ה-ECB יחתוך את הריבית מחר? "מעט מדי, מאוחר מדי"

כלכלנים רבים צופים כי הבנק המרכזי האירופאי יחתוך מחר את שיעור הריבית, שעומד היום על 0.75% ■ יחד עם זאת, רבים מהם טוענים כי מדובר בכלי לא נכון לטיפול במשבר

חרף מאמציו של הבנק המרכזי האירופאי, הכוללים הלוואות זולות לבנקים ביבשת ומתן סיוע למדינות בחובות, אירופה לא מצליחה להתרומם מהמשבר בו היא נמצאת. זאת, שעה ששוק העבודה ממשיך לקרטע, האינפלציה גואה ומדינות היבשת לא מצליחות להגדיל את עוגת ההכנסות שלהן, גם על רקע מדיניות הצנע הקשה, שעומדת לאחרונה תחת ביקורת הולכת וגוברת.

מחר (ה') יפרסם ה-ECB את החלטת הריבית, וכלכלנים רבים צופים הורדת ריבית, שעומדת כיום על 0.75%. עם זאת, יש הגורסים כי לא מדובר בכלי המתאים להתמודדות עם המצב.

מייקל גלאגר, מנהל מחקר ב-IDEAglobal אומר כי הורדת ריבית היא "מעט מדי ומאוחר מדי". בראיון שהעניק היום ל-CNBC אומר האנליסט הבכיר כי "בסופו של יום, 25 נקודות בסיס מתחת לשיעור הריבית זה מעט מדי ומאוחר מדי, וזה הולך לעזור להתאוששות באירופה".

גלאגר אומר כי "אני חושב שקיבלנו סימנים מה-ECB שהם מעוניינים להשיק תוכנית הלוואות לתאגידים קטנים ובינוניים. זה חשוב בטווח הארוך, וזה יספק תוצאות, אבל זה לא מהלך משנה-משחק במאקרו. צריך משהו רדיקלי יותר, בין אם מערך חדש של LTRO (תוכניות להלוואות ארוכות טווח בריבית נמוכה לבנקים, נ.נ), או אפילו הקלה כמותית. זה מה שיאושש את אירופה".

גם לורקן רושה קלי מטרנד מאקרוליטיקס מאמין כי הורדת ריבית אינה הכלי המתאים להתמודדות עם הבעיות של כלכלת אירופה, ומציין כי על הבנק להשיק תוכניות לתמרוץ עסקים קטנים ובינוניים, במיוחד במדינות הפריפריה.

"כרגיל", הוא מציין, "הודעת הריבית תגיע 45 דקות לפני מסיבת העיתונאים. הודעה על הורדת ריבית היא סימן לכך שה-ECB לא יעשה שום דבר נוסף. לעומת זאת, אי הורדה של הריבית אין משמעותה בהכרח 'למכור'. אם הבנק, בצדק, יבחר לא להשתמש בכלי של הריבית, אז כל דבר אחר שהוא יבחר בו יביא להשפעה גדולה שתמריץ את הראלי".

אתמול, נזכיר, פורסמו נתוני האבטלה באירופה, שהצביעו על המשך המגמה השלילית. שיעור האבטלה בגוש האירו עלה לשיא חדש של 12.1% בחודש מארס. ויטור קונסטנציו, סגן נשיא הבנק המרכזי האירופי, אמר ב-25 באפריל כי "אסור להתעלם מהאבטלה הגואה". מדובר ב-19.2 מיליון אירופים מובטלים, עלייה של 62 אלף מובטלים במארס בהשוואה לפברואר. האבטלה בקרב צעירים עומדת על 24%. בגרמניה, הכלכלה הגדולה באירופה, האבטלה נותרה על 5.4%.