תגובות מעורבות בשוק להעלאת הגירעון: "לפיד משחק באש"

סוחר נוסטרו בשוק המט"ח: "אלה לא חדשות כאלה רעות ועובדה שהדולר לא מזנק; מעדיף שמישהו יגיד את האמת בפנים מאשר שיספר סיפורים כמו שטייניץ" ■ בכיר בשוק: "ניסוי מסוכן"

תגובות מעורבות בשוק ההון להצעה של שר האוצר יאיר לפיד להגדיל את יעד הגירעון השנה ל-4.9% מהתוצר (49 מיליארד שקל) ולהחיל את הקיצוצים והעלאות המסים במלואם בשנה הבאה. (לסיפור המלא)

"אלה לא חדשות כאלה רעות", אמר ל"גלובס" סוחר נוסטרו בשוק המט"ח, שביקש לשמור על אנונימיות. "פה בישראל עושים מזה כותרות גדולות אבל היה ברור ששנת 2013 גמורה ואי אפשר להחיל את כל הקיצוצים הנדרשים ב-4 חודשים. הרי התקציב יעבור רק באוגוסט".

לדברי הסוחר, אין בהצעת לפיד כדי לפגוע באמינות הפיסקלית של ישראל, כיוון שמדובר בתחזית ריאלית: "אני לא תומך נלהב של לפיד אבל אני מעדיף מישהו שיגיד לי את האמת בפנים ולא יספר לי סיפורים כמו יובל שטייניץ. עדיף לבוא ולומר עכשיו שאין סיכוי שנשיג את יעד הגירעון השנה ולכן הגירעון יהיה גבוה יותר, מאשר לדבר על יעד גירעון לא ריאלי ואז לפספס אותו בסוף השנה".

חרף הצעת לפיד להגדיל את הגירעון, השקל מתחזק קלות מול הדולר, מה שלטענת הסוחר מעיד על כך שהשוק לא מתרגש מההצעה: "אם הסיפור הזה היה באמת כזה רציני היינו רואים את הדולר מתחזק וזה לא קורה. הזרים לא מתרגשים יותר מדי, רק פה בישראל עושים סנסציה. 2013 לא רלוונטית, מה שחשוב זה לראות את התוואי ל-2014-2015".

אך בשוק נשמעות גם תגובות שונות עם ביקורת נוקבת על לפיד. "זה רע; רק יגדיל את הבור ב-2014 כי המשק לא הולך לזנק בהכנסות ממסים, אז הקיצוצים והמסים ב-2014 רק יגדלו במקום לפרוס את זה", אומר ל"גלובס" גורם בכיר בשוק ההון. "אני מאוד מקווה שלפיד התייעץ עם פישר ועכשיו בכלל לא בטוח שפישר יוריד את הריבית. המצב במשק מחייב קיצוצים דרסטיים ובמקום זה משחקים באש. בעוד חצי שנה כשיצטרכו לקצץ לא יהיו איומי שביתות? זו טעות קשה של לפיד, ניסוי מסוכן".