"גלובס" חשף פעמיים עלויות התקנת מיטה במטוס של נתניהו

תזכורת לנתניהו: במאי 2010 ובאפריל 2011 חשף "גלובס" את בקשותיו להתקין מיטה מיוחדת - מה שייקר את עלות הטיסות שלו במיליוני שקלים על חשבון הציבור ■ אז מדוע נתניהו טוען כעת כי לא ידע על עלות התקנת המיטה הזוגית?

לאחר שבסוף השבוע חשף ערוץ 10 כי במטוס ראש הממשלה שעשה את דרכו להלוויית מרגרט תאצ'ר בלונדון הותקנה לבקשתו מיטה זוגית בעלות של כחצי מיליון שקל, טענו בסביבת בנימין נתניהו כי הוא לא היה מודע לעלויות התקנת המיטה הזוגית, וכי נתן "הוראה גורפת וחד משמעית" שלא לעשות יותר שימוש במיטה כזו בטיסות קצרות לאירופה.

ואולם, הטענה של לשכת רה"מ אינה עולה בקנה אחד עם העובדה שבעבר חשף "גלובס" פעמיים את העובדה שהלשכה ביקשה להתקין מיטה זוגית בטיסה לאירופה, ועוד יותר מכך - בעקבות הסערה הציבורית שעורר אחד הפרסומים, התקנת המיטה בוטלה.

כפי שנחשף ב"גלובס", במאי 2010 דרש נתניהו כי תותקן מיטה זוגית בטיסתו לטקס קבלת ישראל לארגון ה-OECD בפריז, שממנו המשיך לקנדה. גם אז החליט נתניהו לא להסתפק במחלקה הראשונה, כפי שהיה נהוג בטיסות קודמות, ולשכתו שכרה בעבורו מטוס מדגם 767 של אל על, בעלות הגבוהה ב-310 אלף דולר (יותר ממיליון שקל) מעלות טיסה במטוס 757 של ארקיע או ישראייר שאינו נושא מיטה. עלות הטיסה הכוללת התייקרה אז בסופו של דבר ביותר מ-2 מיליון שקל.

עם זאת, הביקורת החריפה שספג אז נתניהו על התקנת המיטה במטוסו לא חלחלה, ובלשכתו דרשו שוב באפריל 2011 להתקין חדר שינה בטיסת נתניהו לברלין, על אף שמדובר בטיסה קצרה, שמשכה שעות ספורות ושהתקיימה בשעות אחר הצהריים. במכרז שפרסמה לשכת ראש הממשלה לחברות התעופה נכתב גם אז כי "תצורת המטוס חייבת לכלול חדר שינה".

כשבוע לפני הטיסה פורסם ב"גלובס" על דרישת נתניהו למיטה, ויממה לאחר מכן הוחלט בלשכתו לבטל את הדרישה להתקין מיטה, והוצא מכרז חדש לשלושת חברות התעופה שאינו כולל את הדרישה.

המלצות יש, מטוס אין

לנוכח העלויות הכבדות הכרוכות בכל נסיעה לחו"ל של ראש הממשלה, החלו כבר ב-2006 לבחון במשרד האוצר ובמשרד ראש הממשלה את האפשרות לרכוש מטוס פרטי מיוחד שישמש את ראשי המדינה בנסיעותיהם הממלכתיות לחו"ל. מנתונים שהוצגו בפני חברי ועדת הכספים בכהונה הקודמת עולה כי עלות טיסות ראש הממשלה עומדת על כ-17 מיליון שקל בשנה.

על פי החישובים שנעשו באוצר, רכישת מטוס צפויה לעלות למדינה כ-100 מיליון שקל, ותחזוקתו נאמדת ב-5 מיליון שקל נוספים בכל שנה. לפי בדיקה שנעשתה בעבר, נמצא כי לצעד זה יש כדאיות כלכלית וההשקעה צפויה להחזיר עצמה תוך חמש שנים. לאחר 10 שנים צפוי חיסכון של 12 מיליון שקל בכל שנה.

בקדנציה הקודמת הוקם במשרד רה"מ צוות בינמשרדי במטרה לאתר את הפתרון המשתלם ביותר למדינה להטסת ראשי המדינה. ועדה שכללה את השב"כ, משרד התחבורה, משרד האוצר ויועץ ראש הממשלה יעקב עמידרור סיימה עבודה במאי 2011 והחליטה שגם מדינת ישראל תרכוש מטוס מיוחד "אייר פורס ואן" מיוחד שישמש את ראש הממשלה ואת הנשיא בטיסות ממלכתיות. עם זאת, על אף המלצות הוועדה לא נעשה שום צעד מעשי לרכישת מטוס שכזה מאז.

חשיפה
 חשיפה