"פורבס": אפל מחפשת בחשאי מחליף למנכ"ל טים קוק

לפי הדיווח, "מקורות בוול סטריט המקורבים למנהלים באפל" טוענים שהחיפוש אחר מנכ"ל חדש כבר החל ■ בשנה האחרונה נמחקו 290 מיליארד דולר משווי השוק של אפל ■ והאנליסטים? ממשיכים להמליץ לקנות את המניה

האם טים קוק, מנכ"ל אפל, יודח מתפקידו? ב"פורבס" פורסם היום שבעלי המניות של החברה שוקלים להדיח את קוק, כשנה וחצי לאחר מותו של סטיב ג'ובס. השמועות האלה מתפרסמות לאור הביצועים המאכזבים של מניית אפל שאיבדה 44% מאז השיא והציגה תשואה שלילית של 27% מאז תחילת השנה.

מניית בודדת של אפל נחסרה בחודש ספטמבר תמורת 702 דולר ואילו כעת נסחרת המניה תמורת כ-390 דולר. המהלך הזה הוביל למחיקה עצומה של 290 מיליארד דולר משווי השוק של החברה. אפל ממשיכה למכור את האייפון והאייפד שלה, אבל היא מתמודדת עם מתחרים חזקים ולא ברור האם יש לחברה שפן נוסף בכובע.

"אנחנו צופים שצמיחתה של אפל תעלה על זו של רבות ממתחרותיה", אומר סקוט קסלר, אנליסט בחברת המחקר S&P IQ, שמעניק למניה המלצת "קנייה חזקה". הוא מעריך שמכירות האייפון והאייפד "ימשיכו לצמוח בקצב בריא גם במהלך 2015, למרות איומים מקרו-כלכליים ותחרותיים".

אבל האיום הגדול שעמו מתמודדת אפל הוא האטת הצמיחה המסחררת שלה - והשאלה היא האם ההאטה תימשך. אפילו קסלר מודה שהמכירות בעתיד לא יהיו טובות כפי שהיו עד כה. הוא מעריך שהמכירות יצמחו בשנת 2013 ב-14%, הרבה פחות מהעלייה של 45% שנרשמה ב-2012. המכירות של אייפונים ואייפדים יובילו חלק ניכר מהצמיחה הזו, בעוד המכירות של מחשבי מק ייפגעו.

בנוסף, קיימות ציפיות שאפל תשתמש בקופת המזומנים הדשנה שלה לחלוקת דיבידנד מיוחד ולרכישה חוזרת של מניותיה. "אנחנו מאמינים שהמאזן של אפל ישמש יותר ויותר לדיבידנדים ולרכישה חוזרת של מניות, מה שישפר את הערך לבעלי המניות", אומר קסלר. תשואת הדיבידנד של אפל מצויה כבר כעת ברמה נאה של 2.47%.

"הכסא של מנכ"ל אפל רועד ממש כמו בקבוצת כדורגל מקרטעת שרגילה להצלחות", אומר יניב פגוט, האסטרטג הראשי של קבוצת איילון, "אפל, ביום שאחרי ג'ובס, עדיין מחכה לבלוקבסטר הבא שידהים את כולנו, אולם מסתפקת בחדשנות לייט ונענשת על ידי הפעילים בשווקים, אשר מתמחרים אותה כחברת ערך דועכת ולא כחברת צמיחה".

פורבס מפרסם כאמור שמקורבים להנהלת החברה החלו בחיפוש אחר מנכ"ל חדש. העיתוי של הפרסום לא מקרי כנראה - אפל צפויה לפרסם מחר את הדוחות הרבעוניים. החברה צפויה להציג צמיחה רבעונית של כ-8% בשורת המכירות, ואילו שורת הרווח צפויה להתכווץ ב-18%. "התחרות מול סמסונג נוגסת בנתח השוק של אפל, ושוחקת את מרווחיה התפעוליים", אומר פגוט.

למרות ההאטה היחסית, אפל היא עדיין מעצמה עם יתרת מזומנים של 137 מיליארד דולר. ב-12 החודשים האחרונים הצליחה החברה לייצר רווח תפעולי, לפני פחת והוצאות מימון, בהיקף של כ-60 מיליארד דולר.

בתחילת החודש פרסם הוול סטריט ג'ורנל, שאפל תחל בייצור הדגם הבא של האייפון כבר ברבעון השני של 2013. האייפון החדש, שקיבל בתקשורת את השם 5S, צפוי להגיע לשוק בחודשי הקיץ. לפי הערכות שונות, הוא יאובזר במסך בגודל 4 אינץ'.

שמועות עקשניות מדברות על כך שאפל מתכננת לייצר גרסה מוזלת של האייפון, שאמורה להתחרות מול מכשירי מבוססי אנדרואיד בטווח המחירים הבינוני. על פי הדיווח, אפל שוקדת על דגם בסיסי יותר של האייפון.

מחר בערב תערוך את אפל שיחת המשקיעים שלה. אם קוק לא יצליח להפתיע את המשקיעים עם תוכנית חדשה, הם עלולים להראות לו את הדרך הביתה.