האנליסטים חלוקים - שוק התקשורת לאן? "כיוון חיובי במניות"

אחד דבק בהמלצת "קנייה" למניות סלקום ופרטנר כבר למעלה משנה, שנייה לא מתרגשת מהעליות במניות הסלולר וממליצה למכור את בזק, ושלישי מעדכן המלצות וטוען כי "יכול להיות שיש שינוי" ■ אז מה לעשות עם מניות התקשורת?

"מומלץ להתרחק ממניות הסלולר"; "היזהרו לא להסתנוור מהמחיר"; "יכול להיות שחלק מהחברות יפשטו את הרגל". כך, במשך חודשים ארוכים נשמעו אנליסטים מתחום התקשורת, שהציבו בפני המשקיעים תמרורי אזהרה שונים והתריעו מפני חשיפה למניות סלקום , פרטנר ובזק .

היום, אחרי שמתחילת השנה סלקום ופרטנר עלו בכ-6.5% ו-8% בהתאמה ובזק זינקה בכ-23%, חלק מהאנליסטים כבר נשמעים אחרת. לאור זאת שמדד ת"א 25 הוסיף מתחילת השנה רק 2.5% - האם מדובר בשינוי מגמה במניות התקשורת, או שמא הירידות שנרשמו בהן מתחילת השבוע (3.5% בממוצע) מצביעות על תיקון חיובי שהסתיים?

"מדובר בתיקון של עיוות שנבע מהיסטריה בשוק. תנועת עדר של משקיעים שסיימו להילחץ והתחילו להפנים שחברות הסלולר יכולות להתייעל. המגמה הכללית היא חיובית, רואים עליות ואז ירידות כתוצאה ממימוש רווחים", אומר ערן יעקובי, סמנכ"ל המחקר בדש ברוקראז'.

גם גלעד אלפר, אנליסט במחלקת המחקר באקסלנס, לא מתרגש מהירידות האחרונות במניות סלקום, פרטנר ובזק. "יש מקום לאופטימיות. הכיוון הכללי נראה כמו התחלה של תיקון, ויכול להיות שיש כאן שינוי אמיתי. בשוק מתחילים להבין שהתחרות המטורפת והירידות החדות נרגעו", הוא אומר.

בסוף נובמבר, נזכיר, המליצו בבית ההשקעות אקסלנס למכור את מניות סלקום ופרטנר, אולם מאז הספיקו לעדכן את ההמלצה פעמיים: בפברואר הפחיתו את מחירי היעד, ולפני שבועיים העלו את ההמלצה עבור סלקום ל"קנייה" במחיר היעד חדש ל-38 שקל (קפיצה של 35%), ואת זו של פרטנר ל"החזק" במחיר היעד של 23 שקל (עלייה של 28%).

מה הוביל לשינוי? אלפר מסביר, כי סיכוי סביר שתהליך ההידרדרות נמצא בסופו. "שלוש החברות כבר ספגו את עיקר הפגיעה. ייתכן מאוד שבעוד שני רבעונים כבר נראה התייצבות בשוק, ובמקביל להתייעלות אף עלייה קלה במחירים".

באקסלנס מניחים, כי המבצעים הגדולים של החודשים האחרונים מגיעים לקיצם ואינם מתחדשים - מה שיוביל לכך שהנתונים התפעוליים של החברות יתייצבו, ואף תיתכן עלייה ב-EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מסים, פחת והפחתות) בשנת 2014.

בשונה מאלפר, יעקובי דבק בהמלצת "קנייה" למניות סלקום ופרטנר כבר למעלה משנה, עם מחירי יעד של 45 שקל ו-30 שקל בהתאמה (פרמיה של 37% ו-24% על מחירי השוק בהתאמה). גישתו אמנם אופטימית, אולם לדעתו לא מדובר בראלי והשוק בסך הכול "מסדיר נשימה": "הדבר היחיד שהשתנה הוא ההבנה של המשקיעים. ראלי מתרחש כשקורים דברים טובים בחברה או בענף, למשל כאשר מגלים מנועי צמיחה חדשים. במקרה הזה שום דבר לא באמת השתנה - גולן טלקום עדיין פה והוט עדיין פה".

