לפיד מטיל פצצה: מציע להגדיל את הגירעון ל-4.9% מהתוצר

הבעיה: התקציב יאושר באיחור ניכר ולא ניתן יהיה להחיל את הקיצוצים הנדרשים כבר ב-2013 ■ הפתרון של לפיד: להשלים עם גירעון ענק השנה ולהתמקד בהורדת הגירעון ב-2014 ■ האוצר: מכירת ישקר לא תסייע כלל וכלל

שר האוצר הטיל אמש (ד') פצצה על המערכת הכלכלית, כאשר הציע להגדיל את הגירעון השנתי לשיעור שיא של 4.9%. לפיד מבקש להביא את ההצעה לאישור הממשלה כבר ביום א'. ככל הנראה, לפיד העלה את הסוגיה בפגישתו עם הנגיד סטנלי פישר אתמול והנגיד לא רואה את ההצעה בחיוב, בלשון המעטה.

אם הצעת שר האוצר תאושר, מסגרת ההוצאה הממשלתית תעלה ביותר מ-6.5 מיליארד שקל והקיצוץ בתקציב 2013 ייחתך בכמחצית - 6.5 מיליארד שקל לעומת 13 מיליארד שקל קיצוץ תקציבי מתוכנן.

עם זאת, יעד הגירעון ב-2014 יחזור לשיעור ה"רגיל" של 3% אך הקיצוצים אמורים להאמיר לכ-18 מיליארד שקל.

במילים אחרות, לפיד מעוניין "להשלים" עם הגירעון הענק השנה - בהיקף של 49 מיליארד שקל - וזאת מפאת לוח הזמנים הצפוף, כלומר יהיה קשה מאוד להחיל את הקיצוצים הנדרשים כבר ב-2013. לפיכך, לפיד מבקש להסתכל על הגירעון השנה כעל גירעון תוצאתי ולהביט לעבר 2014, אז יחולו במלואם הקיצוצים והעלאות המסים והגירעון אמור לרדת.

לפי תחזיות האוצר, ללא נקיטת צעדים מיידיים, הגירעון השנה יגיע ל-5.5% ובשנה הבאה ל-6%. לריסון גירעון זה יש צורך בקיצוצים בהיקף של 18 מיליארד שקל והעלאת מסים ב-14 מיליארד שקל.

יתרה מזאת - באוצר טוענים כי עסקת מכירת 20% מישקר לוורן באפט לא תשפיע על המשק באופן חד משמעי, אלא רק תסייע להקטין מעט את הגירעון ב-2013. הסיבה לכך היא שמכירת ישקר היא "אירוע חד פעמי", כפי שמגדירים זאת באוצר, ולא תורמת להקטנה קבועה של הגירעון.