מתחמם: ההסתדרות הכריזה על סכסוך עבודה בבנק הבינלאומי

יו"ר ועד העובדים בבינלאומי: "אם ההנהלה לא תדבר איתנו, הכול פתוח" ■ הבינלאומי: "סכסוך העבודה נשען על עילות שוליות" ■ בדיסקונט ההנהלה לא תפטר עובדים קבועים, ומתכננת לאמץ הסכם עבודה דיפרנציאלי כמו בבנק הפועלים

החרפה ביחסי העבודה בבנקים: לאחר שאתמול (א') הודיעה ההסתדרות על סכסוך עבודה בבנק דיסקונט, היום הודיע ועד העובדים של הבינלאומי על סכסוך עבודה בבנק זה ובבנק פאג"י, המשתייך לקבוצה. "אנו קוראים להנהלה לשבת, לדבר איתנו ולנהל מו"מ - מושג שהם לא משתמשים בו ומתחמקים ממנו. אם זה לא יועיל, אז הכול פתוח", אמר ל"גלובס" יו"ר הוועד, חנוך ליבנה.

מהבנק הבינלאומי נמסר: "שיעור עליית השכר בבינלאומי הוא מהגבוהים במשק הישראלי - 5.8% בשנה, כל שנה וגם השנה. זאת בנוסף לבונוס נאה שמשולם בימים אלה. לאור תנאי שכר טובים אלה תמוהה הכרזת הסכסוך שנשען על עילות רעועות ושוליות. ההנהלה מצרה על ההכרזה שיש בה אך רק לפגוע בבנק ובעובדיו".

ציון שמע, יו"ר חטיבת עובדי הבנקים בהסתדרות, מסר: "אני מאמין שבמשא ומתן אינטנסיבי וענייני ניתן יהיה לפתור את המחלוקות ולהימנע מצעדים ארגוניים שיפגעו הן בעובדים הן בבנק".

"לשמור על שפיות העובדים"

סכסוך העבודה בבינלאומי מתבסס על כמה טענות: הראשונה היא על כך שהנהלת הבנק מסרבת להאריך את ההסכמים הקיבוציים בבנק לחמש שנים. בוועד העובדים טוענים כי קיים צורך להאריך את הסכם העבודה, על רקע מסקנות ועדת הריכוזיות. נזכיר כי לפי מסקנות ועדה זו, אמור בעל השליטה בבנק, צדיק בינו, להיפרד מאחת מאחזקותיו: הבנק הבינלאומי או פז. הואיל וקיימת סבירות כי בינו יבחר להיפרד מהבינלאומי, דורש ועד העובדים להאריך את ההסכם, כדי להימנע מהאי-ודאות של בעלים חדש. מקורבים לבנק אומרים שלא שללו את הארכת ההסכם, ויש נכונות לפתוח זאת להידברות.

בוועד העובדים ציינו כי סכסוך העבודה מוכרז גם על רקע עומס עבודה בלתי-סביר בבנק. "עובדי הבנק מתמודדים עם לחץ עבודה בלתי נסבל ובלתי סביר בכל קנה מידה. לא ייתכן שבזמן שהעובדים לא יכולים אפילו לאכול צהריים או לצאת לחופשות שמגיעות להם כדין, הנהלת הבנק תטען שלפי כל מיני חישובי נוסחאות, לא קיים עומס עבודה", אמר ליבנה.

- איך אתה יכול לדרוש תוספת של כוח אדם, כשבפועל כל המערכת הבנקאית נמצאת בהתייעלות ובצמצומים?

ליבנה: "צריך לזכור שהבנק הבינלאומי הוא היחיד מבין הבנקים הגדולים שרשם צמיחה משמעותית ברווחים. כמו כן, האם הצמצומים השונים בהנהלה היו באותו מידה כמו בסניפים? אני לא בטוח".

בבנק הבינלאומי דחו את הטענה על עומס עבודה. מקורבים לבנק אומרים כי לפי מדדים שונים ובגיבוי חברת ייעוץ שהבנק שכר, עולה כי אין עומס גדול על עובדי הסניפים. "אם כבר, העומס על העובדים בבנק הבינלאומי נמוך מאלו שבבנקים אחרים", טוען גורם בבנק.

