ח"כ אילטוב: לא לאפשר לבנקים לשלוח מידע במייל

חבר הכנסת מבקש לעצור הרפורמה של בנק ישראל המתירה לתאגידים בנקאיים לשלוח דואר אלקטרוני במקום הודעות דואר ■ "פוטנציאל לפגיעה ממשית בצרכנים - סכנה ממשית כי מידע חיוני לא יגיע לידיהם

חבר הכנסת רוברט אילטוב דורש לעצור את הרפורמה המוצעת על ידי בנק ישראל ובמסגרתה יתאפשר לתאגידים בנקאיים לרבות חברות אשראי, לשלוח ללקוחות את כל ההודעות הנשלחות אליהם, באמצעות דואר אלקטרוני, או באמצעות אתר אינטרנט, במקום דרך הודעה בכתב.

יש להניח שחברות הדואר עשויות להיפגע קשות מהחלטה כזו. לדברי אילטוב, מדובר בשינוי שהוא לרעת הצרכנים. אילטוב מסביר בפנייה שבעוד שאין ספק כי משלוח הודעות באשר לחשבונות הלקוחות באופן אלקטרוני יקל על הבנקים וחברות האשראי ויחסוך באופן ממשי בעלויותיהם, הרי שהוא מגלם פוטנציאל לפגיעה ממשית בצרכנים - אשר יש סכנה כי מידע חיוני ביחס לכספם המופקד בבנקים, לרבות ביחס לעמלות בהן הם מחויבים וביחס לחיובי האשראי שלהם, לא יגיע לידיהם.

"הבנקים וחברות האשראי בישראל משרתים ציבור לקוחות גדול ומגוון, ממגזרים שונים - ביניהם לקוחות רבים שאינם אמונים על שימוש במחשב, באינטרנט או בדואר אלקטרוני; השינוי המוצע בכללים, יביא למצב בו תפחת באופן ניכר הוודאות, כי לקוחות מסוימים אמנם קיבלו לידיהם אינפורמציה חיונית ביחס לכספם, לחיובים כספיים בהם הם נדרשים לשאת, וביחס למצב חשבונותיהם.

הוא מציין כי כי על פי נוסחה הקיים של הוראת ניהול בנקאי תקין מס' 420, גם כיום יכולים לקוחות החפצים בכך לבקש לעבור לקבל מידע מסוים מהבנק ומחברת האשראי באמצעים אלקטרוניים - וזאת בקלות רבה (ואולי אף רבה מדי). כלומר, גם במצב הקיים, קיים חשש כי אותו ציבור בדיוק אשר ייפגע באופן הקשה ביותר לו הבנק יפסיק לשלוח אליו הודעות עדכון בדואר (ובמקום זאת, "תישלח" אליו, לדוגמא, הודעה באתר האינטרנט) - עלול לכאורה להפעיל "בקשה" כזו באתר האינטרנט בטעות, מבלי משים, או מבלי להבין את משמעות הדבר - כאשר לבנק אין בקרה על כך.

בנוסף, גם כיום קיים חשש כי האפשרות לקבל את הסכמת הלקוחות לקבלת הודעות באמצעים אלקטרוניים באמצעות שיחה טלפונית, תביא לכך שצרכנים רבים יתנו את הסכמתם לכך במהלך שיחה עם נציגי הבנק - מבלי שיש כל ערובה לכך שהבינו כלל למה הם מסכימים, ואת משמעויות הדבר.

לדברי חבר הכנסת, על אף החיסכון הפוטנציאלי בעלויות הבנקים וחברות האשראי הגלום בשינוי המוצע, לא יכול להיות כל ספק כי מדובר במהלך אנטי-צרכני, אשר עלול להביא לכך שמידע כספי, מהותי וחיוני לא יגיע בפועל לידיהם של צרכנים רבים - באופן שיקפח את זכותם הבסיסית של חלקים ניכרים בציבור הישראלי לדעת מה נעשה בכספם, ואת האפשרות לפקח באופן אפקטיבי על המתרחש בחשבונותיהם. אילטוב מבקש לקיים דיון דחוף בוועדת הכלכלה, טרם יישום כל החלטה בעניין שבנדון.