לפיד: "יש בישראל התקפה פופוליסטית נגד המגזר העסקי"

שר האוצר: "מה רוצה האדם העובד? מקום עבודה בטוח, לא לספור כל שקל שהוא מוציא - ולחיות במדינה הוגנת. לא לצאת פראייר. נטפל בכל" ■ מבטיח לצרף את מינהל מקרקעי ישראל לקבינט הדיור כדי להוזיל את הדירות

שר האוצר יאיר לפיד קורא היום (ב') להפסיק את "ההתקפה הפופוליסטית", כדבריו, על הסקטור העסקי והבטיח שוב להיטיב עם "האדם העובד".

"יש בישראל התקפה פופוליסטית מתמשכת נגד המגזר העיסקי; חלק ממנה הוא הרוויח ביושר, אבל מי שדואג לאדם העובד יודע שאנחנו חייבים מגזר עיסקי חזק כי מגזר עיסקי מייצר מקומות עבודה ומשכורות וצמיחה ותחרות שמורידה מחירים", אמר לפיד בכנס עסקים קטנים של "כלכליסט". "אז התפקיד שלנו הוא לעזור לאנשי עסקים להתרחב, לפתוח עסקים, להקל על הבירוקרטיה, וגם להגן עליהם מפני רשעות וקינאה, כי זה טוב לאדם העובד.

"ובדיוק מאותה סיבה התפקיד שלנו הוא להילחם נגד חברות פירמידה וריכוזיות יתר ותכנוני מס אגרסיביים ומונופולים - כי זה רע לאדם העובד, כי זה הופך את עבודתו לחסרת טעם, כי הוא מרגיש שהוא חי בעולם שאין בו הזדמנות הוגנת, כי הוא לא יפתח עסק קטן שבו יהיו עוד שלושה או חמישה אנשים עובדים כמוהו, אם הוא ירגיש שהעסקים הגדולים דורסים אותו".

לפיד חזר ואמר כי הדרך היחידה לעזור לחלשים בחברה היא באמצעות עבודה: "אין שום דרך לסייע להם מלבד תמיכה באדם העובד. באופוזיציה וגם בקואליציה יש לא מעט אנשים שעושים קריירה מזה שהם רוצים לחבק את החלשים. גם אני רוצה לחבק אותם, אבל אני רוצה לעשות יותר מזה - אני רוצה לעזור להם. 82% מתשלומי המסים במדינה באים מאנשים עובדים. בשביל לעזור לנכים, לניצולי שואה, למובטלים, לאמהות חד הוריות, לילדה בת 11 עם CP שהורחקה מבית הספר כי היא בוכה כל הזמן - אנחנו צריכים שאנשים יעבדו ויתפרנסו יפה ויחיו טוב וישלמו מיסים. אלה מיסים שהם שמחים לשלם, מפני שהאדם העובד בישראל הוא אדם טוב ואכפתי".

לדברי לפיד, הישראלים לא כועסים על המסים שהם משלמים אלא על כך ש"במשך הרבה שנים התייחסו לא בכבוד לכספי המיסים, שבמקום לעזור לחלשים המסים הלכו לסקטורים, לטייקונים חסרי אחריות, לקבוצות אינטרסים, למשרדים ממשלתיים מיותרים, למערכת פוליטית שדאגה רק לעצמה. אז התפקיד שלנו הוא לשנות את זה, וליצור מערכת הוגנת".

לפיד אמר שבמקום לחלק קצבאות, הממשלה תפעל להשקיע בתשתיות, לשפץ מחלקות בבתי חולים, לפתוח מרכזי הכשרה לתעסוקה ביחד עם התאחדות התעשיינים לצרף את מינהל מקרקעי ישראל לקבינט הדיור על מנת להוריד את מחירי הדירות וכן לאחד תאגידי מים כדי להוזיל את התעריפים.

"כי מה רוצה האדם העובד?", המשיך שר האוצר. "הוא רוצה לדעת שמקום העבודה שלו בטוח ולא יפטרו אותו מחר בבוקר, מה שאומר שאנחנו צריכים למשוך הנה עסקים מחו"ל, ולפתח תשתיות שיוצרות מקומות עבודה ולסייע לעסקים קטנים; הוא רוצה לדעת שהוא יוכל לחיות מהמשכורת שלו ולא לספור כל שקל שהוא מוציא, אז אנחנו הולכים לטפל ביוקר המחיה החל מהתחרותיות בשוק המזון ועד לשמיים הפתוחים; והוא רוצה להרגיש שהוא חי במדינה הוגנת. זו האגדה העתיקה והנכונה על הישראלים, הם מוכנים לעשות כל דבר, העיקר לא לצאת פרייארים.

"בגלל זה הטייקונים מרגיזים אותם, בגלל זה הוועדים הגדולים מרגיזים אותם, בגלל זה הסקטורים מרגיזים אותם. אז אנחנו הולכים לטפל גם בזה בשורה של דרכים, החל מהכנסת הקריטריון של מיצוי כושר השתכרות לכל תחום, מזכאות לדיור ועד לארנונה, דרך התוכנית לשיוויון בנטל ועד למלחמת חורמה בהון השחור שתאפשר לו להפסיק להרגיש שהוא הפראייר היחיד בעיר".

באופן תמוה, למרות שמדובר על כנס על עסקים קטנים, לפיד נמנע מלהתייחס לממצאים החמורים מדוח הכנסות המדינה לגבי חוק עידוד השקעות הון החושפים כי 4 חברות הגדולות במשק קיבלו ב-2010 בלבד הטבות מס של 3.8 מיליארד שקלים ושילמו מס חברות אפקטיבי של 3.3%, כאשר עסקים קטנים שילמו מס חברות בסך 25%.