פיתוח נגד אחזקות: כך נוצר הפילוג בין מחזיקי אג"ח IDB

בנציגות מחזיקי האג"ח של אי.די.בי פתוח רוצים שהחברה תשרת אך ורק את החוב של עצמה ■ האינטרס של דנקנר ושל נציגות מחזיקי האג"ח באי.די.בי אחזקות, הוא להמשיך ולבסס את החזר החוב על נכסיה התזרימיים של החברה הבת

מאבק השליטה היצרי באי.די.בי פתוח, שהגיע השבוע לביהמ"ש, חידד את ניגוד האינטרסים בין הגופים המוסדיים המחזיקים בחובות החברה, לאלו שמחזיקים באיגרות החוב של החברה האם, אי.די.בי אחזקות.

בעוד שהראשונים עושים ככל יכולתם להוציא את אי.די.בי פתוח מידי בעל השליטה הנוכחי, נוחי דנקנר, באמצעות הסדר חוב כפוי, מתייצבים בעלי האג"ח באי.די.בי אחזקות לימינו של דנקנר, בניסיון להדוף את מהלך ההשתלטות.

כיצד נוצר קונפליקט כה חד וברור בין מחזיקי האג"ח בשתי הקומות העליונות של קבוצת ההחזקות הגדולה במשק, חודשים ספורים לאחר שהם דנו על איחוד כוחות מול נוחי דנקנר? התשובה טמונה באינטרסים המנוגדים של בעלי החוב בשתי החברות, כפי שהמחישה אמש הודעת נציגות האג"ח של אי.די.בי אחזקות.

לקראת הדיון שנערך היום בביהמ"ש המחוזי בתל אביב, בנושא בקשת נציגות מחזיקי האג"ח באי.די.בי פתוח לכפות הסדר חוב על החברה, הודיעה אמש נציגות האג"ח של החברה האם, כי "התקבלה דרישת הנציגות להתחייבות חוזית להזרמת כספי אדוארדו אלשטיין לאי.די.בי אחזקות (הכסף שעליו צפוי להתבסס הסדר החוב בחברה - ר' ש')".

הנציגות באי.די.בי אחזקות - המורכבת מיואב ערמוני, מנכ"ל גילעד הוותיקה, עוזי דנינו, מנכ"ל אקסלנס, ויוני שר מטעם הנאמנים ובמקור מטעם הראל - המשיכה וציינה בפנייתה לביהמ"ש, כי "אלשטיין יתחייב להשתתף בהנפקת הזכויות לאחר החתימה על הסדר החוב... הנציגות, הנאמנים והמומחה מטעם ביהמ"ש התרשמו כי אלשטיין נחוש לבצע את ההשקעה, וכי הוא סבור כי יש לאי.די.בי תוחלת כלכלית רבה. עם זאת, הם שמעו ממנו חשש כבד מההליכים המשפטיים, וכי אם ייעשה באלו שימוש לרעה על-ידי גורמים אינטרסנטיים, כדי להרעיד את אי.די.בי פתוח, הוא עלול לסגת מההשקעה".

מנסים להשתלט על חברה בריאה

מבחינת אנשי הנציגות באי.די.בי אחזקות, הנציגות בחברה הבת מנסה להשתלט על חברה בריאה, שאמורה ויכולה לשרת את חובותיה ואת אלו של הקומות שמעליה. לטענתם אין שום צידוק לכך שמחזיקי האג"ח של אי.די.בי פתוח ישתלטו על החברה, ובכך ירוקנו את החברה האם (אי.די.בי אחזקות) מנכסיה, וממילא יביאו לביטול השקעתו המתוכננת של אלשטיין והסדר החוב המבוסס עליה.

נושי אי.די.בי אחזקות עושים הכול כדי להגן על מתווה הסדר החוב שהשיגו מול דנקנר, המתבסס על הזרמת ההון של אלשטיין לחברה ולבעלת השליטה בה, גנדן (סה"כ 75 מיליון דולר). ללא יישום של הסדר החוב, תישלח אי.די.בי אחזקות לפירוק, ומחזיקי האג"ח שלה (חוב של כ-1.8 מיליארד שקל) יישארו עם החזר של פחות מ-10% מהחוב.

מנגד, בסביבת נציגות מחזיקי האג"ח באי.די.בי פתוח - שתחתיה מרוכזים הנכסים התפעוליים של הקונצרן - משדרים נחישות בדרישתם לבצע שינוי בעלות בקונצרן. בתגובה ששיגרה היום לביהמ"ש נציגות האג"ח של אי.די.בי פתוח - המורכבת מקרן יורק בראשות ג'רמי בלנק, מפסגות (חגי בדש) ומהפניקס - נטען כי "על פניו מדובר במניפולציה שקופה, שכל מטרתה להפעיל לחץ על ביהמ"ש על מנת לקדם את האג'נדה של נאמני אחזקות... ההודעה כולה מבוססת על 'הסכם' שאותו ממשיכים דנקנר ואלשטיין להסתיר".

בסביבת הנציגות של מחזיקי האג"ח באי.די.בי פתוח גורסים זה זמן שאנשי הנציגות באחזקות נקלעו לסחרור, ומנסים להציל מכבודם, ולכן הם משתפים פעולה עם ספינים ודחיות זמן מצדו של דנקנר, בתקווה שבינתיים יקרה נס שיציל את החברה.

חודשים ספורים לאחר שהציעה לנציגות החברה האם לחבור אליה למהלך משותף של הסדר חוב בקונצרן, מבהירים בנציגות אי.די.בי פתוח, כי "נאמני אחזקות אינם מייצגים את החברה, הם אינם נושים של החברה, אינם בעלי מניות בה ואפילו אינם בעלי מניות בחברה האם (אי.די.בי אחזקות). הם נושים של בעלת השליטה בחברה. הא ותו לא". לטענת הנציגות בפתוח, הם מבקשים "להפוך את היוצרות ולהעדיף את האינטרסים שלהם... תוצאה אבסורדית".

בעלי מניות בחברה בעייתית

מהיכן נובע הקונפליקט החריף בין מחזיקי האג"ח בשתי החברות? הכול מתחיל מכך שבאי.די.בי אחזקות, ובמעלה הפירמידה (החברות הפרטיות גנדן וטומהוק שבהן שולט דנקנר), אין יכולת שירות חוב, ונכסיו התפעוליים של הקונצרן (החברות כלל ביטוח, כור, שופרסל, סלקום, נכסים ובנין ועוד) נמצאים תחת החברה הבת, אי.די.בי פתוח.

כך, בעוד שנציגות מחזיקי האג"ח באי.די.בי פתוח רוצה שהחברה תשרת אך ורק את החוב של עצמה, האינטרס של נציגות מחזיקי האג"ח באי.די.בי אחזקות (בדומה לזה של נוחי דנקנר עצמו) הוא להמשיך ולבסס את החזר החוב בקומות העליונות של הפירמידה על נכסיה התזרימיים של אי.די.בי פתוח.

ללא אי.די.בי פתוח, אין לנושי החברות במעלה הפירמידה סיכוי לריקברי ממשי. יוצא מכך, שאם אי.די.בי פתוח תצא מידיו של הקונצרן, כפי שמבקשים נושי האג"ח שלה, יהפכו מחזיקי האג"ח באי.די.בי אחזקות למעין בעלי מניות רגילות בתאגיד בקשיים, לצד דנקנר ובעתיד גם אלשטיין, שמחזיקים במניות הבכורה וידיהם על ההגה.

אגח באגח
 אגח באגח