יאיר לפיד לתומכיו: הגזירות לא סופיות והן עשויות להשתנות

שר האוצר הגיב היום לביקורות שהופנו כלפיו על רקע הגזרות בתקציב המדינה החדש ■ "קחו שנה קדימה וכולכם תתחילו להרגיש את התהליכים שיצאו עכשיו לדרך" ■ הערב יתקיימו מספר הפגנות ברחבי הארץ במחאה על הגזרות

על רקע המחאות והתגובות הנזעמות בקרב הציבור והמערכת הפוליטית מהגזרות החדשות שכלולות בתקציב המדינה לשנים 2013 ו-2014, ענה היום שר האוצר יאיר לפיד לחלק מהביקורת שמופנית כלפיו וטען כי הגזרות בתקציב הן דבר שיחלוף במהרה ושלאחריהן תתחיל סדרה של רפורמות שתטפל בבעיית יוקר המחיה בישראל.

לפיד הגיב על הביקורת שמופנית כלפיו באמצעות הודעת אימייל ששלח למצביעי מפלגת "יש עתיד" ובה התייחס לחלק מהשאלות שהופנו אליו. שר האוצר התייחס בהתחלה לביקורת על כך שהגזרות בתקציב המדינה החדש פוגעות בעיקר במעמד הביניים, וטען כי אומנם מעמד הביניים נפגע מהגזרות החדשות, אך כעת הוא חולק את הנטל עם ציבורים אחרים.

"איני פוגע דווקא בו. למעשה, זו הפעם הראשונה מזה שנים שמעמד הביניים מחלק את הנטל גם עם ציבורים אחרים. החרדים, שהיו עד עכשיו חסינים פוליטית, ייאלצו להשתתף במאמץ ולצאת לעבודה, קיצצנו את תקציב הישיבות, וגם העשירים יתנו יותר. הם לא יקבלו קצבת ילדים כלל וישלמו הרבה יותר מס על כל מה שהוא מותרות כמו מכוניות יוקרה", כתב לפיד. "למעשה, מעולם לא היה פה נסיון מרוכז יותר לצדק חלוקתי".

לפיד מבטיח שהאזרחים ומעמד הביניים יתחיל להרגיש בשינויים בעוד שנה מהיום. "קחו שנה קדימה וכולכם תתחילו להרגיש את התהליכים שיצאו עכשיו לדרך".

במכתב התייחס שר האוצר גם לטענה שהוא לא פועל נגד הוועדים הגדולים במשק, וטען כי זה לא הזמן להלחם בוועדים הגדולים בזמן כל כך רגיש עבור הכלכלה הישראלית. לפיד אמר שיש צורך בטיפול בוועדים הללו אך זה לא הזמן המתאים.

"כל יום של שביתה כללית עולה למשק מעל 2 מיליארד שקל, ואני לא חושב שבתקופה של גירעון כל כך גדול אנחנו יכולים להרשות לעצמנו להפסיד עוד ועוד כסף. במקום זה הלכתי להסכם עם עופר עיני שהבטיח לנו שקט תעשייתי בתקופה קשה", כתב לפיד. "אז כן, נצטרך לטפל בחברת החשמל. וכן, נצטרך לטפל בנמלים. אנחנו לא מתחמקים מזה לרגע, אבל האם לא יותר הגיוני לבדוק קודם אם אפשר לעשות את זה בהידברות ובלי לשתק את המשק הישראלי?".

לפיד גם התייחס לסוגיית הטבות המס שמקבלות החברות הגדולות במשק ולנושא הרווחים הכלואים, וטען כי הטבות המס שמקבלות החברות הגדולות במשק הוא הכרחי ליצירת מקומות עבודה חדשים. "האם אתם יודעים שחברת "אינטל" שקלה להקים פה עוד מפעל גדול, דוגמת המפעל שיש לה בקריית-גת, אבל בסוף היא לקחה אותו לאירלנד? הפסדנו מקומות עבודה, הכנסות, שיפור תשתיות, התקדמות טכנולוגית. למה? כי באירלנד קיבלו הטבות מס גדולות יותר. תשאלו את ראש עיריית ערד מה הוא היה מוכן לעשות בשביל שמפעל כזה יגיע אליו, או את ראש עיריית בית שאן".

לבסוף התייחס לפיד לטענה שהוא חוזר על המנטרה של שר האוצר לשעבר יובל שטייניץ לפיה יש צורך בצעדים האלה על מנת לא להגיע למצב שהגיעו אליו ביוון וספרד. "בזה הוא צדק", כתב שר האוצר. "היו אצלי נציגי משרד התיירות, כדי לשכנע אותי לא לבטל את הפטור על מע"מ התיירות. אמרתי להם שהם צודקים בכל, חוץ מדבר אחד: אף אחד לא נוסע ליוון. במדינות שיש בהן התפוררות כלכלית אין תיירות בכלל. עדיף לשלם עכשיו קצת, במקום לשלם בעוד שנה הרבה יותר".

לקראת סוף המכתב של לפיד הוא הבטיח שהמצב בסופו של דבר ישתפר ושבסך הכל מדובר בתקופה שתעבור. לפיד גם הבטיח שהגזרו לא סופיות וחלק מהם עשויים להשתנות במהלך הדיונים.

"זה תמיד התהליך מול תקציב, והוא יימשך מול הכנסת גם אחרי האישור שלו בממשלה. זו אגב הסיבה שאתם שומעים עכשיו כל כך הרבה זעקות וטענות. כי הפוליטיקאים רוצים לוודא שאם יבטלו משהו הם יוכלו לטעון שזה רק בזכותם והם הטובים (למי שלא הבין, הרעים זה אני)", כתב לפיד. "צריך לציין למען ההגינות שאני לא חושב שכל השכל הוא במשרד האוצר, ותמיד צריך להקשיב".