בנק ישראל טירפד כוונת הבנקים לפצל את פעילות הנדל"ן

המהלך נועד כדי לשפר את יחס הלימות ההון של הבנקים ויצירת רווחי הון משמעותיים ■ הבנקים שבחנו את המהלך: לאומי ומזרחי טפחות

‎‎בנק ישראל טרפד את כוונתם של בנק לאומי ובנק מזרחי טפחות למכור את נכסי הנדל"ן שלהם ולשכור אותם מחדש (‏sell and leaseback‏). המהלך נועד כדי לשפר את יחס הלימות ההון של הבנקים ויצירת רווחי הון משמעותיים.

‏המפקח על הבנקים, דודו זקן, לא אוסר על הבנקים לבצע צעד שכזה, אבל הוא הוציא ממנו את העוקץ לאחר שהודיע להם כי לא יוכלו להוציא את נכסי הנדל"ן ממאזן הבנק. משמעות האיסור היא שהמהלך לא יאפשר לבנקים לשפר את מבנה ההון שלהם, ולפיכך הוא הופך ללא כדאי עבורם. לפי ההערכות, בעקבות החלטת בנק ישראל, צפויים מזרחי טפחות ולאומי לבטל את תוכנית פיצול הנדל"ן.

‏הבנק הראשון שנערך לביצוע המהלך היה מזרחי טפחות, בניהולו של אלי יונס, שהחל לבחון את פיצול הנדל"ן כבר לפני קרוב לשנה. לבנק שטחי נדל"ן בבעלותו בהיקף של 87.5 אלף מ"ר. במזרחי טפחות העריכו בזמנו כי יוכלו להנפיק את שטחי הנדל"ן שברשותם לפי שווי של 600-700 מיליון שקל.

‏מכירת הנדל"ן של הבנק באמצעות ההנפקה, הייתה מפנה נכסי סיכון במאזן הבנק, ומביאה לשיפור ביחס הלימות ההון (היחס בין ההון העצמי לנכסי הסיכון שעיקרם אשראי). בנוסף, היה הבנק מכיר ברווח הון שמוערך בעשרות מיליוני שקלים.

‏‏בינואר האחרון‏ נחשף ב"גלובס" כי גם בבנק לאומי, בניהולה של רקפת רוסק עמינח, בוחנים לבצע אקט דומה. ללאומי שטחי נדל"ן בהיקף של 261 אלף מ"ר. שווי הבניינים והקרקע מוערך במאזן הבנק ב-3.4 מיליארד שקל. בעוד במזרחי טפחות ביצוע המהלך היה מניב רווח ההון נמוך יחסית, בלאומי צעד שכזה היה מביא לרווח הון משמעותי, שעשוי היה אף להגיע למעל למיליארד שקל.

‏בפיקוח על הבנקים לא התלהבו מתכנית זו של שני הבנקים. לפני כ-3 חודשים אף פורסם ב"גלובס" כי בבנק ישראל שוקלים לבלום את המהלך, מכיוון שהם לא אוהבים את העובדה שהבנקים ישפרו את יחס הלימות ההון שלהם באמצעות "תרגילים חשבונאיים".

‏בבנקים ניסו בחודשים האחרונים לשכנע את בנק ישראל כי זו אינה הסיבה למהלך, וכי יש בו יתרונות תפעוליים. לכן בנק ישראל בחר לכאורה בפתרון הביניים, שמאפשר לבנקים לבצע את המהלך, אך לא ליהנות מהרווחים החשבונאיים הנלווים לו.

‏ענף אחר שמתאפיין בריבוי נכסים מעין אלה הוא רשתות הקמעונאות. חשופרסל, שבשליטת קבוצת אי.די.בי, מובילה כיום תוכנית לפיצול נכסי הנדל"ן שלה מפעילותה הקמעונאית, מהלך שאותו ביצעה בעבר קבוצת רבוע כחול (שהנפיקה את החברה הבת - רבוע כחול נדל"ן). שופרסל מתעתדת לרכז את רוב נכסי הנדל"ן שלה תחת חברה בת בבעלותה המלאה כבר במהלך הרבעון הנוכחי, והפעילות תונפק או תימכר בעתיד.

‏נכסי הנדל"ן כוללים עד 68 סניפים, בשווי הוגן של כ-1.7 מיליארד שקל, הרשומים בספרים בשווי מופחת של כ-1 מיליארד שקל, ונכסים נוספים להשקעה בשווי של כ-430 מיליון שקל. בחברה ציינו כי המהלך לא מניב לשופרסל רווח, וכי מטרתו היא "מיקוד ניהולי, פיתוח והשבחת הנדל"ן כתחום עסקים נוסף בחברה, והצפת ערך לחברה ולבעלי מניותיה".