מנכ"ל וודסייד: "מקווים שעסקת 'לוויתן' תיחתם תוך חודש"

מנכ"ל וודסייד, חברת האנרגיה האוסטרלית שמתכוונת להיכנס כשותפה בלוויתן, מודאג מהעיכוב בקבלת החלטת הממשלה על מדיניות יצוא הגז ■ בראיון בלעדי ל"גלובס" הוא מסביר מדוע השקיע במאגר ומתאר את תוכניותיו לגביו

"אנחנו מקווים שעסקת לוויתן תיחתם בתוך חודש-חודשיים", כך אומר ל"גלובס" פיטר קולמן, מנכ"ל וודסייד, חברת האנרגיה האוסטרלית שמתכוונת להיכנס כשותפה בלוויתן. בראיון ראשון לכלי תקשורת ישראלי ובלעדי ל"גלובס" מביע קולמן דאגה מהעיכוב בקבלת ההחלטה בממשלה על מדיניות היצוא של הגז ומהקולות הקוראים לשנות את מסקנות דוח ועדת צמח בנושא. קולמן מסביר מה גרם לוודסייד להיכנס להשקעה בלוויתן ומתאר את תוכניותיו לגבי פיתוח המאגר.

וודסייד הודיעה בדצמבר האחרון כי בכוונתה לרכוש 30% מהזכויות במאגר לוויתן מהחברות המחזיקות בו, נובל אנרג'י האמריקאית, קבוצת דלק ורציו. וודסייד הציעה לשלם תמורת המאגר 1.25 מיליארד דולר. הסכום העיקרי אמור להיות משולם עם חתימת ההסכם ולאחר אישור המלצות ועדת צמח בנושא יצוא הגז בממשלה.

- מדוע החלטתם להיכנס לעסקה ערב בחירות ולפני שדוח צמח אושר בממשלה?

"הרגשנו שתהליך העבודה של ועדת צמח היה מאוד חיובי. הערכנו את זה שהתייעצו איתנו לפני השלמת הדוח. הרגשנו שההמלצות די מאוזנות. למרות ששיעור הגז שנשמר לצריכה ביתית הוא גבוה יחסית למקובל בעולם, כמות הגז ליצוא הייתה מספקת ונתנה לנו ביטחון להמשיך קדימה. ידענו שהממשלה הולכת לבחירות וכיבדנו את זה. עכשיו הממשלה צריכה להחליט אם לאשר את הדוח או להכניס לתוכו שינויים".

- עד כמה השפיעה הפגישה שלך עם ראש הממשלה על החלטתך?

"היינו מאוד מרוצים מהפגישה וקיבלנו מסר מאוד ברור שישראל מסתכלת במבט רחב על סוגיית השימוש במשאבי הגז שלה, ומתוך כוונה למקסם את התועלת לציבור הישראלי".

- מאז פגישתך עברו ארבעה חודשים ודבר לא קרה.

"אני לא חושב שהזמן שעבר היה לטובת העניין ובטח לא העובדה שחשבנו שיש כאן ודאות מסוימת והיום אנחנו שומעים אנשים שמפקפקים בתוצאות של התהליך הזה. העולם מתקדם ונעשה מאוד תחרותי. אתם רואים מה קורה בארה"ב, במזרח אפריקה. עד לפני שנתיים אף אחד לא שמע על מוזמביק והיום יש שם כמויות אדירות של גז. מצד שני מדובר על השקעות מאוד ארוכות טווח. תהליך התכנון וההנדסה לוקח שלוש-ארבע שנים. הבנייה לוקחת שש-שבע שנים. יעברו שמונה-עשר שנים מהיום שתתקבל החלטה לצאת לדרך ועד הכניסה לשוק. לכן הוודאות חשובה לנו מאוד. מדובר בהשקעות של מיליארדים רבים ובקשר שיכול להימשך שנים רבות, אפילו 40 שנה".

- הביקורת על מסקנות דוח צמח החלה להישמע כבר עם הגשתו. מאז פרסום הדוח נרשם רצף של אכזבות וכישלונות בקידוחים לחיפושי גז - מה שעורר קריאה לבחון מחדש את המלצות הדוח ולהגדיל את החלק היחסי של הגז שיישמר לצריכה מקומית על חשבון הגז המותר ליצוא.