נזכיר כי סכסוך העבודה הקודם בבנק, לפני 3 שנים בקירוב, הגיע עד לכדי שביתה. בסיומה של השביתה נקבעה תקופה של שקט תעשייתי, שצפויה לפוג בחודש מאי. בכל אופן, לדברי ליבנה הסכסוך הנוכחי אינו קשור לנושאים שהיו על הפרק בסכסוך הקודם. "אין בסכסוך תביעה כספית, אלא הגנה על העבודה המאורגנת, ועל הבריאות והשפיות של העובדים מול מתקפות זעם של לקוחות, שנפגעים גם כן מהעומס המוטל על עובדי הסניפים", אמר יו"ר ועד העובדים.

בשיחה עם "גלובס" אמר ליבנה כי ההנהלה פוגעת בוועד העובדים. "ההנהלה פועלת באופן סיסטמטי לפגוע בעבודה המאורגנת. מתנכלים לחברי הועד ומתעלמים מדרישות שונות שלנו המגיעות לנו לפי הסכמי העבודה", אמר ליבנה. מקורבים לבנק טוענים כי אין פגיעה בוועד ובתקשורת שלו מול העובדים. "הדרישה היחידה היא שלא יהיו תכנים פוגעניים ושקריים, ושהם יפורסמו בתום יום העבודה כשם שהודעות ההנהלה מפורסמות בשעות אלו", אמר מקורב לבנק.

אין פיטורים בדיסקונט

ובינתיים בדיסקונט, היחסים בין ועד העובדים להנהלה מתוחים גם כן. כאמור, אתמול הודיע הוועד, בראשות ריקי בכר, על סכסוך עבודה והתחלה של שביתה בעוד שבועיים. עם זאת, הצדדים מנסים להנמיך את גובה הלהבות, ולפי הערכות הסיכוי לשביתה נמוך למדי. הסיבה לסכסוך העבודה היא דיונים על הסכם השכר העתידי בבנק.

ככל הידוע, המחלוקת היא על תוספת השכר בלבד. גורמים בדיסקונט הדגישו כי בניגוד לפרסומים קודמים, אין להנהלה כל כוונה לפטר עובדים קבועים. הנהלת דיסקונט, בראשות ראובן שפיגל, מבקשת לבצע הקפאה של השכר, ולעצור בשנתיים הקרובות את "הטייס האוטומטי" - מנגנון להעלאה אוטומטית של שכר העובדים. במשך השנים עלה השכר של עובדי דיסקונט בכ-5% בשנה ובהסכם האחרון עלה ב-3.6% בשנה. כעת מבקש שפיגל לבלום את העלייה בשנתיים הקרובות.

עם זאת, מנכ"ל דיסקונט מבין כי בסופו של דבר יצטרך להתפשר, ולא יוכל לבלום לחלוטין את העלאת השכר. על כן מסתמן כי בבנק יחתרו למתווה העלאת שכר בדומה לזה שנחתם באחרונה בבנק הפועלים, קרי העלאה דיפרנציאלית לעובדים בהתאם לרמת השכר.

נזכיר כי בתחילת מארס חתמה הנהלת בנק הפועלים, בראשותו של ציון קינן, על הסכם שכר במבנה שונה מההסכמים המקובלים במערכת הבנקאית. מדובר בהסכם מיוחד, שהחידוש המרכזי בו הוא הדיפרנציאציה בין הדרגים השונים בבנק, ובכך שהוא בעצם מטפל בראשונה בצמצום פערי השכר: ככל שהעובד זוטר יותר, תוספת השכר שיקבל תהיה בשיעור גדול יותר. התוספות נעות בטווח של 1.5%-6% בפעימה אחת לחמש שנים. דרגות בכירות בבנק לא מקבלות תוספת שכר, ולהנהלת הבנק והדירקטוריון ישנו אף קיצוץ בשכר.

