יצחק תשובה מתכוון לגייס 1.5-2.5 מיליארד ד' בוול סטריט

השותפויות, שלקחו הלוואה של 800 מ' ד' בשלבי הקמת "תמר", מעוניינות להשתמש בכספים למיחזור החוב, פיתוח מאגר "לוויתן" והשקעה באתרים נוספים

שותפויות החיפושים של קבוצת דלק - אבנר ודלק קידוחים - בוחנות גיוס אג"ח בהיקף של 1.5-2.5 מיליארד דולר בוול סטריט. הגיוס אמור להחליף את המימון הנוכחי, בהיקף של כ-800 מיליון דולר, שאותו לקחו לצורך פיתוח מאגר הגז "תמר" מידי קונסורציום בנקים, בהובלת HSBC וברקליס.

גיוס החוב, אם וכאשר יתבצע, יהיה במתכונת של אג"ח פרויקטלי, ולמעשה יהיה איגוח של חלק השותפויות של דלק בפרויקט "תמר" (כ-31%) בשוק המוסדי האמריקאי. זאת בדומה לאיגוח שבוצע עם התחלת הפקת הגז בפרויקט "ים תטיס" בשנת 2004.

המימון הקיים שלקחו אבנר ודלק קידוחים, שאותה מנהל יוסי אבו, הוא כ-800 מיליון דולר, בהלוואה שנפרסה על פני שמונה שנים. היות שמדובר היה במימון שלבי ההקמה, שבהם קיימים סיכוני פיתוח, הריבית על ההלוואה גבוהה יחסית ועומדת על לייבור בתוספת 4.75%. עם התחלת הזרמת הגז מהפרויקט, אשר החלה בחודש שעבר, יורדת הריבית בכ-0.5% למשך שנתיים, ולאחר מכן עולה חזרה לריבית לייבור בתוספת של 4.75%.

מבנה ההלוואה נועד לאפשר לשותפויות לנסות למחזר את החוב בשנתיים שלאחר התחלת הזרמת הגז בפרויקט. זוהי תקופה שבה מתקיימים חוזים ארוכי טווח עם לקוחות, רמת הסיכון יורדת וכך גם שיעור הריבית על החוב.

למחזיקי האג"ח שינפיקו השותפויות של דלק יינתן שעבוד על הפרויקט, שכולל את זכויות השותפויות במאגר, הסכמים מול הלקוחות וחלקן בתשתית הפרויקט.

היקף הגיוס טרם נקבע, אולם הוא צפוי להיות גבוה בצורה משמעותית מהיקף החוב הנוכחי שלקחו השותפויות למימון חלקן בפיתוח המאגר, כלומר 1.5-2.5 מיליארד דולר. מעבר למיחזור החוב התזרים הגיוס יאפשר להן להשקיע בפרויקטי אקספלורציה נוספים, וכן בפיתוח מאגר "לוויתן". השותפויות החלו לבחון את התהליך ואף ביצעו מכרז בין בנקי ההשקעות השונים, שלפיו מסתמן כי בנק HSBC יהיה חלק מקונסורציום החתמים שיוביל את ההנפקה.

"'תמר' צפוי לתרום אחוז לתוצר"

בתוך כך, התייחס היום בוועידת האנרגיה יו"ר דלק קידוחים ומנכ"ל אבנר, גדעון תדמור, להשלכת פרויקט "תמר" על הכלכלה הישראלית. "זהו פרויקט התשתיות הפרטי הגדול בישראל, עם השקעה של 3.3 מיליארד דולר ומעל 9 מיליון שעות עבודה. הוא צפוי לתרום כ-1% לתוצר, עם חיסכון ישיר של 13 מיליארד שקל בעלויות האנרגיה והכנסות אחרות ממסים".

ביחס לתגלית הגז "לוויתן", אמר תדמור כי "בשביל מימוש החזון לעצמאות אנרגטית עלינו להמשיך לפתח את 'לווייתן'. בשעה זו אנו קודחים ב'כריש', שנראה מבטיח, ואני מקווה שהוא גם יקיים".