השמיים נסגרו והטיסה בוטלה: האם אתם זכאים לפיצוי?

החוק קובע שכן, ולמרות זאת - נראה כי כל חברת תעופה תבחר בדרך שונה כדי לפצות את לקוחותיה שנפגעו משביתת החברות הישראליות ■ ומה בנוגע לחדרים שהוזמנו במלונות בחו"ל וטיסות ההמשך? ■ מורה נבוכים לנוסע המבולבל

שביתת חברות התעופה הישראליות, שנכנסה לתוקפה הבוקר (א'), העלתה שאלות רבות בקרב נוסעים מבולבלים שתוכניותיהם השתבשו, באשר לעתיד נסיעתם וגורל כרטיס הטיסה שבידיהם.

הטיסה בוטלה. מגיע לי פיצוי?

על-פי חוק שירותי תעופה (פיצוי וסיוע בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה), התשע"ב-2012, "נוסע שהונפק לו כרטיס טיסה לטיסה שבוטלה, יהיה זכאי לקבל ממפעיל טיסה או מהמארגן הטבות אלה: (1) שירותי סיוע; (2) השבת תמורה או כרטיס טיסה חלופי, לפי בחירת הנוסע; (3) פיצוי כספי".

יחד עם זאת, יש לציין כי כל חברת תעופה פועלת לפי מדיניות שונה. על-פי המסתמן, חלק מהחברות יחזירו כסף לנוסעים או יתנו כרטיס לשימוש עתידי.

נוסף על כך ציין הבוקר מנכ"ל חברת ישראייר, אורי סירקיס, כי "במקרה שהשביתה תימשך גם מחר - נדאג לפצות את נוסעינו".

הנסיעה שלי דחופה, איך בכל זאת אפשר להמריא מישראל?

המטוסים היחידים שמקורקעים הם אלה של החברות הישראליות, קרי אל-על, ישראייר וארקיע. ניתן לעלות על טיסות בחברות תעופה זרות, שבלוח הטיסות שלהן אין כל שינוי.

יחד עם זאת, חשוב להדגיש כי בשל העומס הרב שמטבע הדברים נוצר - קשה מאוד להשיג מקום פנוי בטיסות הללו, וכפי הנראה יש להירשם ברשימת המתנה.

אם הייתי אמור לעלות על טיסת המשך (קונקשן) ולא הגעתי אליה - למה אני זכאי?

על-פי סעיף 3 (ב) (2) לחוק שירותי תעופה (פיצוי וסיוע בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה), התשע"ב 2012, "נרכש כרטיס טיסה הלוך ושוב, לרבות כרטיס טיסה הלוך ושוב לטיסה הכוללת חניית ביניים, והתקיימה עילה מזכה בטיסה הלוך מנקודת המוצא - יהיה הנוסע זכאי לקבל את מלוא התמורה ששולמה בעד כרטיס הטיסה"

ומה בנוגע למלון ולרכב שהזמנתי בחו"ל?

למרבה הצער, הדבר תלוי במדיניות המלון. ישנם מלונות שבהם ניתן לבצע ביטול הזמנה ולשלם רק חלק מהמחיר או קנס סמלי. מנגד, ישנם מלונות שאינם מכירים בשביתות, ולכן יחייבו אתכם במלוא זמן השהות.