פייסבוק במו"מ מתקדם לרכוש את Waze בכ-500 מיליון דולר

בווייז אמרו: "אל תדאגו, אנחנו נהיה בסדר" ■ פייסבוק רכשה בשנתיים האחרונות שתי חברות ישראליות

פייסבוק מנהלת משא ומתן מתקדם לרכישת Waze הישראלית, שמפעילה אפליקציית ניווט פופולרית.

ההערכות הן שתג המחיר של ווייז יעמוד על כחצי מיליארד דולר. גורמים שמקורבים למשא ומתן מספרים שהחברות נמצאות בישורת האחרונה של המגעים. אחד הנושאים שהצדדים לא הסכימו לגביו, בשלב זה, הוא הפיכת ווייז למרכז פיתוח מקומי של פייסבוק. הרשת החברתית נוהגת לסגור בדרך כלל את החברות שהיא רוכשת וכך היא עשתה גם כאשר ביצעה רכישות בישראל.

בווייז סירבו היום להתייחס לעסקה האפשרית והסכימו רק לומר: "אל תדאגו, אנחנו נהיה בסדר". אם העסקה תיסגר סופית, זו תהיה הרכישה השלישית של פייסבוק בישראל - אחרי סנפטו (Snaptu) שנרכשה ב-2011 תמורת 70 מיליון דולר ופייס.קום שנרכשה בשנה שעברה ב-60 מיליון דולר.

השמועות אודות עסקה בין פייסבוק לווייז התפרסמו לראשונה כבר בחודש אוגוסט 2012. נציגים של הרשת החברתית הגיעו באותם ימים לפגישה בישראל, אולם הדיאלוג לא התגבש לכדי עסקה.

זו לא הייתה הפעם האחרונה שבה פורסמו ידיעות על מכירה אפשרית של ווייז. אתר הטכנולוגיה טק קראנץ' והאתר הישראלי ניוזגיק העריכו בינואר השנה כי אפל מנהלת משא ומתן לרכישת ווייז תמורת כ-400 מיליון דולר.

העסקה הייתה אמורה לסייע לאפל להתמודד עם הכישלון של אפליקציית המפות שלה, אולם לא יצאה לפועל. בכירים באפל הכחישו בזמנו את הפרסומים ובווייז בחרו שלא להגיב.

החברות כבר משתפות פעולה

בפייסבוק מכירים היטב את היכולות של ווייז. ברבעון האחרון של השנה שעברה החברות החלו לשתף פעולה - פייסבוק הציעה לחברים ברשת החברתית לפרסם עדכונים בזמן אמת לגבי המיקום שלהם. ווייז מאפשרת כיום להתחבר לאפליקציה שלה באמצעות שם המשתמש והסיסמא של פייסבוק, מה שמסייע לוותר על רישום עצמאי לווייז.

יעל אליש, סמנכ"לית שיווק ומוצר בווייז, אמרה בעבר: "אנחנו אולי נמצאים לבד ברכב, אבל רוב הזמן, זה בגלל שאנחנו בדרך לעבודה, לבית או לפגוש חבר. זה רק טבעי שנוכל לעדכן ולהתעדכן לגבי מי שאנחנו הולכים להיפגש איתם".

נועם ברדין, מנכ"ל ווייז, דיבר בעבר על מעמדה של החברה בשוק העולמי. ברדין הקפיד לציין שהמתחרה העיקרית של ווייז היא אפליקציית הניווט של גוגל.

"אנחנו מתחרים מול שחקנים מאוד מאוד גדולים", אמר ברדין לפני פחות משנה, "נראה לנו שבסוף אנחנו כן נצטרך לשתף פעולה, בצורה זו או אחרת, עם אחד מהשחקנים הגדולים, זה לא חייב להיות מכירה, אנחנו כן מחפשים שיתופי פעולה עמוקים, כי אנחנו בקרב נגד גוגל בסוף, אנחנו לא בקרב נגד עוד סטארט-אפ".

