בנט רוצה שוק חופשי: מקשיח התנאים להוצאת היטלי יבוא

שר הכלכלה רוצה לעודד תחרות שתוזיל את יוקר המחיה: "מביאים בחשבון את טובת הצרכן"

שר הכלכלה, נפתלי בנט, הורה לאנשי משרדו להקשיח את התנאים להוצאת היטלים מיוחדים שאמורים להגביל את הייבוא כדי להגן על התעשייה המקומית. לרוב, מדובר בהיטלי היצף שעליהם ממליץ הממונה על היטלי הסחר במשרד הכלכלה - במקרים שבהם מיובאת לישראל תוצרת זרה ונמכרת בשווקים במחירים נמוכים מאוד תוך פגיעה בחברות המקומיות.

לאחר שבחן את הסוגיה, קבע בנט כי לפני כל היטל שיוטל בעתיד על תוצרת מיובאת, תתבקש חוות דעת של ועדה מקצועית מיוחדת שמורכבת מנציגי הממשלה והמגזר העסקי. מחשש שבחסות היטלי ההגנה שמגבילים יבוא של מוצרים יגבר כוחן של חברות מקומיות עד להפיכתן מונופולים - תתבקש גם חוות דעת מפורטת מהממונה על ההגבלים העסקיים על ההשלכות של המהלך על התחרותיות במשק. גם הממונה על התעסוקה וראש מינהל התעשייה במשרד הכלכלה יתבקשו למסור חוות דעת מפורטות.

"להעריך מחדש את ההשלכות"

בהחלטתו מצמצם בנט למעשה את תחומי סמכותו בנושא זה, שכן עד כה קביעת היטלי היצף שביקשו חברות מקומיות הייתה נתונה לשיקול דעתו של שר הכלכלה, באישורו של שר האוצר: "להחלטה על הטלת היטל היצף עשויות להיות השלכות רוחביות על המשק וזאת, גם כשיש הצדקה כלכלית לכך וחקירה בעניין מוכיחה כי מתקיים היצף בשוק", אמר היום (ד') בנט ל"גלובס": "מטרת התוכנית היא להעריך מחדש את ההשלכות של היטל אפשרי גם על מידת התחרותיות במשק, בשוק התעסוקה ובתעשייה בכללותה. רק לאחר שכל השיקולים האלה יובאו בחשבון תתקבל החלטה אם להטיל היטל ובאילו תנאים".

במשרד הכלכלה אמרו היום (ד') כי המהלך החדש מהווה מרכיב נוסף בשורה נרחבת של מהלכים שיוזם בנט, במטרה להוריד את יוקר המחיה. התוכנית עשויה למשוך חיצי ביקורת מצד התעשיינים, שמתרעמים על הניסיונות לחשוף את המשק לתוצרת מיובאת תוך הורדת מכסי מגן.

"בדיקה מקיפה"

"כל חברה שתבקש הגנה תהיה חשופה לבדיקה מקיפה גם כלפי כוחה הנוכחי והעתידי בשוק, כך שמי שיש לו חמאה על הראש - שלא יצא לשמש. מי שיפחד, לא יגיש בקשה להוצאת היטל הגנה ומי שבאמת נתון למצוקה, ממילא אין לו ממה לחשוש", אמר היום ל"גלובס" בכיר במשרד הכלכלה.

בשיחה עם "גלובס" אמר היום בנט כי "המהלך הזה מביא בחשבון בסך השיקולים גם את טובת הצרכן שנמצא בקצה ומשקף את המטרה שלנו - להוריד את יוקר המחיה באמצעות תחרות".