ח"כ רוזנטל: "70% מאשראי הבנקים הולך ל-2% מהציבור"

רוזנטל במליאת הכנסת: להקים ועדת חקירה לבדיקת חלוקת האשראי בבנקים ■ "כשאזרח ישראלי לא עומד בהחזר ההלוואה - הבנק פושט עליו כמו עיט. אצל נוחי דנקנר הבנק לא לקח את הבית המפואר או את הכסף שהוא הבריח לחו"ל"

ח"כ מיקי רוזנטל (העבודה) דורש היום (ד') שוב להקים ועדת חקירה ממלכתית באשר לאופן שבו הבנקים מקצים אשראי. במהלך דיון במליאת הכנסת על הסדר החוב שלא מומש בין בנק לאומי וגנדן של נוחי דנקנר.

"כולנו יודעים מה יהיו מסקנות הוועדה", אמר רוזנטל מעל בימת הכנסת. "המסקנות יהיו שיש 30 משפחות בישראל שנהנות מהטבות מדהימות, מהלוואות בתנאים טובים מאוד - ללא בטוחות, בלי שהם ממשכנים את הבית ואת החסכונות שלהם... בערך 30 משפחות שנהנות מרוב הכספים שמיועדים להלוואות הבנקים. 70% מההלוואות מגיעים ל-2% מהציבור. אין אף מדינה בעולם שמגיעה ליחס כזה. יש פה משהו עקום, מעוות, חסר פרופורציות ובעיקר מקומם".

רוזנטל השווה בין היחס שמקבלים האזרחים הרגילים מהבנקים ליחס המועדף לטענתו שמקבלים הטייקונים: "כשאזרח ישראלי הולך לבנק הוא מוריד את ראשו פעמיים. פעם אחת כי הוא צריך לשעבד את נכסיו האישיים ופעם שנייה אם חלילה הוא לא מצליח לעמוד בהחזר החוב - הבנק פושט עליו כמו עיט, לוקח כל מה שאפשר ומותיר לו הסדר חוב שבקושי הוא יכול להתקיים. לעומת זאת, יש איש שקוראים לו נוחי דנקנר וגם לו יש ערבויות אישיות, אבל הבנק לא לקח לו את הבית המפואר שיש לו בהרצליה או את הכסף שהוא הבריח לחו"ל".

רוזנטל הציע גם להגביל את המפקח על הבנקים בבנק ישראל ולהאריך את תקופת הצינון לאחר פרישתו, וזאת בעקבות המסורת לפיה המפקח על הבנקים נוהג לעבור לתפקיד בכיר באחד הבנקים לאחר כהונתו בבנק ישראל. "יש למנוע מהמפקח הבא על הבנקים להפוך להיות מנכ"ל בנק עם תום כהונתו", אמר רוזנטל.