הקאמבק: ההפסד של גיל אגמון בדלק רכב כמעט ונעלם

בעל השליטה ביבואנית רכבי מאזדה ופורד ממשיך להרוויח מהיחלשות הין ■ זו סידרה לדלק רכב רווח של 175 מ' ש' ברבעון, שכמעט כולו יחולק כדיבידנד

היחלשות הין היפני ברבעון הראשון של 2013, בשיעור של 10.4%, סידרה לחברת דלק רכב - יבואנית רכבי מאזדה, פורד ו-BMW - הכנסות מימון גבוהות, בעקבותיהן סיימה החברה שבשליטת גיל אגמון את הרבעון ברווח נקי של 175 מיליון שקל.

מדובר ברבעון השני ברציפות בו היחלשות המטבע היפני, שנובעת מהמדיניות המוניטארית המרחיבה בה נוקטת ממשלת יפן זה כחצי שנה, מסייעת לדלק רכב לרשום רווחים גבוהים. ברבעון הרביעי של 2012, בו נחלש הין בשיעור של 13.9%, רשמה דלק רכב הכנסות מימון בגובה של 184 מיליון שקל, אשר תורגמו לרווח נקי של 172 מיליון שקל ברבעון זה.

ומסתבר שהמדיניות המוניטארית ביפן תרמה גם לשיפור במצבו האישי של אגמון. נזכיר, כי אגמון נטל בסוף שנת 2010 הלוואה בהיקף של כמיליארד שקל מקונסורציום בנקים בראשות בנק הפועלים, לשם רכישת מניות השליטה בדלק רכב מידי קבוצת דלק. מספר חודשים לאחר הרכישה נקלעה החברה לתקופה עסקית מאתגרת, כשסיכמה מספר רבעונים בהפסד, בין היתר על רקע התחזקות הין היפני. בעקבות כך, איבדה מניית דלק רכב למעלה ממחצית משוויה בשנת 2011, ואגמון לא עמד בחלק מהקובננטים להם התחייב מול הבנקים המלווים, אם כי המשיך לפרוע את תשלומי החוב כסדרם.

כעת, על רקע הרווחים הגבוהים שנוצרו לה הודות להיחלשות הין, תחלק דלק רכב בחודש הבא דיבידנד לבעלי המניות בהיקף של 172 מיליון שקל. זה מצטרף לחלוקה שביצעה מוקדם יותר החודש, של כ-135 מיליון שקל. חלקו של גיל אגמון בדיבידנדים אלו עומד על כ-115 מיליון שקל, שיסייעו לו בהחזר ההלוואה שנטל.

הרווחים הגבוהים והדיבידנדים הגדולים שבאו בעקבותיהם, הביאו לעלייה של כ-75% במניית דלק רכב מאז נובמבר אשתקד, וכך גם שווי מניותיו של אגמון עלה אל מעבר להיקף ההלוואה שנטל, והן שוות כיום כ-1.3 מיליארד שקל. כך, לאחר שכבר היה בהפסד של כ-400 מיליון שקל על העסקה במסגרתה רכש את מניות השליטה (כ-22%) מידי קבוצת דלק, אגמון מחק את רובו וכעת מסתכם ההפסד בעשרות בודדות של מיליוני שקלים.

לדלק רכב התחייבויות בנקאיות ולספקים הנקובות בין, והיחלשותו של המטבע במהלך הרבעון הראשון הביאה את החברה לרשום הכנסות מימון של 105 מיליון שקל בסיכומו. בסוף חודש מארס הסתכם היקף החשיפה של החברה לין היפני ב-832 מיליון שקל, ירידה של 21.3% לעומת היקפה בתחילת 2013, ברמה של כ-1.06 מיליארד שקל. מתחילת חודש אפריל נחלש הין בכ-6% נוספים, כך שבינתיים המטבע היפני ממשיך לספק רוח גבית לדלק רכב. לחברה קיימת גם חשיפה לאירו בשיעור של 314 מיליון שקל, ולדולר בהיקף של כ-72 מיליון שקל.

מכירות דגמי היוקרה זינקו

הין החלש חיפה על ירידה במסירות הרכבים של החברה, שבאה לידי ביטוי בירידה של 5.6% בהכנסות לעומת הרבעון המקביל אשתקד, לרמה של 1.12 מיליארד שקל.

מפילוח מסירות הרכבים עולה, כי במכירות רכבי מאזדה לא נרשם שינוי משמעותי ביחס לרבעון המקביל, והן הסתכמו בכ-3,200 כלי רכב. לעומת זאת, במכירות פורד חלה ירידה חדה של 29.8%, לסך של 4,460 כלי רכב. במכירות רכבי BMW ו-MINI חל גידול מרשים של 51.9%, עם מסירה של 673 כלי רכב.

בסך הכול, קטן היקף המסירות של דלק רכב ב-16% לעומת הרבעון המקביל, לרמה של 8,397 כלי רכב. עקב כך ירד נתח השוק של החברה ב-2% לעומת התקופה המקבילה, ל-15%.

הין החלש אפשר לדלק רכב לשפר גם את הרווחיות הגולמית שלה, שטיפסה ל-14.2% ברבעון הראשון, לעומת 12.3 ברבעון המקביל. ייתכן שאת העובדה שלא חל שינוי במספר רכבי המאזדה שמכרה החברה, ניתן לתלות בשיפור בשערי החליפין, שאפשרו לה למכור את כלי הרכב המיובאים מיפן במחירים אטרקטיביים.

דלק רכב
 דלק רכב