"הגירעון הגבוה של ישראל לא ישפיע על שער השקל"

בלאל חפיז, ראש מחלקת אסטרטגיית מט"ח גלובלית של דויטשה בנק בלונדון, מציע לא לקשור בין קשיי התקציב של המדינה לעוצמת המטבע המקומי

השבוע שוב התערב בנק ישראל, שבראשות הנגיד סטנלי פישר, במסחר השוטף במט"ח ורכש דולרים, לאחר ששער המטבע האמריקני ירד מתחת לרמה של 3.6 שקל. "אני לא חושב שהרמה הזו היא קו ההגנה של בנק ישראל, שעליה הוא ינסה לשמור בכל מחיר", אומר בריאיון ל"גלובס" בלאל חפיז, ראש מחלקת אסטרטגיית מט"ח של דויטשה בנק בלונדון.

חפיז, שהשתתף השבוע בכנס השנתי לשוק הישראלי של הבנק, סבור כך, משום שהיקף ההתערבות עמד על 75-100 מיליון דולר בלבד. "זהו סכום לא גדול, שלא יגרום לשקל להיחלש, ולכן אני חושב שנוח להם עם הרמות האלה. מלבד זאת, זה עניין של ואלואציה - המצב הכלכלי של ישראל, שבתוכו נכללת גם השפעת התחלת הזרמת הגז מ'תמר', תומך ברמות הנוכחיות שבהן נסחר השקל מול הדולר".

באשר לחששות היצואנים מהתחזקות נוספת של השקל, חפיז מפנה את הזרקור לכיוון אחר: "בדקנו את ההשפעה של שער החליפין על היצוא, ולמדנו שבעבר ההשפעה על היקף היצוא הייתה די חלשה. מה שמשפיע הרבה יותר, הוא שיעור הצמיחה ומצב הכלכלות בחו"ל".

- האם העזיבה הצפויה של פישר תשפיע על השקל?

"פישר הוא שם ידוע וכולם למדו מהספרים שלו, אבל לבנק ישראל יש דירקטוריון חזק שבנה לעצמו מספיק מוניטין, שלא צריך להיות תלוי רק בנגיד. גם אם מחליפו יהיה מישהו שהשוק לא יאהב - זה לא ישפיע על השקל. כעת זה זמן טוב למישהו חדש להיכנס לתפקיד. בנק ישראל סיים את הורדות הריבית, ולנגיד החדש לא יהיו אתגרים שאיתם הוא יצטרך להתמודד באופן מיידי, כמו אינפלציה או האטה".

- האם הגירעון הגבוה של ישראל לא אמור לגרום להיחלשות השקל?

"הגירעון לא ישפיע על השקל משתי סיבות: הראשונה היא שהחשבון השוטף של מדינת ישראל טוב, ואין בעיה בצד ההכנסות. אם לישראל הייתה בעיה גם בחשבון השוטף, הקומבינציה ביחד עם הגירעון הייתה גרועה, אבל היחס הוא טוב וזה מאזן את המצב.

"הסיבה השנייה, היא שאין האטה בצמיחה. כניסה למיתון, במיוחד במצב של גירעון, יכולה להביא לדאונסייד במטבע. בישראל זה לא המצב - התמ"ג צפוי לצמוח בכ-3.5% השנה, ויש את עניין הגז שמוביל להערכה מחדש של השקל".

בנק ישראל גם עצר את הורדות הריבית, והדבר תומך בשקל. "קשה לומר מתי הריבית תעלה, כי כרגע האינפלציה לא עולה יותר מדי. השנה זה יהיה מוקדם מדי להעלות, ולכן בשנה הבאה יותר סביר שזה יקרה". עקב כך, להערכתו של חפיז התחזקות המטבע המקומי בתקופה האחרונה אינה זמנית, ועד סוף השנה הוא יכול להגיע לרמה של 3.5 שקל לדולר.

מקדימים את זמנם

לגבי השפעה של העלאת ריבית עתידית על השקל, חפיז אומר שהיא תהיה תלויה בנסיבות. "אם בבנק ישראל יעלו את הריבית לפני שהאינפלציה תרים ראש - ובבנק ישראל עושים דברים לפני שהם קורים, זה יחזק את השקל".

- מה יכול לעצור את השקל?

"הסיבה העיקרית שיכולה להביא לכך, היא אירוע חיצוני שלא קשור לישראל. הסיכון הגדול ביותר הוא המשבר באירופה - כאשר המשבר ביבשת החריף, המשקיעים חששו מההשקעות שלהם בחו"ל ובמדינות מתפתחות והוציאו מהן את הכסף. אם נחזור למצב זה - ואני לא חושב שאנו שם, זה יכול להביא להיחלשות השקל".

באשר לסיכון הגיאופוליטי של ישראל, להערכת חפיז, הוא יכול להשפיע על השקל, אבל קשה לחזות זאת. מעבר לכך, לא תמיד מה שאנחנו מתייחסים אליו כאל "מתיחות אזורית", אכן נתפס כך בעולם. "תמיד כשאני מגיע למזרח התיכון, מדברים על תרחישי אימים, סוריה, ואיראן, אבל בחו"ל לא מסתכלים על זה".

- באילו מטבעות אתה ממליץ להשקיע?

"אנחנו חושבים שהדולר יתחזק, אבל לא מול השקל. הוא יוסיף לערכו 10% מול המטבעות העיקריים, ויגיע לרמה של 1.2 דולר לאירו ו-1.4 דולר לפאונד. באשר לשווקים מתפתחים, אנו ממליצים על הפזו המקסיקני - מקסיקו קשורה לצמיחה האמריקנית, והצמיחה בארה"ב גבוהה מאשר באירופה. יש גם רפורמות חדשות שהנשיא החדש עושה בתחום האנרגיה, והרבה כסף זורם למדינה. גם הריבית במקסיקו אטרקטיבית - 4%".

מטבעות נוספים, שעליהם ממליץ חפיז, הם הריאל הברזילאי והלירה הטורקית. "המטבע הברזילאי יישאר ברמה הנוכחית של 2 ריאל לדולר, אבל בגלל הריבית הגבוהה בברזיל, 7.5%, כדאי להשקיע שם". באשר ללירה הטורקית, לדברי חפיז, "הכלכלה משתפרת והצמיחה בה אמורה להיות גבוהה ביחס למדינות אחרות, בשיעור של כ-3%. הרמה הנוכחית, שבה נסחרת הלירה, היא אטרקטיבית להשקעה".

המלצת המטח
 המלצת המטח