באפט משתלט על ישקר ב-2 מיליארד דולר

במאי 2006 רכש באפט 80% מישקר תמורת 4 מיליארד דולר ■ העסקה בוצעה אז לפי שווי של 5 מיליארד דולר ■ באפט על תג המחיר: "ישקר חוותה צמיחה משמעותית ב-7 השנים האחרונות"

המיליארדר האמריקאי וורן באפט רוכש את יתרת המניות של משפחת ורטהיימר בישקר הישראלית תמורת 2.05 מיליארד דולר. מדובר ב-20% ממניות החברה והרכישה מבוצעת בשווי כפול מזה שב-2006.

נזכיר כי באפט, אחד האנשים העשירים בתבל והבעלים של ברקשייר הת'אווי, רכש במאי 2006 רכש 80% מישקר תמורת 4 מיליארד דולר. בזמנו, זו הייתה הרכישה הגדולה ביותר אותה ביצע המיליארדר מחוץ לשטח ארה"ב והרכישה הגדולה ביותר של חברה ישראלית אי פעם.

ישקר מעסיקה כ-2,500 עובדים בישראל ועוד כ-7,500 עובדים בעולם. החברה עוסקת בפיתוח ובייצור של כלי חיתוך ייחודיים לתעשייה ולהבים המשמשים חברות תעופה. היא נוסדה בידי סטף ורטהיימר, והיו"ר שלה הוא בנו, איתן ורטהיימר. מנכ"ל החברה הוא יעקב הרפז.

"מאז שישקר נכנסה לחיינו, שותפי צ'רלי מאנגר ואנוכי נהנינו מהשותפות עם החברה, עם משפחת ורטהיימר ומהנהלת ישקר", מסר באפט. "כפי שאתם יכולים להסיק מהמחיר אותו אנו משלמים על יתרת המניות, ישקר חוותה צמיחה משמעותית ב-7 השנים האחרונות".

איתן ורטהיימר הוסיף כי "אנו שמחים שישקר מצאה בית קבוע אצל ברקשייר הת'אווי... הצמיחה שחוותה ישקר מ-2006 משקפת את האמון שרחשו לחברה וורן וצ'רלי".

על-פי פרסומים מן העבר, מאז נרכשה בידי באפט, הכפילה ישקר את הכנסותיה, וחרף המשבר הכלכלי העולמי מהשנים האחרונות, הן האמירו על-פי הערכות לכ-3 מיליארד דולר ב-2011. ישקר היא חברה פרטית שלא נסחרת בבורסה, וכך לא חלה עליה החובה לדווח על ההכנסות ועל רווחיה. עם זאת, מדובר באחת החברות המובילות במשק, שנהנות מהטבות נרחבות בתוקף החוק לעידוד השקעות הון.

בפברואר האחרון חשף "גלובס" כי רשות המסים הוציאה לחברת ישקר, שפועלת באזור התעשייה תפן שבצפון, שומה בסכום של כ-2 מיליארד שקל; השומה מתייחסת למיסוי בגין התנהלות החברה בעניין "הרווחים הכלואים". בין ישקר ויועצים מטעמה לבין רשות המסים מתקיימת זה חודשים ארוכים מחלוקת סביב השימוש ברווחים של החברה, המיוחסים להטבות מס שמהן היא נהנית מתוקף החוק לעידוד השקעות הון. גורמים כלכליים בכירים אמרו בימים האחרונים ל"גלובס" כי היקף הטבות המס שמהן נהנית ישקר נאמד בכמה מאות מיליוני שקלים. ישקר מסרה בזמנו כי לא מתקיימים שום מגעים בין החברה לרשות המסים.