לפיד הכריע: יעד הגירעון השנה - 4.65% מהתוצר

אתמול נודע כי לפיד מבקש להעלות את יעד הגירעון השנה ל-4.9%, אך לאחר קיום דיון מרתוני הורד מעט היעד הסופי ל-2013 ■ קרב גרסאות: האם לפיד "עשה תרגיל" לסטנלי פישר או שמא הבין שטעה והתקשר לרה"מ להתנצל בפניו?

שר האוצר יאיר לפיד החליט על יעדי הגירעון הסופיים לשנים 2013-2014. לפיד יביא לאישור הממשלה ביום א' יעד גירעון של 4.65% השנה ו-3% בשנה הבאה. המשמעות היא שהגירעון יעמוד השנה על כ-46 מיליארד שקל.

אתמול עורר לפיד סערה כאשר נודע על הצעתו להגדיל את יעד הגירעון השנה ל-4.9% מהתוצר השנה. זו הפעם הראשונה מאז 1985 שהממשלה לא תעמוד במסגרת ההוצאה שנקבעה. כפי שחשף אתמול "גלובס", רה"מ נתניהו ונגיד בנק ישראל סטנלי פישר לא עודכנו בהחלטת לפיד.

גורמים המקורבים לנושא מספרים כי בעוד שפישר היה מעוניין בגירעון של כ-4% מהתוצר השנה וכ-3% בשנה הבאה, לפיד ביקש להעלות את יעד הגירעון ליותר מ-4% השנה ול-3.5% בשנה הבאה. לפיכך, לפיד הכריז שלשום בלילה על יעד גירעון גבוה של 4.9% השנה, על מנת שיוכל להוריד אותו לאחר מכן ל-4.65%. מצד שני, לפיד "התרכך" באשר לשנת 2014 ויישר קו עם רצונו של פישר.

מנגד, גורמים אחרים מספרים גרסה אחרת: לפיד הבין שטעה בכך שהעלה את יעד הגירעון באופן חד-צדדי, התקשר לרה"מ והתנצל בפניו - ואז עדכן שוב את יעד הגירעון.

יעד הגירעון המקורי ל-2013 בתקציב המדינה 2012-2011 עמד על 1.5% תמ"ג בלבד, אלא ששר האוצר דאז, יובל שטייניץ, ונתניהו, העלו את היעד לרמה של 3% תמ"ג אחרי שהבינו כי איבדו את השליטה עליו. לפיד נאלץ לתקן את המצרפים הפיסקאליים לאחר שהבין כי החבילה הפיסקאלית שהוא מתכנן להביא במסגרת התוכנית הכלכלית הבאה לא תביא את הסכומים הנדרשים השנה. זאת, בשל סיבה טכנית: רוב הגזירות, הן בצד המיסוי והן בצד הקיצוצים, אינן רטרואקטיביות או שייכנסו לתוקף רק ברבעון האחרון של השנה.

בעקבות החלטת לפיד להעלות את יעד הגירעון השנה, הורידה אתמול בערב סוכנות הדירוג S&P את דירוג האשראי של ישראל במטבע מקומי אך אשררה את הדירוג של ישראל במט"ח. (לסיפור המלא)

יעדי גירעון
 יעדי גירעון