"אני מבין שאנשים מפקפקים בהמלצות לייצא גז בגלל הקידוחים היבשים", אומר קולמן, "אבל לי יש גישה שונה לגמרי לדברים. זה מקובל שיש אכזבות בקידוחים, זה קורה כל הזמן, אבל הדרך הנכונה להתמודד עם זה היא לעודד עוד פעילות חיפושים ולא לעשות ההפך. מה שחשוב בתעשייה הוא לתת ליזמים את האפשרות לגייס כסף למימון המשך פעילות הקידוחים. צורכי השוק הישראלי כבר מסופקים ברובם לשנים רבות, כך שהדרך היחידה שעומדת בפני היזמים לגייס מימון היא הסכמי יצוא גז. אני יכול לומר לכל המודאגים שהמקום הטוב ביותר לגלות גז חדש הוא היכן שכבר התגלה גז. האגן הישראלי רווי בגז טבעי ונמצא רק בתחילת הדרך מבחינת הפיתוח".

- דוח צמח ממליץ לממשלה לשמור בידיה עתודה אסטרטגית שתספק את צורכי המשק במשך 25 שנה - ואת היתר להתיר ליצוא. נכון להיום ובהיעדר תגליות חדשות, החלוקה היא בערך 50-50 - קולמן סבור שהשיעור הזה גבוה יחסית למקובל בעולם.

"במקומות שבהם עבדתי מקובל לשמור לצריכה מקומית בסביבות 15% ובמקומות מסוימים 30%. אני לא ראיתי 50% עד היום בשום מקום. אני חושב שהסיפור של מערב אוסטרליה יכול לשמש דוגמה לישראל. התגליות הראשונות היו לפני 30 שנה ובמשך שנים הממשלה השקיעה בהנחת צנרת ותשתית. חברות ענק בינלאומיות נכנסו כשותפות והביאו הון וידע בקידוחים. היום אנחנו בדרך להפוך ליצואני הגז הנוזלי הגדולים בעולם, ואנחנו שומרים כ-15% מהגז לצריכה מקומית. אני מדבר על תהליך של 40 שנה - אבל כדי שזה יקרה גם בישראל צריך לעודד את האקספלורציה והיזמות".

"גז מלוויתן יוכל להימכר בוודאות לסין"

לשכת המסחר ישראל-אוסטרליה מלווה את פעילותה של וודסייד בישראל מאז תחילת המגעים בינה לשותפים ב"לוויתן". מנכ"ל הלשכה פול ישראל אומר כי "וודסייד היא שותפה טבעית לתעשייה הישראלית. הינסיון שלה בהנזלת גז הוא בין המובילים בעולם ומעורבתה פה נותנת הזדמנות אמיתית שהגז יגיע לשווקים בחו"ל בצורה יעילה, כדי שהמדינה ותושביה ייהנו מהרווחים בהתאם".

וודסייד נחשבת לחברת האנרגיה הגדולה ביותר באוסטרליה בבעלות פרטית. החברה, שהחלה לספק גז ב-1984, נחשבת כיום לספקית הגז הנוזלי (LNG) הלא-ממשלתית הגדולה בעולם, אחרי חברות הגז הלאומיות של קטאר, אינדונזיה ומלזיה. וודסייד מפעילה במערב אוסטרליה כמה מגה-פרויקטים של הפקת גז באזור מערב אוסטרליה ובמרכזם מתקן ההנזלה (LNG) הענקי Karratha שתפוקתו השנתית 16.3 מיליון טון. בשנה שעברה החלה להפעיל מתקן נוסף בשם Pluto. המתקן, בעל כושר תפוקה של 4.3 מיליון טון, הוקם בהשקעה של 14.9 מיליארד דולר אוסטרלי. החברה מחזיקה בכמה אוניות הפקה (FPSO) מהסוג שעשוי לשמש להפקת גז מלוויתן ומעורבת בפרויקט להקמת מתקן הנזלה צף (FLNG) בשם Sunrise במזרח טימור. מתקן דומה נמצא בשלבי תכנון עבור פרויקט תמר.

