשרד האוצר הסבירו היום: מסיבות טכניות אין אפשרות לעמוד על גירעון של 3% השנה

הגירעון ב-2013 לא יעמוד על 3% תמ''ג, אלא על 4% תמ''ג לפחות, ולפיכך יעד הגירעון לשנה הקרובה יגדל ויעמוד על 4% תמ"ג בקירוב - כך אישרו היום (ד') בכירים במשרד האוצר. שר האוצר, יאיר לפיד, ונגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר, קיימו בסוף השבוע שחלף ובתחילת השבוע הנוכחי פגישות כדי לסכם ביניהם את היעדים הפיסקליים לשנתיים הבאות. לאחר הפגישה האחרונה לעת עתה, בסביבתו של לפיד מסרו ל"גלובס": "עוד לא נסגר כלום".

נזכיר, כי במסגרת תקציב המדינה ל-2011-2012 עמד יעד הגירעון המקורי ל-2013 על 1.5% תמ''ג בלבד. אלא ששר האוצר דאז, יובל שטייניץ, וראש הממשלה, בנימין נתניהו, העלו את היעד ל-3% תמ''ג אחרי שהבינו כי איבדו את השליטה עליו. נתניהו, והפעם לפיד, החליטו להעלות שוב את יעד הגירעון, לרמה של יותר מ-4% תמ''ג (כ-40 מיליארד שקל).

השאלה הגדולה

בכירים באוצר הסבירו היום כי מסיבות טכניות (תקציב מעבר) אין אפשרות לעמוד על גירעון של 3%, הואיל ותקציב המדינה ל-2013-2014 יאושר רק באמצע 2013 - כך שגם אם הממשלה תאשר חבילת מסים בסך 15 מיליארד שקל כפי שהאוצר דורש על מנת לעמוד בגירעון של כ-3% תמ''ג, רק כמחצית - אפילו פחות - מהכסף תיכנס ב-2013.

הסיבה לכך פשוטה: אין אפשרות להעלות מסים כמע''מ וכמס הכנסה ולבטל פטורים באופן רטרואקטיבי. צעדים כגון קיצוץ קצבאות ילדים גם לא יניבו את מלוא הסכום ב-2013. נזכיר עוד כי עד אישורו, תקציב המדינה ל-2013 הוא "1 חלקי 12", מה שכופה בפועל מדיניות מרסנת (אין גידול ריאלי בתקציב), אך אחרי אישור התקציב, היקף ההוצאה צפוי לזנק, דבר שרק יגדיל את הגירעון.

עם זאת, באוצר הזהירו כי אישור החבילה הפיסקאלית חייב להיעשות בהקדם במסגרת אישור התקציב השנה, אחרת "האמינות הפיסקאלית תיפגע" לשון בכיר אחד, שהוסיף ואמר: "הסטייה מגירעון של 3% תמ''ג חייבת להיות בגלל טעמים טכניים - ולא בגלל חוסר יכולת לאשר את החבילה".

באוצר עדיין לא החליטו מה יהיה היעד הסופי של הגירעון ב-2013, אך מקורות במשרד הפנו את תשומת הלב לביצוע התקציב במארס, שם נכתב כי הגירעון השנתי (12 החודשים האחרונים) עמד על 4.5% תמ''ג. "זה נותן תמונת מצב, מעין סדר גודל של המספר הסופי", אישר בכיר במשרד.

השאלה הגדולה שנותרה פתוחה היא מה יהיה יעד הגירעון ב-2014, שם אין בעיות "טכניות". בסוגיה זו שוררים חילוקי דעות בין לפיד לבין פישר ועמיתיו, אשר דורשים כי היעד החדש לשנה הבאה לא יעלה על 3% תמ''ג. מנגד, באוצר מעדיפים להתחייב על יעד גמיש יותר, של 3.5% תמ''ג. הוויכוח סביב סוגיה קריטית זו נקטע עקב נסיעתו של הנגיד לכנס של קרן המטבע הבינלאומית, וצפוי להתחדש עם שובו לישראל, בתחילת השבוע הבא.

נזכיר כי לגבי 2014, הועלה היעד מ-1% תמ''ג ל-2.75% תמ''ג - וכאמור הוא שוב עושה דרכו מעלה.