בדש: "נשתלט על IDB כמו שהבנקים לוקחים דירות לאזרחים"

מנכ"ל פסגות מחריף את הטון נגד נוחי דנקנר: "לא ניתן לנוחי דנקנר לקחת כספים מהציבור" ■ IDB פתוח בתגובה: "יצא המרצע מן השק; בדש רוצה להשתלט על החברה"

חגי בדש, מנכ"ל בית ההשקעות פסגות, אמר היום (ד') בכנס לשכת סוכני ביטוח באילת כי "נשתלט על אי.די.בי פתוח במידה והסדרי החוב של הקבוצה לא יעמדו בקריטריונים של ניהול הוגן של כספי ציבור".

לדבריו, "כמו שהבנקים לוקחים דירות ובתים לאזרחים פשוטים שלא עומדים במשכנתא, כך אנו לא ניתן לנוחי דנקנר לקחת כספים מהציבור".

הוא אמר כי "לא יכול להיות שכאשר לא משלמים משכנתא של מאות אלפי שקלים לוקחים לנו את הבית ובמידה וחברה לא משלמת חובות של מיליארדים, דוחים לה את החוב פעם אחר פעם ובסוף מוותרים, מוחקים חלק מהחוב והשליטה נשארת בידי אותו בעל שליטה. הגיע הזמן שהמשוואה תתהפך: מי שלא לא יכול לעמוד בהתחייבויות ננקוט בכל האמצעים כולל לקיחת החברה על ידי בעלי החוב".

בדש שב על דברים שאמר בעבר: "חברה ובעל שליטה שיש לו היסטוריה בעייתית בזכויותיהם של כספי ציבור, אנחנו בפסגות לא נשקיע בו", כשהתייחס בנוסף לתופעת התספורות ואמר ש"לאחרונה קיימת תופעה חדשה של התרופפות האקסיומה שחובות צריך להחזיר. תופעה שצריכה להיות מוקעת מהשורש של שוק ההון הישראלי".

הוא הוסיף כי "תפקידנו כגופים מוסדיים הוא לא לחכות שהחברה תודיע שיש לה בעיה לעמוד בתשלומים, אלא לעשות זאת טרם הגעה להסדר, ולדאוג לתכנית עבודה מסודרת לשיפור המצב, ובמידת הצורך לא לאפשר הסדרי חוב בעייתיים שמותירים את השליטה והניהול בידי אנשים שהובילו את החברה למצבה הבעייתי".

עוד אמר כי "הפנייה לבית משפט במקרה של אי.די.בי היתה הכרחית - על מנת להבריא את החברה, נדרש היה להציע לכלל הנושים תוכנית הבראה כוללת, הממירה חלק מהחוב להון ומעבירה את בעלות החברה לנושיה, מפחיתה את היקף המינוף של החברה, ויוצרת חברה מתפקדת, בריאה שיכולה לעמוד בהתחייבויותיה".

בהתייחס לפניית נציגות מחזיקי האג"ח באי.די.בי פתוח לכפיית הסדר חוב בקבוצה במסגרתו הבעלות על החברה תעבור לנושיה, אמר כי "הליכה לבימ"ש יוצרת תקדים חיובי בשוק ההון הישראלי שישנה את כללי המשחק בטיפול בהסדרי חוב ותספורות וייצר נורמות חדשות והוגנות בניהול כסף של ציבור במדינת ישראל".

מאי. די. בי פיתוח נמסר בתגובה: "יצא המרצע מן השק. בדש הוכיח סופית שמטרתו היא להשתלט על נכסיה המצויינים של אי די בי פיתוח, חברה אשר בקופתה כ-1.1 מיליארד שקל ועומדת בכל התחייבויותיה. לאחר שלצערנו אנו מכירים כבר את דפוסי ההתנהגות הפופוליסטיים של בדש, אין זה מפתיע כי הוא מנסה לרכב על הגל הנוכחי בכדי להמשיך ולנסות להשיג את מטרתו - השתלטות על נכסיה של הקבוצה".