למרות שבשנת 2012 נחתך הרווח המצרפי של חברות הסלולר בכ-30%, וברור כי גם השנה נמשכת הירידה בהכנסות, יעקובי שומר על רוח חיובית. למעשה, הוא סבור, כי ב-2014 מניותיהן של השתיים צפויות ליהנות מתנועת מספריים הפוכה: הירידה בהכנסות תיעצר, מהלכי ההתייעלות יתחילו להניב פירות והרווחים יעלו. "השוק כבר מבין לאן הרוח נושבת, אחרת לא היינו רואים כיוון חיובי במניות". עוד הוא מציין, כי לדעתו החברות צפויות לחדש את הדיבידנדים שלהן כבר במהלך 2013.

"בזק מנצחת בתחרות הפנימית"

בעוד יעקובי ואלפר מציגים גישה חיובית יחסית, בשוק יש גם כאלו שחושבים אחרת. "נכון ל-2013, סלקום ופרטנר נמצאות בשיא התחרות. לדעתי, קצת מוקדם לצאת בהצהרות", אומרת האנליסטית אילנית שרף מפסגות. "היסטורית, המניות נסחרות ברמות נמוכות, ויש שרואים בכך הזדמנות כניסה. יכול להיות שבטווח הארוך זו אכן הזדמנות, אך הבעיה היא שהראות סמיכה מאוד".

בפסגות ממליצים "החזק" על מניות סלקום (כבר שנה) ופרטנר (זה חודשיים), ונראה ששרף לא מתרגשת מהעליות שנרשמו מתחילת השנה."אם התמונה תתבהר ונראה שהתחרות נרגעת, אשקול את מחירי היעד", היא אומרת. שרף סבורה שסלקום ופרטנר "נמצאות אחרי הצוק, מה שאי אפשר להגיד על בזק. חברות הסלולר כבר חוו את התערבות הרגולטור, ועכשיו הן מתארגנות מחדש. בזק נמצאת לפני הסערה".

שרף, שכבר למעלה משנה מחזיקה בהמלצת "מכירה" על מניית בזק ופספסה את הזינוק המרשים בה (כ-23% מאז תחילת השנה כאמור), טוענת שאצל חברה זו הסיפור אחר לגמרי. "הנייר נהנה מכניסה של משקיעים זרים שמתמקדים במניות דיבידנד, וקיבל חיזוק נוסף בגלל הפרסומים בנושא השוק הסיטונאי והקשיים בהוצאתה לפועל של הרפורמה", היא אומרת.

"מהבחינה הזאת, אפשר להגיד שלסלקום ופרטנר כבר עברו את הרע מכל", אומר אלפר, שממליץ על בזק "תשואת שוק" במחיר יעד של 4.7 שקל - נמוך ב-10% ממחירה הנוכחי. "צריך לזכור שהרגולציה משפיעה מאוד על החברות, וכפועל יוצא גם על דעתם של המשקיעים. השינויים החדשים פחות נוגעים אליהן, ובעיני המשקיעים זה יתרון".

מנגד, יעקובי ממשיך להמליץ על מניית בזק "תשואת יתר", תוך שהוא מציין שהחברה מפגינה "עוצמה מרשימה בתחום הקווי. זה לא מפתיע, כי ברור שבקרוב בתחום הקווי לא תיעשה רפורמה, לפחות עד שגלעד ארדן, שר התקשורת החדש, יתאקלם. במילים אחרות, בזק מתמודדת מול הוט ולא מול הרגולטור, ובתחרות הפנימית היא מנצחת. אם וכאשר תהיה רפורמה בשוק הנייח, בזק אמורה לחסוך למעלה ממיליארד שקל בהוצאות התפעול כתוצאה מאישור הפסקת ההפרדה המבנית, ולכן גם אם היא עומדת מול צוק רגולטורי, היא מקבלת סולם חבלים כדי לא ליפול ממנו".

עוד מציין יעקובי, כי השוק מבין שהקבוצה עומדת בפני הזדמנות להתייעלות, ולכן התחזיות שהיא העניקה באחרונה אינן אגרסיביות, כפי שנטען, והוא אף מזהה פוטנציאל לדיבידנדים גבוהים.

המלצות בתי ההשקעות
 המלצות בתי ההשקעות