בתחילת החודש הודיעה החברה כי נסוגה מכוונתה להקים מתקן LNG יבשתי שלישי באוסטרליה בשם Browse לאחר שאומדן ההשקעה תפח ל-45 מיליארד דולר - סכום אסטרונומי שהפך את הפרויקט ללא כדאי כלכלית. הזינוק בעלויות באוסטרליה היה לדעת מומחי אנרגיה אחת הסיבות שהובילו את קולמן להתעניין בהרחבת פעילותה של וודסייד לשווקים חדשים ובהם השוק הישראלי.

"חיפשנו מקום שבו נוכל לתת ביטוי לערך המוסף שלנו באמצעות כניסה לשותפות בקונסורציום קיים", אומר קולמן, "לוויתן הוא מאגר בליגה הכי גבוהה וחשנו נוח מאוד עם השותפים במחזיקים במאגר, במיוחד עם נובל אנרג'י וגם עם השותפים הישראלים דלק ורציו. מאד התרשמנו מכך שתוכניות הפיתוח נמצאות בשלב מתקדם".

- ומה אפשרויות היצוא של הגז?

"גז מלוויתן יוכל להימכר בוודאות לסין. אירופה היא אופציה אבל התחרות שם מאוד חזקה. גם באסיה התחרות גוברת ולוויתן יצטרך להתחרות מול הגז ממזרח אפריקה, לכן חשוב להקדים ולתפוס את הלקוחות עכשיו. יש לנו בסיס לקוחות חזק מאוד במיוחד ביפן ויש לנו הסכמים בסין. הלקוחות שלנו שותפים איתנו גם באקספלורציה באוסטרליה ואנחנו מקווים שנוכל להביא אותם להשקיע בישראל כפי שעשו באוסטרליה".

- היה עליכם לחץ פוליטי לא להיכנס לישראל?

"התשובה בקצרה היא לא. היחסים בין אוסטרליה לישראל חזקים מאוד. הממשלה הנוכחית (באוסטרליה) והממשלה הקודמת תמכו בהחלטה שלנו ועודדו אותנו. יש סבירות גבוהה שאבקר בישראל בקרוב - אני חושב שזו הדמנות מצוינת לכך".

האם הרומן בין נובל לוודסייד יסתיים בחתונה?

במהלך השנה וחצי מאז החלה להתעניין ברכישת הזכויות בלווייתן, פיתחה וודסייד מערכת יחסים הדוקה במיוחד עם נובל אנרג'י, השותפה-המפעילה האמריקאית, המחזיקה כ-39% מהזכויות במאגר.

וודסייד, שהתמודדה על רכישת הזכויות מול חברות בינלאומיות אחרות - מרוסיה דרום קוריאה וסין - נהנתה בזכות יחסיה עם נובל מיתרון מיוחד. "התאמת דנ"א", קראו לכך השותפים בלוויתן. השותפים הישראליים במאגר, שותפויות הגז אבנר ודלק קידוחים ורציו, הפגינו התלהבות פחותה מוודסייד ולא הסתירו את אכזבתן מההצעה הכספית שהגישה, שהייתה נמוכה מציפיותיהן. מאז חתימת מכתב הכוונות בין הצדדים התהדקו היחסים בין וודסייד ונובל עוד יותר עד כי גורמים במשק האנרגיה העריכו כי השתיים שוקלות מיזוג ביניהן. רעיון המיזוג נשמע אטרקטיבי לאור העובדה ששתי החברות מתמחות בתחומים שונים ובאזורי פעילות שונים בעולם באופן שעשוי לייצר סינרגיה כתוצאה ממיזוג ביניהן.

נובל אנרג'י, השותפה הזוטרה בצמד, נחשבת למועמדת נחשקת לרכישה בשוק האנרגיה בגלל קצב הצמיחה המהיר שלה והמוניטין המקצועי הטוב שלה, בין היתר בזכות פרויקטים כמו פיתוח מאגר תמר.

מנכ"ל נובל צ'רלס דיווידסון, שנשאל על ידי "גלובס" בביקורו האחרון בישראל לפני שבועיים אם נושא המיזוג עמד על הפרק בשיחותיו עם קולמן, אמר בתגובה כי מדיניות החברה היא שלא להגיב על שאלות בנושא זה.