"צים תתקשה לעמוד בהתניות הפיננסיות ב-2014"

S&P מעלות הורידה את דירוג האג"ח לחברת הספנות ב-3 דרגות מ-B ל-CCC

חברת דירוג האשראי S&P מעלות, הורידה את דירוג האג"ח של צים, שבשליטת החברה לישראל, בשלוש דרגות מ-B ל-CCC. זאת, על רקע התוכנית העסקית שמגבשת בימים אלו חברת הספנות מול הבנקים המממנים. תחזית הדירוג נותרה "שלילית", ומכאן תיתכן הורדת דירוג נוספת בהמשך.

צים חייבת 2.69 מיליארד דולר - מהם 1.42 מיליארד דולר לבנקים, 875 מיליון דולר למספנות ו-391 מיליון דולר לבעלי אג"ח. אג"ח של צים הונפקו למוסדיים בשנים 2005-2006 והן אינן נושאות שעבודים. בשבוע שעבר נענו מחזיקי האג"ח של החברה להצעת צים לוותר על זכותם להעמיד את חובה כלפיהם לפירעון מיידי, על רקע גיבוש התוכנית העסקית מול הבנקים.

אלא, שלהערכת האנליסטים קיימת סבירות גבוהה כי כבר בטווח הקרוב צים תארגן מחדש את חובה מול הבנקים, דבר העשוי להיחשב "distressed exchange offer", כלומר הסדר חוב או פריסה מחדש של התחייבויות החברה תחת לחץ, מצב שעשוי להוביל לכשל פירעון של צים.

"החברה תתקשה מאוד לעמוד בהתניות הפיננסיות שלה במהלך 2014, ואף לא יהיה בידה לעמוד בהתחייבויותיה במחצית השנייה של אותה שנה", כתבו כלכלני מעלות. הם ציינו עוד, כי בשל פרופיל הסיכון הפיננסי הרעוע של החברה, בשילוב עם הנזילות החלשה שלה ורצונה להימנע מכשל פירעון, תפעל צים להאריך את המח"מ של התחייבויותיה הפיננסיות מול הבנקים, וזאת ככל הנראה בשל היעדר חלופות טובות יותר במצבה הנוכחי.

תחזית הדירוג השלילית שניתנה לחברה משקפת את הגירעון החזוי במקורות של צים אל מול השימושים שלה בשנת 2014, וכן את הערכת האנליסטים כי ייתכנו צעדים לשינוי לוח הסילוקין של החוב.

למרות שהנהלת צים נקטה מתחילת השנה מספר צעדים לשיפור הנזילות, וביניהם דחיית חלק מתשלומי הקרן לבנקים המממנים, השגת הקלות באמות מידה פיננסיות, הסכמות עם מספנה על ביטול חלק מהזמנה ודחיית מועד אספקה של אניות שנותרו בהזמנה, הרי שהאנליסטים סבורים כי מדובר ב"פתרון זמני בלבד". זאת, לנוכח החולשה בענף הסחר הימי, וההנחה כי צים לא תקבל תמיכה חיצונית.