בנק ישראל לאוצר: הטילו מס על זרים שיקנו אג"ח

בנק ישראל מבקש מהאוצר להטיל מס על זרים המשקיעים באג"ח מסוג "שחר" בישראל, כך שהם ישלמו אותו מס כמו המשקיעים הישראלים ■ המטרה: להחליש את השקל ■ באוצר צפויים להתנגד

בנק ישראל לא מסתפק ברכישות דולרים ופועל באמצעים אחרים להחלשת השקל. ל"גלובס" נודע כי בנק ישראל פנה למשרד האוצר בבקשה להשוות את המיסוי שמשלמים משקיעים מקומיים וזרים על אגרות חוב ממשלתיות מסוג "שחר".

היום משלמים ישראלים מס רווחי הון ותשלומים שקליים של 15% על השקעה באג"ח מסוג "שחר", בעוד שמשקיעים זרים נהנים מהעדפה ומקבלים הקלה במס. כעת, בנק ישראל מעוניין להשוות בין שיעור המס שמשלמים ישראלים וזרים המשקיעים באפיק זה, וזאת על מנת להשפיע בעקיפין על שוק המט"ח נוכח ייסוף השקל.

ל"גלובס" נודע כי באוצר מתנגדים למהלך של בנק ישראל. באוצר טוענים כי אג"ח "שחר" משמשות את האוצר כמכשיר לגיוס הון וחוששים שמיסוי יקשה על גיוסי ההון של ישראל בחו"ל. בתקופה בה המדינה צריכה להתמודד עם גירעון עתק, באוצר חוששים לבצע מהלך שעלול לפגוע בגיוסים.

כמו כן, באוצר טוענים כי לא כדאי לבצע שינויים במסים בהתאם לכיווני מטבע. גורמים במשרד אמרו ל"גלובס" בציניות: "מה יהיה אם מחר-מחרתיים יהיה פיחות מהותי בשקל, נוריד שוב את המס?".

מנגד, בבנק ישראל טוענים כי המהלך ייטיב עם קופת המדינה כיוון שההכנסות ממסים יגדלו.

בבנק ישראל סירבו להגיב לכתבה.