הדולר נחלש ב-0.22% ושערו היציג נקבע על 3.55 שקל

האירו ירד ב-0.128% ושערו היציג נקבע על 4.672 שקלים ■ פיוניר: "נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, צפוי להוריד את הריבית בסוף החודש, או לכל המאוחר בחודש הבא"

שערו היציג של הדולר נקבע היום על 3.556 שקלים לאחר שצנח הבוקר בכ-0.4% וירד מתחת לרמת ה-3.55 שקלים על רקע ההתקדמות לקראת הצגת תקציב חדש לשנים 2013-2014. האירו נסחר בירידה של 0.1% ושערו היציג נקבע על 4.672 שקלים.

בנק ישראל לא מסתפק ברכישות דולרים ופועל באמצעים אחרים להחלשת השקל. ל"גלובס" נודע כי בנק ישראל פנה למשרד האוצר בבקשה להשוות את המיסוי שמשלמים משקיעים מקומיים וזרים על אגרות חוב ממשלתיות מסוג "שחר".

טל זהר, מנכ"ל חברת המסחר במט"ח FXCM ישראל, אומר בתגובה כי "פישר הבין שההתערבות במסחר במט"ח אינה אפקטיבית וגם עולה למדינה הרבה כסף ולכן הוא מחפש פתרונות אחרים. אנחנו רואים בהתערבויות האחרונות שהם פשוט לא מצליחות להשיג את מטרות בנק ישראל משום שלא הצליחו להחליש את השקל. במידה ויהיה מיסוי אגרסיבי על משקיעים זרים המהלך עשוי להבריח אותם ולחזק את השקל. מדובר במהלך שיסייע ליצואנים, אך חשוב לזכור כי אינו מתיישב עם המדיניות הכלכלית של ישראל ולכן יש לשקול בזהירות מה התועלת שעשויה לצמוח מזה".

"בשלב הנוכחי הדולר ממשיך לסבול מעודפי היצע, דבר התומך בייסוף השקל לעבר רמת 3.52 שקלים, אולם להערכתנו במהלך הנוכחי צפויים ביקושי מט"ח משמעותיים בתחום שסביב 3.45 שקלים, דבר המגביל את פוטנציאל הייסוף בטווח הקצר. בראייה לטווח ארוך, אין שינוי בהערכתנו כי לשקל פוטנציאל התחזקות מרשים", הסביר יוסי פריימן מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים והשקעות.

"נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, צפוי להוריד את הריבית בסוף החודש, או לכל המאוחר בחודש הבא. זאת, על מנת לאזן את השפעת הקיצוצים בתקציב על הצמיחה במשק". כך מעריך שמואל בן אריה, מנהל מחקר שוק מקומי בחברת פיוניר תכנון פיננסי. לדברי בן אריה, "הצעת התקציב כוללת בתוכה צעדים שעלולים לפגוע בצמיחה, כגון העלאות מסים ישירים ועקיפים, קיצוץ קצבאות ועוד מהלכים שיפגעו בכושר הקנייה של הציבור. לאור זאת, סביר שהנגיד ירצה לנקוט מהלך שיאזן את ההשפעה השלילית של צעדים אלה ויצמצם את הסכנה של גלישה למיתון, והכלי האפקטיבי ביותר שעומד לרשותו הוא הורדת הריבית. רוב הסיכויים הם שהנגיד לא ימתין ויוריד את הריבית כבר החודש, אולם לא מן הנמנע גם כי הוא יבקש להמתין עוד חודש, עד להעברת התקציב בפועל". בן אריה מעריך עוד כי "בנק ישראל, גם בעידן שלאחר פישר, ירצה לשמור על סביבת ריבית נמוכה בטווח הנראה לעין, על מנת לרסן את השפעת הגזרות התקציביות על הצמיחה".

המסחר בוול סטריט ננעל גם אתמול בעליות שערים, כאשר מדד ה-S&P 500 כבש שיא חדש וחתם יום חמישי ברציפות של עליות. זאת, על רקע המדיניות המוניטרית האגרסיבית שנוקטים הבנקים המרכזיים והנתונים הכלכליים החיוביים שפורסמו בשבוע האחרון.

בסין דווח היום כי מדד המחירים לצרכן עלה באפריל ב-2.4% (ב-12 החודשים האחרונים), גבוה מצפי הכלכלנים.

בארץ ממשיכים המשקיעים והסוחרים להתמקד בהתקדמות לקראת הגשת תקציב המדינה החדש, לאחר מסיבת העיתונאים שקיימו אתמול שר האוצר יאיר לפיד ויו"ר ההסתדרות עופר עיני.

עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בקבוצת הראל ביטוח ופיננסים, ציין אתמול (ד') כי במקרה שמדיניות משרד האוצר, כפי שהיא משתקפת בגזרות הטריות של תקציב 2013-2014, תתממש - תרד תחזית הצמיחה של המשק.

"מדיניות האוצר שבאה לידי ביטוי בתכנית הכלכלית איננה מעודדת צמיחה - ומביאה אותנו להוריד את תחזית הצמיחה של המשק לשנת 2014 במקרה שתתממש", מציין קליין. "הסיבה המרכזית לכך היא שהצריכה הפרטית - המהווה כ-60 אחוזים מהתוצר רגישה להעלאת שיעורי המס המע"מ, מס ההכנסה ופגיעה בשכר. מנגד הצעדים המבניים והרפורמות שאמורות לעודד צמיחה ולהוריד את יוקר המחיה יפעלו על פני זמן רב ולא יתנו פיצוי למהלכים אלו במהלך שנת 2014.