הדולר היציג נחלש ל-3.6 ש'; "השבירה מטה בלתי נמנעת"

השקל המשיך להתחזק מול הדולר בכ-0.36% ■ האירו התחזק בכ-0.13% ל-4.714 שקלים ■ בחברת ATRADE מציינים: "לא נראה שתתרחץ פריצה בקרוב, כל עוד לא מתקבלת הכרעה בזירת המט"ח הבינ"ל"

המסחר בשוק המט"ח התנהל היום (ה') במגמה מעורבת. בעוד הדולר נחלש בכ-0.36% ושערו היציג נקבע על 3.606 שקלים, האירו התחזק מול השקל בכ-0.13% לכ-4.714 שקלים. בעולם נסחר האירו סביב רמה של 1.303 דולרים לאירו.

התמשכות משבר החוב באירופה גורמות לחלק מהכלכלנים להטיל ספק במדיניות הצנע המונהגת ביבשת לטיפול במשבר, ורק בשבוע שעבר קראו שרי האוצר של ה-G20 לאירופה להפחית את תוכניות הצנע. סגן נשיא הבנק המרכזי האירופי הדף אתמול את הטענות הללו, וטען כי ביטול תוכניות הצנע לא יועיל. סגן נשיא הבנק המרכזי האירופי ויטור קונסטנסיו אמר אתמול כי אסור על מדינות אירופה לוותר על מדיניות הצנע וכי ביטול תוכניות שנועדו להפחית בהוצאות הממשלות, יובילו לעלייה בעלויות גיוס ההון, ומנגד לא יוביל לצמיחה. קונסטנסיו אמר כי לבנק יש עדיין מרווח להוריד את הריבית, אך טוען שמהלך שכזה לא יוביל לצמיחה.

"בהחלט יש לנו מרווח תמרון שבמסגרתו נוכל לקבל החלטות, וכפי שאמר נשיא הבנק מריו דרגי במסיבת העיתונאים האחרונה, אנחנו עומדים בהיכון עם יד על ההדק ומוכנים לפעולה במידה והנתונים הכלכליים ימשיכו להצביע על התדרדרות במצב הכלכלי", אמר אתמול קונסטנסיו בתשובה לשאלה שהופנתה אליו בפרלמנט האירופי.

בחברת ATRADE מציינים כי "צמד הדולר שקל נסחר בכבדות רבה בין 3.60- 3.62. לא נראה שתתרחץ פריצה בקרוב, כל עוד לא מתקבלת הכרעה בזירת המט"ח הבינ"ל".

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים והשקעות מציין כי "נתונים כלכליים מאכזבים שפורסמו בארה"ב תמכו בהיחלשות הדולר אל מול המטבעות המובילים. אולם, בזירה המקומית, על רקע פעילות הסקטור העסקי, היצעי מט"ח מצד יצואנים, ממשיכים לבלום את עודפי הביקוש מצד חברות האנרגיה. בשלב הנוכחי הדולר ממשיך לנוע בתחום שערים צר, כאשר פריצת רמת 3.6 שקלים לדולר מטה תזרז את מעורבות בנק ישראל במסחר במט"ח. להערכתנו, ובמיוחד על רקע סימני ההאטה באסיה ובאירופה, בנק ישראל יפעל למיתון השפעת שער החליפין על תנאי הסחר של היצואנים הישראלים. בטווח הקצר, הדולר ממשיך לנוע בתחום השערים של 3.58-3.66 שקלים".

במחלקת המחקר של FXCM ישראל מציינים הבוקר: "לאחר שבועיים של דשדוש, מאז ההתערבות של בנק ישראל, הדולר-שקל שוב לוחץ מטה ומאיים לפרוץ את רמת המפתח של 3.60. התערבות בנק ישראל אמנם בלמה זמנית את הסחף השלילי, אבל לא חוללה מפנה ממשי בדולר-שקל, שנותר מתחת לרמת ההתנגדות של 3.65. כעת נראה כי השבירה מטה שוב מתחת 3.60 הינה בלתי נמנעת".

"די ברור כי בתנאים הפונדמנטליים הנוכחיים השקל צפוי להמשיך ולהתחזק מול הדולר, וכי לא יהיה די בהתערבות אחת כדי לשנות את מאזן הכוחות. כזכור, הכלכלנים של גולדמן סאקס פרסמו לא מכבר הערכה כי הדולר-שקל צפוי לרדת ל-3.45, ותחזית זו לא השתנתה. אם אכן הדולר-שקל ישבור שוב מטה מעניין יהיה לראות כיצד יגיב בנק ישראל. האם יתערב באותה רמה, כלומר באזור 3.60, בניסיון לקבוע תחתית, או שיארוב לספקולנטים ברמה נמוכה יותר, באזור 3.55-3.57 שקלים לדולר".

בזירת המט"ח העולמית העיניים יהיו נשואות הלילה ליפן, שם צפוי הבנק המרכזי להודיע על החלטת הריבית שלו, שצפויה להשפיע על המהלך הבא של הדולר-ין, וזאת על רקע ההרחבה הכמותית שהשיק הבנק המרכזי במטרה להחליש את הין ולעודד את מגזר הייצוא.