"מדיניות האוצר אינה מעודדת צמיחה - היא תאט את המשק"

עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בקבוצת הראל ביטוח ופיננסים: "הצעדים המבניים והרפורמות שאמורות לעודד צמיחה ולהוריד את יוקר המחיה יפעלו על פני זמן רב ולא יתנו פיצוי למהלכים אלו במהלך שנת 2014"

עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בקבוצת הראל ביטוח ופיננסים, מציין הבוקר (ד') כי במקרה שמדיניות משרד האוצר, כפי שהיא משתקפת בגזרות הטריות של תקציב 2013-2014, תתממש - תרד תחזית הצמיחה של המשק.

"מדיניות האוצר שבאה לידי ביטוי בתכנית הכלכלית איננה מעודדת צמיחה - ומביאה אותנו להוריד את תחזית הצמיחה של המשק לשנת 2014 במקרה שתתממש", מציין קליין. "הסיבה המרכזית לכך היא שהצריכה הפרטית - המהווה כ-60 אחוזים מהתוצר רגישה להעלאת שיעורי המס המע"מ, מס ההכנסה ופגיעה בשכר. מנגד הצעדים המבניים והרפורמות שאמורות לעודד צמיחה ולהוריד את יוקר המחיה יפעלו על פני זמן רב ולא יתנו פיצוי למהלכים אלו במהלך שנת 2014.

"יחד עם זאת, ברור גם לנו שהחטאה נוספת של יעד הגירעון יכולה להביא להורדת דירוג האשראי של ישראל ומכאן שיש לפעול. לדעתנו, אם משרד האוצר יתחייב להחזרת שיעור המס לרמות הקודמות בתוך פרק זמן סביר והציבור יאמין להבטחה זו, ניתן יהיה להביא את הפגיעה בצריכה הפרטית ובצמיחה למינימום מאחר שהציבור נוטה שלא לשנות את צריכתו על פני הזמן במקרה שהוא סבור שהפגיעה בהכנסתו זמנית ולא קבועה".

במסגרת התכנית שהגיש אתמול משרד האוצר יבוצעו הקפאת שכר במגזר הציבורי, הפחתת תקציב הביטחון, הפחתת קצבאות הילדים, ודחייה של פרויקטים בתשתיות. בצד ההכנסות, השינויים המרכזיים הם בהעלאת מס הכנסה ב-1.5% ומס חברות ב-1%, החל משנת 2014, העלאת המע"מ ב-1%, צמצום פטורים קיימים במערכת המס, העלאת מס על סיגריות ומוצרי אלכוהול והחלת מיסים נוספים בתחום הדיור.