מכירה של ווייז לפייסבוק יכולה להתאים לחברה יותר מאשר מכירה למיקרוסופט, גוגל או אפל. ווייז פעילה כיום בכל הפלטפורמות של יצרניות הטכנולוגיה הגדולות, כולל בלקברי. אם אחת מענקיות הטכנולוגיה, שמחזיקה גם מערכת הפעלה סלולרית, הייתה רוכשת אותה ייתכן שבטווח הארוך משתמשי הפלטפורמות המתחרות, היו נפגעים.

עומסי תנועה, מצלמות מהירות

ווייז פיתחה את אחת מאפליקציות הניווט המוכרות והפופולריות בשוק. החברה מציעה יישום לסמארטפונים, טאבלטים ומערכות לרכב, שמאפשר לנווט בכבישים בישראל ובמדינות שונות בעולם. המשתמשים ברשת החברתית מעלים מידע על עומסי תנועה, נוכחות של שוטרים, תאונות דרכים, מכוניות תקועות ומצלמות מהירות.

ווייז קמה בשנת 2009, ובאוקטובר 2012 היא הודיעה על גיוס גדול בהיקף של כ-30 מיליון דולר מקרנות ההון סיכון Horizons Ventures של המיליארדר לי קה שינג מהונג קונג, קליינר פרקינס ו-IFUND. בסך הכול גייסה החברה 67 מיליון דולר מבלו רן, מגמה, מיקרוסופט, קוואלקום, ורטאקס. לחברה יש כבר יותר מ-40 מיליון מנויים, והיא צופה כי המספר יגיע ל-70 מיליון עד סוף השנה הנוכחית.

חיבור של פייסבוק עם Waze יכול לשפר משמעותית את הביצועים של החברה הישראלית. ווייז כמעט ואינה מוכרת מחוץ לישראל וארה"ב, והחיבור עם פייסבוק יעניק לה גישה למאגר משתמשים גדול בהרבה. המאגר הזה יאפשר לחברה לקבל חיווי טוב יותר על מצב התנועה במדינות שונות, כולל מיפוי מפורט יותר של הכבישים.

מהצד של פייסבוק, מדובר ביכולת לפנות לחברים שלה גם בזמן שבו הם נמצאים ברכב. פייסבוק יכולה לשלב הצעות פרסומיות שלא רק מבוססות על התוכן אלא גם על הרגלי הנהיגה של הגולש, עוד לפני שיצא מהבית, ולהציע שיתוף מידע בין משתמשי פייסבוק במחשב ובסמארטפון לנמצאים ברכב (לא בהכרח בטקסט, אלא בקול), שיחות וידיאו ומידע שיכול להתאים לחוויית הנסיעה בדרכים.

"שירותים שקשורים לנסיעה"

ווייז כבר שיתפה פעולה בעבר עם חברות טכנולוגיה ענקיות. ווייז מספקת, יחד עם חברת מכשירי ותוכנות הניווט - TomTom עדכונים על עומסי תנועה. ככל הנראה, גם אפל עושה שימוש במפות של ווייז בתוכנת הניווט שלה.

לווייז יש משרדים בארה"ב שעוזרים לה להיות קרובים לליבה של תעשיית הטכנולוגיה האמריקנית.

ברדין, מנכ"ל החברה, עסוק כבר ארבע שנים בפעילות אינטנסיבית שמיועדת לקידום האפליקציה ברחבי העולם. כדי לעשות זאת, ברדין נמצא רוב הזמן על הקו בין ישראל לארה"ב. בעבר סיפר ברדין כי ההחלטה לפתוח משרדים בארה"ב התבררה כציון דרך משמעותי בחיי החברה. הקירבה הפיזית למשרדי אפל הולידה את שיתוף הפעולה עם ענקית האלקטרוניקה.

"אנחנו רוצים להוסיף שירותים שקשורים לנסיעה", אמר ברדין בראיון ל"גלובס" לפני כשנה, "דלק כל נהג צריך ושירותי חנייה נמצאים בדרך".

השלב הבא מבחינת ברדין הוא שוק הרכב, שבו האפליקציה של החברה תהיה מותקנת על מערכות בידור אותן הלקוח ירכוש באופן עצמאי לאחר קבלת הרכב מהיצרן.

