לאומי והפועלים בדרך לקבע הפסד של מאות מ' ש' בטאואר

ניתוח "גלובס": לאחר שהפרישו כ-900 מיליון שקל ב-2008, צפויים הבנקים למכור את שטרי ההון שקיבלו בהסדר החוב עם החברה, המהווים 25% מהמניות בדילול מלא

חודש חלף מאז דיווחה החברה לישראל, בערב חג הפסח, על מימוש כל שטרי ההון שברשותה למניות יצרנית השבבים טאואר , ושווי השוק של האחרונה גדל בכ-350 מיליון שקל, מה שהגדיל את משקלה במדד ת"א 100. כתוצאה מכך, היו תעודות הסל והקרנות העוקבות אחר המדד מחויבות לבצע התאמת משקולות ולהגדיל את החזקתן במניה, מה שיצר בה מחזורי מסחר גדולים מהרגיל.

אמש התברר כי בנק לאומי, המחזיק אף הוא בשטרי הון של טאואר לצד בנק הפועלים, ניצל את אירוע שינוי המשקולות, אשר גורר גם ספקולנטים המחפשים רווח מהיר, ובחסותו ביצע בתחילת חודש אפריל מכירה ראשונה של חלק משטרי ההון שהוא מחזיק.

לאומי, המחזיק בטאואר דרך זרוע הבנקאות להשקעות לאומי פרטנרס, מכר עד ל-11 באפריל 588 אלף מניות של טאואר במהלך המסחר בבורסה, במחיר ממוצע של 27 שקל למניה ובתמורה כוללת של כ-15.9 מיליון שקל. אמש הוציא לאומי דיווח על המכירה, כך שהדבר נודע למשקיעים, וכן לחברה עצמה, רק היום.

את המשקיעים במניית טאואר מלווה בשנים האחרונות חשש כבד מלחץ שייווצר עליה כתוצאה ממימוש שטרי ההון שבידי הבנקים למניות, ומכירתן בשוק. עם זאת, נראה כי דווקא כשנודע כי האירוע התרחש, שחררו המשקיעים אנחת רווחה: מאז המכירה איבדה המניה כ-15% מערכה, אבל דווקא היום, לאחר שנודע אודותיה, טיפסה מניית טאואר ב-4%.

נכון לסוף שנת 2012, הייתה רשומה ההשקעה בטאואר בספרי בנק לאומי לפי שווי של 49 מיליון שקל. טרם המכירה, החזיק הבנק בכ-6.6 מיליון מניות ושטרי הון של טאואר, אשר שווים עמד על כ-160 מיליון שקל. בגין המכירה הנוכחית צפוי הבנק לרשום רווח הון בהיקף מוערך של 10 מיליון שקל, ולאחר המכירה נותרו בידיו כ-6 מיליון מניות ושטרי הון של טאואר, המהווים 14.1% מהון החברה בדילול מלא.

החוב נחתך בחצי

מקורם של שטרי ההון שבידי הבנקים, המהווים כ-25% מהון המניות של טאואר בדילול מלא, הוא בהלוואה שהעמידו ליצרנית השבבים לבניית מפעל הייצור השני שלה במגדל העמק בשנת 2001, בהיקף כולל של חצי מיליארד דולר. ההשקעה הגדולה, של כ-1.4 מיליארד דולר, במפעל השבבים החדש לא עמדה בתחזיות המוקדמות של החברה, וטאואר הגיעה למצב שהתקשתה לעמוד בהחזרי קרן ההלוואה.

ב-2006 נערך הסכם מימון ראשון בטאואר, במסגרתו הזרימה החברה לישראל 100 מיליון דולר לחברה, ואילו הבנקים ויתרו על כ-30% מהחוב כלפיהם, תמורת שטרי הון הניתנים להמרה למניות טאואר. פירעון יתרת החוב נפרס לטווח רחוק יותר.

כעבור שנתיים, העמיקו הפסדי טאואר והמצב הפיננסי שלה החמיר, והיא נאלצה לבצע הסדר חוב נוסף עם הבנקים. היקף החוב לפועלים ולאומי ב-2008 עמד על 400 מיליון דולר בחלוקה שווה, ובמסגרת ההסדר הזרימה החברה לישראל לטאואר עשרות מיליוני דולרים נוספים תמורת שטרי הון. הבנקים ויתרו על מחצית מהחוב כלפיהם, וקיבלו חבילה נוספת וגדולה יותר של שטרי הון.

בעקבות הסדר זה, רשמו הפועלים ולאומי מחיקות בגובה של כ-450 מיליון שקל כל אחד בדוחות הרבעון השני של 2008 (בסך הכול כ-900 מיליון שקל), שנבעו הן ממחיקת החוב והן מירידת ערך שטרי ההון. מכאן יוצא, שאם בנק לאומי יצליח למכור את כל שטרי ההון שבידיו במחיר דומה, הרי שהוא יצליח להחזיר כשליש מהמחיקה שביצע ב-2008 (כאמור, שטרי ההון רשומים לפי שווי של 49 מיליון שקל, כך שבגין כל מכירה ירשום הבנק רווח הון). במידה שהפועלים יפעל באופן דומה, הרי ששני הבנקים הגדולים יקבעו מחיקה של מאות מיליוני שקלים על המימון שהעמידו לחברת השבבים.

המו"מ הסתיים ללא תוצאות

זה זמן רב שעננת מימוש שטרי ההון והדילול שצפויים לעבור המשקיעים מכבידה על מניית טאואר. העובדה שההסדר ושטרי ההון נערכו על פי דיני המשפט בארץ, ואילו טאואר נסחרת בוול-סטריט ופועלת לפי הדין האמריקאי, הפכה את המצב למורכב עוד יותר. עקב כך, ניסתה החברה למצוא פתרון כולל למצב הסבוך, וניהלה בשנה שעברה מו"מ עם כל אחד מהבנקים בנפרד, במטרה להגיע לעסקה בה תרכוש מהם את שטרי ההון.

בסופו של דבר לא הצליחה טאואר להגיע להסכמות עם הבנקים, והעסקה לא יצאה אל הפועל. בנק לאומי התחיל לבצע את הפרוצדורה הסבוכה על מנת שיוכל להמיר ולמכור את שטרי ההון שבידיו, תהליך שארך חודשים ארוכים. בחודשים שחלפו נרשמה ירידה חדה במניית טאואר, והיא איבדה למעלה מ-50% מערכה ממועד תחילת המגעים. כעת, לאחר השלמת התהליך המשפטי, יכול הבנק להמיר שטרי הון נוספים אותם הוא מחזיק במסגרת המגבלות להן הוא מחויב ולמכור אותם בשוק.

טאואר סבלה בשנה האחרונה ממומנטום שלילי, אשר אפיין את כלל תעשיית השבבים. החברה סיימה את 2012 עם הפסד של 70 מיליון דולר (על בסיס GAAP), לעומת הפסד של 19 מיליון דולר ב-2011. ברבעון הראשון השנה מעריכה החברה כי תרשום הכנסות בטווח של 110-120 מיליון דולר - ירידה של 31% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. עם זאת, בחברה מעריכים כי ברבעונים הבאים של השנה יירשם גידול בהכנסותיה. היקף החוב הנוכחי של טאואר לפועלים ולאומי עומד על 131 מיליון דולר.

טאואר
 טאואר