תדמור: "איפה הכסף? קבור בים. חייבים לפתח את 'לוויתן'"

יו"ר דלק קידוחים ומנכ"ל אבנר: "בשביל מימוש החזון לעצמאות אנרגטית עלינו להמשיך ולפתח את לווייתן, מימוש חזון הנזלת הגז (LNG) והמשך אקפלורציה. בשעה זו אנו קודחים ב'כריש', שנראה מבטיח, ואני מקווה שהוא גם יקיים"

גדעון תדמור, יו"ר דלק קידוחים ומנכ"ל אבנר חיפושי נפט אמר היום בוועידה של המכון הישראלי לאנרגיה וסביבה כי "פרוייקט תמר הוא פרוייקט התשתיות הפרטי הגדול שהיה בישראל עם השקעה של 3.3 מיליארד דולר ומעל ל-9 מיליון שעות עבודה. זהו פרוייקט שצפוי לתרום כאחוז לתוצר, עם חיסכון ישיר של 13 מיליארד שקל בעלויות האנרגיה והכנסות אחרות ממיסים. מדובר בהפחתת יוקר המחייה בישראל".

"הפיתוח של תמר היה מואץ בקנה מידה בינלאומי. יש להודות לכל השותפים שלנו בנובל אנרג'י וגם לממשלה שסייעה לסיום המוצלח של הפרוייקט. אנו רוצים להמשיך ולעשות היסטוריה יחד עם התמיכה של ממשלת ישראל", הסביר תדמור.

תדמור התייחס לקידוח כריש שנערך בימים אלה ממש: "בשביל מימוש החזון לעצמאות אנרגטית עלינו להמשיך ולפתח את לווייתן, מימוש חזון הנזלת הגז (LNG) והמשך אקפלורציה. בשעה זו אנו קודחים ב'כריש', שנראה מבטיח, ואני מקווה שהוא גם יקיים. כאשר נובל תביא את המלצותיה לקידוחי נפט, יהיה מדובר באופק חדש למשק האנרגיה בישראל".

תדמור התייחס לעובדה שעד כה לא אישרה ממשלת ישראל את מסקנות ועדת צמח, והסביר את ההשלכות: "המספרים המעודכנים של לווייתן מצביעים על מאגר שהיקף ההשקעה הנדרש בו הוא פי 5 מתמר. בשנים 2017-2016 צפויה ישראל להיות עם מחסור בגז טבעי בגלל התשתית. לווייתן יוכל לספק את הצרכים של תעשייה בישראל, כך שנוכל להגשים את החלום של חברת החשמל - ייצור של 80% מהחשמל באמצעות גז טבעי. זהו ביטחון אנרגטי".

"כדי לפתח את הפרוייקט חייבים הצדקה כלכלית שתוביל לרזרבות גז שיספיקו לישראל לעשרות שנים. אנו חייבים לייצא כדי להבטיח את הפיתוח של משק הגז. אפשר לקחת דוגמא ממצרים שיש לה רזרבות גדולות וללא יכולת פיתוח, כך שכעת היא מחפשת מקורות לייבוא גז. עצמאות אנרגטית לישראל זה פיתוח של לווייתן", הדגיש עוד תדמור.

מסקנות ועדת צמח פורסמו לפני מספר חודשים וטרם אושרו בממשלה. הוועדה הניחה הנחות שמרניות והניחה גם שישראל תגיע ל-950BCM , בעוד מספר שנים. "במידה שכריש אכן יהיה תגלית, אנו נהיה כבר קרובים למספר הזה", אמר עוד.

לדבריו של תדמור, "למרות ההנחות השמרניות של הוועדה, אנו תומכים במסקנותיה בלית ברירה. אסור למומנטום בשוק הגז להיעצר ולכן יש ליצור ודאות רגולטורית להמשך פיתוח משק האנרגיה".

"העולם לא מחכה. לבנון כבר מביאה שחקנים בינלאומיים שלא מגיעים לישראל ויש לנו חלון הזדמנויות שהולך ונסגר לשינוי גיאופוליטי-אסטרטגי שעלינו לנצל אותו. אסור לנו לפספס את ההזדמנות", הוסיף עוד.

תדמור התייחס לאופן בו נתפסת ישראל מהמשקפיים של שוק האנרגיה הבינלאומי: "לאחרונה הייתי בכנס בינלאומי שעסק בהנזלת גז. הרושם שלי הוא שישראל הפכה לשם דבר מבחינת כושר הביצוע. בכנס ראיתי שהתעשייה מתקדמת לגז מונזל וכבר מעריכים שיהיה לגז זה מחסור - הרבה יותר מוקדם ממה שצופים. הפיתרון של FLNG גז מונזל באוניות שמתקן ההנזלה הוא בים, הוא הכיוון אליו עלינו להתקדם".

לסיכום, התייחס מנכ"ל אבנר ויו"ר דלק קידוחים לאחת מססמאות הבחירות של שר האוצר, יאיר לפיד: "שואלים איפה הכסף? הכסף הוא בקרן הגז. יצרנו את העוגה, קבענו את החלוקה שלה. עכשיו, עלינו להגדיל את העוגה ביחד. אני קורא לשר האנרגיה והמים להתווות את החזון וליצור ודאות שתגשים את החלום".