אלא שבה בשעה שבבנק הפועלים כ-90% מהעובדים קיבלו תוספת שכר כלשהי, בבנק דיסקונט שיעור העובדים שלהם שפיגל מתכוון לתת העלאה יהיה נמוך דרמטית; ההעלאה תינתן רק לעובדים בעלי שכר נמוך יחסית - כרבע מעובדי הבנק. הסיבה לכך ששפיגל קשוח יותר מקינן במדיניות זו, היא שיחס היעילות התפעולי בדיסקונט נמוך משמעותית מזה של בנק הפועלים (75% בדיסקונט לעומת כ-65% בפועלים), וכן בשל תמהיל העובדים השונה בין הבנקים.

עם זאת, נציין כי בה בעת שבבנק הפועלים הסכם השכר המדובר הוא לחמש שנים, בדיסקונט מדובר בהסכם לשנתיים בלבד. שפיגל ובכר אמורים להיפגש מחר ולדון במתווה, ונראה כי בכר ינסה להרחיב כמה שיותר את מעגל העובדים שייהנו בתוספת שכר. בכל אופן, שפיגל יחתור לכך שסך העלייה השנתית בשכר עובדי הבנק יהיה פחות מ-1%.

הפועלים הפריש 185 מיליון שקל ב-2012 בגין תוכנית ההתייעלות

בנק הפועלים ביצע הפרשה של 185 מיליון שקל ב-2012 בעקבות תוכנית ההתייעלות של הבנק - כך עולה מדוחות הבנק. ההפרשה היא בגין פרישה של עובדים ממטה הבנק.

נזכיר כי באוגוסט אשתקד הודיע הבנק בניהולו של ציון קינן על תוכנית התייעלות במטהו. במסגרת התייעלות זו אמור לצאת לפועל קיצוץ של עד 650 משרות (כ-20%-30% מהמשרות במטה). חלק מהעובדים ינויד בבנק, וחלק אחר יעזוב בפרישה מוקדמת. כמו כן, הבנק מקטין במסגרת תוכנית ההתייעלות את מספרם של עובדי המיקור חוץ והעובדים הזמניים. יישום התוכנית אמור להימשך שנה וחצי (כלומר אמור להסתיים בעוד שנה בקירוב), אך הבנק הפריש כבר בדוחות 2012 את מלוא הסכום בעבור הפרישה של אותם עובדים שיעזבו את הבנק.

נציין כי הוצאות השכר של הבנק עמדו ב-2012 על 5.01 מיליארד שקל, עלייה של 253 מיליון שקל לעומת 2011; חלק הארי של העלייה (185 מיליון שקל) נובע מהפרשות של תוכנית ההתייעלות.

נזכיר כי גם בבנק לאומי בוצעה הפרשה גדולה בשנה שעברה בעקבות ההתייעלות. הבנק הפריש 323 מיליון שקל בעקבות תוכנית ההתייעלות הכוללת קיצוץ של כ-800 משרות. נוצר מצב שבו שני הבנקים מובילים תוכנית התייעלות מאסיבית, אך ההפרשה של לאומי גבוהה יותר מזו של הפועלים. הסיבה לכך היא שבשנתיים האחרונות, ההוצאה השוטפת של הפועלים לפרישה מוקדמת הייתה גבוהה יותר מזו של לאומי, ולכן כעת לאומי סוגר, פחות או יותר, את הפער באמצעות הפרשה חד-פעמית גבוהה יותר.

הפועלים התחיל להוציא לפועל תוכנית התייעלות כבר לפני שלוש שנים. ראשית טיפל הבנק בהתייעלות הסניפים, וביצע שם שינוי בתהליכי עבודה, שהביא לכך שפעילות הבק-אופיס הוצאה מחוץ לסניף. לאחר שמרבית סניפי הבנק סיימו לעבור את התהליך, עבר הבנק לתהליך של התייעלות המטה. כאמור, תהליך זה אמור להסתיים בעוד שנה בקירוב, אך מבחינת קינן זהו לא הצעד האחרון, והוא מתכוון לבצע צעדים נוספים שישפרו את יחס היעילות התפעולית של הבנק. אחד מהצעדים האלה היה גיבוש הסכם שכר חדש עם ועד העובדים, ולפיו יקבלו עובדי הבנק העלאת שכר בשיעור של 1.5%-6% בלבד בחמש השנים הקרובות.

עלויות השכר בבנקים
 עלויות השכר בבנקים