נעילה יציבה בבורסה; אג"ח IDB צנחו עד 10%, אל על 8.5%

חברות התעופה הישראליות שובתות החל מהבוקר לקראת אישור "שמיים פתוחים" בממשלה ■ דירקטוריון בנק לאומי החליט ביום שישי לבטל את הסדר החוב שהוצע לנוחי דנקנר ■ קבוצת דלק שיפרה הצעת הרכש למניית דלק ישראל

המסחר בבורסה בתל אביב ננעל היום (א') ביציבות עם נטייה קלה לירידות שערים. בבוקר נרשמה מגמה שלילית על רקע ההתפתחויות האחרונות בפרשת מחיקת החוב של נוחי דנקנר על ידי בנק לאומי והנעילה החיובית בבורסות העולם ביום שישי לאחר שבוע רע במיוחד. משרד מבקר המדינה עתיד לפרסם, במסגרת הדוח השנתי שלו, נתוני לגבי נושא הסדרי החוב במשק הישראלי. בנק ישראל הודיע אמש כי הוא צפוי לבחון את ההסדר של לאומי וגנדן, למרות ביטולו.

כשנה לאחר שהחלה לבחון את הנושא, חברת המדדים העולמית MSCI תודיע בקרוב האם בכוונתה לצרף את ישראל למדד MSCI אירופה - כך מעריכים גורמים בשוק ההון. על פי ההערכות, בשבועות הקרובים צפויה חברת המדדים לסיים את שלב הבחינה המקדמית - התייעצות בלתי פורמלית שקיימה עם הגורמים הרלוונטיים - ולהחליט האם לדון בנושא באופן רשמי. כאמור, על פי הערכות בשוק, הסבירות שההחלטה בנושא תהיה חיובית היא גבוהה. (לסיפור המלא)

"אנחנו ממשיכים לעקוב אחרי הדשדוש של תל אביב 25 ומשתדלים לא לקשקש לגביו עד שהמגמה תתבהר. אם בכל זאת נאמר משהו אז לפחות בכל הקשור לממוצעים נעים, המדד נמצא בטריטוריה שלילית", כתב סגל בסקירה השבועית שלו. "ממוצעים נעים הם לא כלי העבודה האופטימלי בזמן דשדוש אבל ציינו את הפרט הזה עבור מי שמחפש את האיתות הטוב ביותר שניתן לחלץ. ניתן לאמר שלא היינו ממהרים לקנות עכשיו את המדד".

הנושא המרכזי שמעסיק את המשק הינו סוגיית הסדר החוב של בנק לאומי וחברת גנדן של נוחי דנקנר. ביום שישי, ולאחר ישיבת דירקטוריון שנמשכה מספר שעות, החליטה מועצת המנהלים של הבנק לבטל את הסכם הסדר החוב שהגיע אליו דנקנר עם מנכ"לית הבנק רקפת רוסק-עמינח.

בתגובה לפרסומים בנושא הזה שלח דנקנר מכתב לעובדים שלו ובו הוא הציג את הגירסה שלו לאירועים וטען כי ב-4 השנים האחרונות אף חברה מהחברות שבבעלות קבוצת IDB לא ביקשה להגיע להסדר חוב וכי כל החברות עומדות בהתחייבויות שלהן למשקיעים ולמחזיקי האג"ח. במכתב הביע דנקנר תקווה כי החברה תצליח להגיע למתווה עם הבנקים שיהיה "הוגן וראוי - כזה שיהיה מוסכם עליהם".

בנק ישראל הודיע אמש כי ימשיך לבדוק את הסדר החוב שגיבש לאומי עם גנדן, למרות ביטולו. בכוונת המפקח על הבנקים דודו זקן, לבדוק את תהליך קבלת ההחלטות בהסדר החוב מול גנדן. זקן צפוי להופיע ביום שלישי מול ועדת הכספים של הכנסת על מנת לדון בנושא הסדרי החוב.

בתוך כך, ביום חמישי נודע ל"גלובס" כי משרד מבקר המדינה מתכוון להתייחס לסוגיית הסדרי החוב במשק בדוח הקרוב של מבקר המדינה. על פי הנתונים של משרד מבקר המדינה, בין השנים 2008 עד 2011 בוצעו בישראל 94 הסדרי חוב בשוק איגרות החוב, בסכום כולל עצום של 21 מיליארד שקל.

נעבור למה שקורה בעולם ולפסגת ה-G20 שננעלה אתמול בוושינגטון במסגרה הסכימו המשתתפים על קביעת יעדים כלליים בנוגע לצורך בהורדת החובות של המדינות במקום קביעת יעדים ברורים וזאת מחשש להשפעות של יעדים כאלה על ההתאוששות של הכלכלה העולמית.

סוכנות דירוג האשראי פיץ' הודיעה ביום חמישי על הורדת דירוג האשראי המושלם של בריטניה בדרגה אחת וזאת בעקבות החשש מהתחזיות הכלכליות של המדינה. בפיץ' מציינים כי בריטניה עומדת להיכנס למיתון שלישי תוך חמש שנים וזאת בעקבות מדיניות הידוק החגורות המונהגת במדינה, שפוגעת במאמצי הצמיחה במדינה.

אל-על ואי.די.בי עמדו במוקד

לאור ההתפתחויות האחרונות בסוגיית הסדר החוב בין בנק לאומי לגנדן של נוחי דנקנר שמחזיקה בקבוצת IDB , עמדו כל מניות הקבוצה ואגרות החוב שלה במוקד המסחר.

מניית אל על צנחה , לאור כוונת הממשלה לאשר היום בישיבתה השבועית את הסכם השמים הפתוחים עם האיחוד האירופי. ועדי עובדים של שלושת חברות התעופה - אל על, ארקיע וישראייר - החליטו בסיומה של ישיבה שקיימו ביום חמישי להשבית החל ממחר את כל הטיסות היוצאות מנתב"ג אלא אם כן הממשלה תקפיא את ההחלטה.

קבוצת דלק ריכזה גם היא עניין לאחר ששיפרה את הצעת הרכש שלה למניות דלק ישראל .