מאיסלנד יבוא השינוי? האיסלנדים החליפו את ממשלת הצנע

לאזרחי המדינה שנכוותה קשות מהמשבר הכלכלי נמאס ממדיניות הצנע שמנהיגה הממשלה ■ מפלגות שהבטיחו לבטל חובות ולהוריד מסים קיבלו מעל ל-50% מהקולות

סימן לבאות? שעה שמדיניות הצנע הנהוגה במדינות רבות באירופה נתונה במחלוקת קשה, יצאו בסוף השבוע אזרחי איסלנד לקלפיות, והצביעו נגד המשך מדיניות הצנע, במדינה שחוותה את המשבר הכלכלי באופן קשה ביותר, כאשר שיעור האבטלה בה גבוה פי 2 מאשר ערב המשבר ב-2008.

מפלגת העצמאות, שהבטיחה להוריד מסים, קיבלה 26.7% מהקולות, והמפלגה הפרוגרסיבית, שהבטיחה למחוק חובות משכנתאות, קיבלה 24.4% מהקולות. שתי המפלגות מתנגדות לשיחות עם האיחוד האירופי בנוגע לכניסה של איסלנד אליו, והן יכולות להקים ממשלה.

הבחירות הללו התקיימו ארבע שנים לאחר שהאיסלנדים הצביעו נגד הממשלה של מפלגת העצמאות, ובחרו בקואליציה סוציאל-דמוקרטית.

האיסלנדים סובלים מחובות משכנתא גבוהות ושיעור אבטלה של 6.8% (לעומת 2% ב-2007), וגם השבחים שהרעיפה קרן המטבע הבינלאומית על ראש הממשלה היוצא, יוהאנה סיגורדרדוטיר, בנוגע לדרך בה ניהלה את המשבר, לא שכנעו אותם. מפלגות השלטון זכו ביחד ב-23.8% בלבד.

לאחרונה גוברים הקולות נגד מדיניות הצנע באירופה, ועולות עוד ועוד טענות על חוסר ההצלחה של מדיניות זו להוציא את אירופה ממשבר החוב הקשה. זאת, בין היתר, על רקע הסערה שחוללו טעויות שהתגלו במחקר חשוב עליו מסתמכות מדינות רבות הנוהגות במדיניות צנע בשנים האחרונות.

על פי המחקר של הכלכלנים הידועים כרמן ריינהרט וקנת רוגוף, שפורסם לראשונה ב-2010, צמיחת התמ"ג של מדינה מתחילה להאט כאשר יחס החוב הממשלתי לתמ"ג מגיע ל-90% לפחות. הממצא הזה צוטט על ידי פקידים רשמיים בארה"ב, באיחוד האירופי ובמקומות נוספים כהצדקה לפעולות שנועדו לצמצם גירעונות תקציביים. אבל חוקרים באוניברסיטת מסצ'וסטס קובעים במחקר חדש שקצב הצמיחה הממוצע במדינות עם יחס חוב-תמ"ג של יותר מ-90% הוא 2.2% ולא מינוס 0.1% כפי שפורסם במחקר של ריינהרט ורוגוף.