מעוניינים לדעת מתי המפולת הבאה בשוק? פשוט חפשו בגוגל

מחקר חדש קובע כי חיפוש של מונחים פיננסים בגוגל עשוי להעיד על כיוון שוקי המניות בעתיד ■ תוצאות המחקר מעלות כי כאשר אנשים עושים שימוש רב במונחים פיננסים כגון "מניות", "פורטופליו" ו"כלכלה", השווקים יורדים

קיימים הרבה פרשנים, כלכלנים ואנליסטים שמפרסמים חדשות לבקרים תחזיות שונות לגבי כיוונם של השווקים בעתיד. חלקן של התחזיות אפוקליפטיות מאוד וחלקן אופטימיות. אולם, כעת מתברר כי אחת ה"נביאות" המוצלחות ביותר של שוק המניות היא גוגל. כך, לפי מחקר חדש הקובע כי חיפוש של מונחים פיננסים בגוגל עשוי להעיד על כיוון שוקי המניות בעתיד.

המחקר האקדמי שנערך הן בבבריטניה והן בארה"ב ופורסם במגזין journal Scientific Reports, בחן את התנהגות מנוע החיפוש הפופולרי בשנים האחרונות והוא נחשב לניסיון האחרון של החוקרים למצוא תבניות מקוונות שיכולות לספק רמזים לגבי תנועת השווקים הפיננסים בעתיד.

המחקר החדשני בדק את תדירות החיפוש של כ-98 מונחים פיננסים ועקב אחר מידת הקורלציה שלהם עם תנודות המדדים המרכזיים בוול סטריט. תוצאות המחקר מעלות כי אנשים עושים שימוש רב במונחים פיננסים כגון "מניות", "פורטופליו" ו"כלכלה", כאשר הם חוששים לגבי המצב של שוקי המניות, כך טוען טוביאס פרייס, פרופסור למדעי ההתנהגות בבית הספר למנהל עסקים Warwick בבריטניה ואחד מעורכי המחקר.

לטענתו של פרייס, לאחר שחלה עלייה בחיפושים של מונחים אלה, השווקים הפיננסים רשמו ירידות. מנגד, ירידה בחיפוש של המונחים הפיננסים האלה, מעידה על עלייה באופטימיות של המשקיעים, עניין שהוביל ברוב המקרים שנבדקו לעליות בשווקים.

לפי פרופ' פרייס, השקעות (תיאורטיות) שעשו שימוש בכלי שמספקת גוגל ומנתח את תדירות מילות החיפוש - Google search volumes, הצליחו להשיג תשואות טובות יותר. כך למשל, לפי המחקר, אסטרטגיית מסחר יומית המבוססת על תדירות המונחים הקשורים למילה "חוב", הניבה תשואה של 326% בין השנים 2004-2011.