סימן לבאות? הכסף החכם בורח מהאג"ח הממשלתיות

קרנות ההשקעה של האוניברסיטאות צימצמו את האחזקות שלהן באג"ח הממשלתיות של ארה"ב לרמה של מתחת ל-5%, לעומת 30% לפני כן ■ החשש הוא שאם נתוני התעסוקה ימשיכו להשתפר, ה'פד' ישנה מדיניות באופן פתאומי

חלק מהכסף ה"חכם" בארה"ב בורח מהאג"ח הממשלתיות כך טוענים מנהלי השקעות שגורסים כי קרנות ההשקעה של האוניברסיטאות צימצמו את האחזקות שלהן באג"ח הממשלתיות, מרמה של 30% ב-2008-09, לרמה של פחות מ-5% ובמקרים מסויימים יצאו לחלוטין משוק האג"ח.

המכירה של קרנות ההשקעות משקפת את השינוי הגדול בדרך שבה מנהלי השקעות רואים את החוב הממשלתי של ארה"ב. האג"ח הממשלתיות של ארה"ב שימשה באופן מסורתי חוף מבטחים עבור משקיעים רבים, שראו בהן את האפיק הבטוח ביותר ביחס לחלופות בשוק המניות או שוק המט"ח התנודתי. אולם, הנהירה של המשקיעים לאג"ח הממשלתיות גרמה לתשואות לרדת לרמות שפל וכעת המשקיעים חוששים שמחירי האג"ח יירדו באופן דרמטי בעקבות שינוי פתאומי במדיניות המוניטרית.

"האג"ח הממשלתיות היו אחזקה בסיסית בתיק ההשקעות", כך טוען אחד מהמנהלים של קרנות ההשקעה האוניברסיטאיות. "כעת כולם מחזיקים פחות מ-5%".

החשש הוא שכעת, האוניברסיטאות, שגרפו רווחים רבים מהראלי במחירי האג"ח הממשלתיות בשנים האחרונות יקלעו למצב של הפסד במקרה שה'פד' יחליט לשנות את המדיניות המוניטרית המקלה שבה הוא נוקט.

אנליסטים רבים ציינו בימים האחרונים כי אם נתוני התעסוקה ימשיכו להשתפר, ה'פד' עשוי לשנות מדיניות באופן פתאומי, להעלות את הריבית האפסית ולהאט את קצב רכישות האג"ח. שינוי שכזה, עשוי להערכתם ליצור מפולת במחירי האג"ח הממשלתיות.