"מערכות מדיה של פיוניר, פנסוניק ואלפיין הן רק ההתחלה. מ-2013 והלאה מערכות הרכב יהיו יותר פתוחות וניתן יהיה לחבר אליהן את הסמארטפון ולהקרין את האפליקציה ולתפעל אותה על המסך ברכב", סיפר.

המאמץ של ברדין ושל שאר עובדי החברה זכה להכרה בחודש פברואר האחרון, אז זכתה ווייז בפרס האפליקציה הטובה ביותר שהעניק ארגון ה-GSMA, שאחראי על תערוכת הסלולר בברצלונה.

"היה צריך 40 מיליון נהגים בשביל לעשות שירות מצוין שישפיע על העולם וזו רק ההתחלה. תדמיינו מה נצליח לעשות עם 100 מיליון משתמשים", כך נכתב בבלוג של וויייז לאחר קבלת הפרס.

האסטרטגיה של פייסבוק: לרכוש ולסגור

אם רכישת waze תצא לפועל, פייסבוק תשלים את העסקה השלישית שלה בישראל - אחת יותר מגוגל ויאהו אבל עדיין רחוק משבע הרכישות שביצעה עד כה מיקרוסופט בארץ. הסיפתח של הרשת החברתית בארץ הקודש הגיע במארס 2011 כשרכשה בכ-70 מיליון דולר את חברת Snaptu.

החברה הישראלית פיתחה אפליקציה סלולרית לטלפונים פשוטים (שאינם סמארטפונים) והציעה גישה נוחה, דרך מכשירים אלה, לשירותים חברתיים כגון פייסבוק, טוויטר ועוד. חברת סנאפטו הוקמה ב-2007 על ידי רן מקבי, ליאור טל, מיכה ברדיצ'טסקי וברק נוה.

בעקבות הרכישה, אנשי סנאפטו עברו למטה הראשי של פייסבוק, שם השתלבו בחטיבת המובייל של החברה ופיתחו אפליקציה ייעודית של פייסבוק לטלפונים פשוטים - כחלק מהניסיון של הרשת החברתית להיכנס לשווקים המתפתחים, שם אימוץ הסמארטפונים עדיין נמצא בתחילת דרכו.

ביוני אשתקד השלימה פייסבוק עסקה שנייה בישראל, כשרכשה את חברת face.com, שפיתחה טכנולוגיה לזיהוי פנים שהוצעה, בין היתר, בקוד פתוח למפתחים חיצוניים. סכום הרכישה עמד על כ-60 מיליון דולר. מאחורי החברה, שהוקמה ב-2007, עמדו גיל הירש, יניב טייגמן, מוטי שניברג ואדן שוחט. גם הירש וחלק מאנשיו נטשו את העמדות במשרדי החברה באחד העם בתל אביב ועברו למטה פייסבוק בארה"ב, כשהם סוגרים מאחור את האור על הטכנולוגיה של face.com ומותירים מתכנתים חיצוניים ועצמאיים לבדם.

למעשה, ייתכן כי זה העתיד הקודר שצפוי ל-waze. ההיסטוריה של פייסבוק מראה כי הרשת החברתית מאז ומעולם דגלה באסטרטגיית של רכישת כישרונות מאשר רכישת מוצרים וחברות, כפי שקרוי בעגה המקצועית Acq-Hire. כמעט כל מוצרי, שירותי ואתרי החברות שנרכשו על-ידי פייסבוק נסגרו במהרה לאחר הרכישה. כך קרה גם לסנאפטו, שסגרה את האפליקציה הייעודית שלה, וגם ל-Beluga, שפיתחה אפליקציה להודעות מיידיות קבוצתיות.

יוצאת הדופן, שאולי עשויה דווקא להעיד על עתיד ורוד למשתמשי waze המכורים, היא רכישת אינסטגרם בכמיליארד דולר בשנה שעברה. פייסבוק השכילה להבין את הפוטנציאל הטמון בהמשך הפעלתה של אפליקציית שיתוף התמונות כחברה ומוצר עצמאיים וכך היא מתפקדת עד היום. ייתכן שמקרה אינסטגרם ישאיר על כנה גם את waze, במידה ועסקה כזו אכן תצא לפועל.

המספרים של waze
 המספרים של waze

הרכישות האחרונות
 הרכישות האחרונות