אתר האינטרנט החדש שיעזור לכם לאתר כספי פנסיה

10 מיליארד שקל ממתינים לבעליהם - ‎‎האוצר השיק אתר שיסייע לחוסכים או ליורשיהם לאתר כספי פנסיה אבודים

אגף שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר, בראשות פרופ' עודד שריג, השיק היום (ג') מערכת אינטרנטית חדשנית שתסייע לציבור לאתר כספים פנסיוניים "אבודים ונשכחים" ששייכים להם ושמנוהלים ללא ידיעתם אצל הגופים המנהלים של החיסכון הפנסיוני. לפי הערכות האוצר, כיום ישנם כ-10 מיליארד שקלים שמנוהלים במסגרת החיסכון הפנסיוני על מגוון אפיקיו, וש"ממתינים לבעליהם". כתובת האתר הינה ‏itur.mof.gov.il‏.

‏"זו התוצאה הראשונה של תהליך שלם שאגף שוק ההון מוביל ושנועד להביא לדיגיטציה מלאה של תחום החיסכון הפנסיוני כדי להפוך את השוק הפנסיוני למודרני, מדויק ויעיל לטובת כל החוסכים ", אמר היום שריג, שציין כי "הצעד הראשון הזה יאפשר לכל אדם לבדוק אם יש לו חיסכון פנסיוני שקיים לו או עבורו. בעוד כחודשיים נוסיף לזה את המסלקה הפנסיונית".

אתר האינטרנט הייעודי לאיתור כספים שנשכחו בחסכונות זמין לציבור הרחב, ללא עלות, וניתן להיכנס אליו גם דרך טאבלטים וטלפונים חכמים. באוצר מקווים כי "האתר יצמצם את תופעת ניתוק הקשר בין חוסכים לכספם", ו"בכך יסייע המהלך לציבור למפות את החיסכון הפנסיוני שלו. כמו כן, האתר נועד להגדיל את רווחתם של יורשים או מוטבים בעקבות פטירתו של קרוב".

‎‎מהרו לחפש את כספכם

‎‎בהתייחס לאיכות הנתונים שעליהם נסמכת המערכת הסבירו היום באוצר כי "תהליך טיוב הנתונים החל כבר לפני תקופה ויש לנו עוד כשנה וחצי עד שהוא יסתיים והגופים ישלימו את כל טיוב הנתונים. אבל, כבר כיום למעלה מ-95% מהחשבונות כבר משויכים לאנשים אצל הגופים המוסדיים, גם אם אנשים לא יודעים על חשבונות אלה".

עם זאת, באוצר מבהירים כי "האתר מהווה אינדיקציה להימצאות כספים נשכחים בחיסכון פנסיוני. לבירור ודאי של הזכויות יש ליצור קשר עם הגוף המוסדי, שיספק מידע מפורט על יתרות וזכויות בחשבון או בפוליסה". לצורך כך, בתוצאות החיפוש באתר יופיעו פרטי ההתקשרות של כל גוף מוסדי בו נמצאו כספים.

המערכת תאפשר לחפש כספים, על שם המחפש או על שם קרוביו שנפטרו, בקופות גמל; קרנות פנסיה; קרנות השתלמות ובשורת שירותים ומוצרים של חברות הביטוח. הכספים האבודים או הנשכחים כאמור הינם כספים שהחוסכים או יורשיהם אינם יודעים על קיומם משום שעזבו מקום עבודה ולא ידעו או שכחו שהיה להם חיסכון פנסיוני, או שאינם מודעים לחיסכון שיקיריהם השאירו להם כמוטבים בעבר, ושלל סיבות נוספות.

באוצר מדגישים כי רצוי לפנות לגופים המוסדיים - שלגביהם נמצא מידע במהלך החיפוש באתר הייעודי - בהקדם האפשרי. זאת, משום שחסכונות פנסיוניים ופוליסות ביטוח כוללים לעתים זכויות שעלולות להתיישן. כך או אחרת, האתר מהווה אינדיקציה להימצאות כספים נשכחים בחיסכון פנסיוני. מכאן שתוצאה שלילית אינה מעידה בהכרח שלא קיימים חשבון או פוליסה או שאין זכאות לכספים, והיא אינה מהווה סוף פסוק מבחינת המחפש.