פאהן קנה: "אי.די.בי פתוח אינה חדלת פירעון"

עבודתה של חברת הייעוץ ששכרה אי.די.בי אחזקות מנוגדת לחלוטין לחוות דעת שחיברה חברת TASC, עליה נסמכת נציגות האג"ח באי.די.בי פתוח ■ העבודה הועברה לעיון רשות ני"ע

בעוד שנציגות מחזיקי האג"ח באי.די.בי פתוח טוענת כי השווי הנכסי של חברת ההחזקות שלילי והחברה חדלת פירעון, ל"גלובס" נודע כי לדעת חברת הייעוץ פאהן קנה, שנשכרה על ידי הקונצרן שבראשות נוחי דנקנר, מצאה שלחברה NAV (שווי נכסי נקי) חיובי של בין 400 ל-900 מיליון דולר. כלומר, השווי הנוכחי של נכסי החברה גבוה בכ-1.45-3.3 מיליארד שקל מהתחייבויותיה, ולכן אין להתיר את הוצאתה מידי בעלת המניות הנוכחית שלה - אי.די.בי אחזקות שבשליטת גנדן של דנקנר.

העבודה שחוברה על ידי פאהן קנה יועצים מצאה כי החברה סולבנטית ובעלת כושר פירעון של חובותיה. זאת, בניגוד לחוות הדעת של חברת הייעוץ TASC, עליה נסמכת הנציגות באי.די.בי פתוח (שאתמול פנתה לביהמ"ש כדי להשתלט על החברה במסגרת הסדר חוב כפוי). פאהן קנה יועצים הינה חברת בת של משרד רואי חשבון פאהן קנה ושות' - גרנט ת'ורנטון, והיא עוסקת במתן שירותי ייעוץ כלכלי. מפאהן קנה ומאי.די.בי פתוח לא נמסרה תגובה.

גורמים מסביבת אי.די.בי גורסים כי הפערים בין הצדדים נובעים מכך שמבחינת אי.די.בי פתוח לחברה יש יתרות מזומן מספיקות לשנה קדימה, כך שהשבחת נכסיה ומכירתם ייעשו שלא מתוך לחץ ומצוקה. מכאן גם ההערכה ששווי החזקותיה גבוה מזה עליו נסמכת נציגות האג"ח בהתאם להערכת TASC (אשר גורסת כי תחת הבעלות הנוכחית, לאי.די.בי פתוח לא יהיה די כסף לעמוד בהתחייבויותיה הפיננסיות - כ-6 מיליארד שקל).

עוד נודע ל"גלובס", כי העבודה של פאהן קנה הועברה לעיון רשות ניירות ערך, בעקבות הבקשה שהגישה נציגות האג"ח לביהמ"ש אתמול, ואשר תידון ביום ראשון הקרוב בביהמ"ש המחוזי בת"א, אצל השופט איתן אורנשטיין.

ממצאי הערכת השווי של פאהן קנה מנוגדים לחלוטין לממצאי TASC בעבודתה מטעם מחזיקי האג"ח. על פי TASC, שווי ההתחייבויות של אי.די.בי פתוח עולה בכ-1.55 מיליארד שקל על שווי כלל נכסיה (בניכוי חובות מובטחים). יחס הכיסוי (היחס בין כלל נכסי החברה לבין כלל התחייבויותיה הבלתי מובטחות, על פי שווי השוק הנוכחי) הינו 73%, כאשר רק ביחס של 100% יכולה החברה לפרוע את מלוא חובותיה.

גם בהערכה אופטימית, המניחה עלייה ניכרת בשווי נכסיה המהותיים של אי.די.בי פתוח בשיעור של עשרות אחוזים, מציינים ב-TASC, יחס הכיסוי של החברה עדיין לא עולה על 81%, והשווי הנכסי הנקי הינו שלילי ונמוך בכ-1.07 מיליארד שקל מהתחייבויותיה.

אתגרים בכל החזיתות

העבודה של TASC מהווה נדבך מרכזי עליו נסמך המהלך האגרסיבי שמובילים מחזיקי האג"ח באי.די.בי פתוח - אשר מעוניינים להשתלט על מלוא מניות החברה במסגרת הסדר חוב כפוי. בבקשה מטעם נציגות מחזיקי האג"ח בחברה - בה חברים קרן יורק, פסגות והפניקס - שהוגשה לביהמ"ש נטען כי "לא קיים תרחיש סביר במסגרתו החברה תוכל לפרוע את כלל תשלומי שירות החוב העתידיים שלה במועדם", כך שהחברה היא למעשה חדלת פירעון.

המאבק על "המשך העסקים כרגיל" באי.די.בי פתוח או כפיית הסדר חוב בחברה, כך שמניותיה יועברו לידי הנושים שלה, הינם האתגר העיקרי של קונצרן הענק של דנקנר, הנמצא כיום בעיצומה של קריסה עסקית. ואולם, אין המדובר באתגר היחידי.

לצד המהלך האגרסיבי בו נקטה בו אתמול נציגות מחזיקי האג"ח באי.די.בי פתוח, הרי שגם החברה האם שלה - אי.די.בי אחזקות, והחברות הפרטיות שבהן מחזיק דנקנר מעליה - גנדן וטומהוק, עלולות למצוא עצמן נשאבות לחדלות פירעון מול הבנקים ומחזיקי אג"ח שהעמידו להן אשראי בהיקף כולל של כ-3 מיליארד שקל.

זאת, לאחר שבעקבות התקפה ציבורית חסרת תקדים חזר בו בנק לאומי בסוף השבוע מהסדר חוב שסיכם מול דנקנר בגנדן, ושמט (לפחות זמנית) את הקרקע מתחת למתווה הסדר החוב הפיננסי אליו הגיע דנקנר עם נציגות מחזיקי האג"ח באי.די.בי אחזקות.

דנקנר עצמו, נציין, נמצא בימים אלה בארגנטינה במטרה להשלים במהירות את השקעת ההמשך של איש העסקים הארגנטינאי אדוארדו אלשטיין בגנדן. לפי שעה, נראה כי הסיכוי היחידי של דנקנר לשמור על השליטה בקונצרן הענק ולא לקרוס תחת נטל חובות העצום, טמון כולו בכך שאלשטיין יזרים לגנדן 75 מיליון דולר.

הערכות השווי השונות
 הערכות השווי השונות