"כיצד נותנים סכומי עתק למקורבים? לחקור את ראשי המשק"

הסערה סביב ההסדר בין בנק לאומי לנוחי דנקנר נמשכת ■ בתנועת "ישראל יקרה לנו" קוראים היום לראש הממשלה נתניהו ושר האוצר לפיד להקים ועדת חקירה: "הציבור חש מרומה, מאות מליונים נמחקים מדי שנה ואת הלקוח הקטן רודפים"

הסערה סביב מחיקת חובותיו של נוחי דנקנר לבנק לאומי, נמשכת. היום (ה') קוראים ב"תנועת ישראל יקרה לנו" להקמת וועדת חקירה ממלכתית, לטובת "חקירת מחיקות האשראי בבנקים".

התנועה, הפועלת במחאה נגד יוקר המחייה בישראל, שיגרה הבוקר מכתב הממוען לראש הממשלה בנימין נתניהו, שר האוצר יאיר לפיד, יו"ר ועדת הכספים ניסן סלומיאנסקי, וכן לנגיד בנק ישראל סטנלי פישר ולמפקח על הבנקים דודו זקן.

במכתב מזהירים כי ב"ישראל יקרה לנו" כי "מחיקת החוב אותה עומד לבצע בנק לאומי לאיש העסקים נוחי דנקנר היא רק הקרחון שקצהו מבצבץ מעל פני השטח".

עוד התייחסו בתנועה להחלטת המפקח על הבנקים לבדוק את הסדר החוב המוצע בין אי.די.בי לבנק לאומי, וציינו: "טוב עושה הפיקוח על הבנקים בבדיקתו הפרטנית לגבי ההסדר המוצע, אולם השאלה הציבורית המהותית היא: כיצד ניתנים במערכת הבנקאות כולה סכומי עתק למקורבים, וזאת ללא בטחונות מתאימים?".

"הציבור חש מרומה כאשר מאות מליונים נמחקים מדי שנה, ואילו את הלקוח הקטן רודפים עד השקל האחרון. בדיקת הפיקוח על הבנקים חייבת להקיף גם את הנהלים וההרגלים שהושרשו מזה שנים בכל דרגי הניהול בבנק לאומי ובבנקים נוספים בישראל", לשון המכתב.

נזכיר כי בעקבות הלחץ הציבורי סביב הפרשה, הודיע אתמול בנק לאומי על השהיית הסדר החוב עם החברות בבעלותו של דנקנר, עד לסיום בדיקת בנק ישראל בנושא. ההחלטה התקבלה לאחר הסערה הציבורית הרחבה שהתעוררה בכלי התקשורת וברשת הפייסבוק בעקבות כוונת הבנק למחוק לדנקנר חוב בהיקף של 150 מיליון שקל.

במכתב מ"ישראל יקרה לנו", נכתב: "פרשה זו אינה שונה בעוצמתה ממשבר מניות הבנקים. גם אז נאמר לנו כי 'כך נוהגים', עד שביום אחד קרסו המניות, אותו יחד איתן קרס המשק, והציבור הישראלי ניזוק. השבר המתרחש כנגד עינינו, טיפין טיפין, הוא שורה של 'הסדרי חוב' המצביעים על אותו הרגל מגונה של מתן אשראי כושל.

יש לחפש את האשמה ואת האשמים בכל דרגי הניהול בבנקים, וכן לבדוק את התנהלות מחלקת הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל. האם הפיקוח על הבנקים נרדם בשמירה? לא מן הנמנע שהחקירה תתמקד גם באנשים אשר הינם, כיום או בעבר, מבכירי הכלכלה וראשי המשק".

"הציבור חייב לדעת שאלו המנתבים את כספו (והמפקחים עליהם בבנק ישראל) עושים מלאכתם ללא משוא פנים. אין מקום לשיקולים של שמור לי ואשמור לך כאשר הרגולטור - המפקח הופך להיות הבנקאי המפוקח, ורואי החשבון של הגוף המלווה והגוף הלווה הם אותה ישות.

"לפיכך דרושה כעת ועדת חקירה ממלכתית אשר תרד לעומק העניין ותעקור מן השורש את ההרגלים המגונים הללו אשר הובילו באופן שיטתי למשבר הנוכחי".