צה"ל נכנס מתחת לאלונקה: תקציב הביטחון יקוצץ ב-3 מיליארד שקל

(עדכון) - השאלה הגדולה: האם גם הפעם מערכת הביטחון תחרוג מהתקציב במיליארדי שקלים? ■ הממשלה מתכנסת לאשר את התקציב ■ נתניהו: "בסוף היום יהיה למדינת ישראל תקציב; נמשיך ברפורמות"

תקציב הביטחון יקוצץ ב-3 מיליארד שקל ב-2014, ועוד מיליארד שקל על חשבון הרזרבות של מערכת הביטחון. כך הודיע היום (ב') ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בפתח ישיבת הממשלה. מדובר בהישג משמעותי ביותר של שר האוצר, יאיר לפיד, במסגרת תקציב המדינה, שכן רק פעם אחת הושג קיצוץ בתקציב הביטחון (בממשלת רבין). באוצר ציינו היום כי מדובר בקיצוץ בבסיס התקציב ולכן אין מדובר בקיצוץ זמני, אלא בקיצוץ פרמננטי.

משרד האוצר דרש לקצץ 4 מיליארד שקל מתקציב הביטחון לשנת 2014 כך שהוא יעמוד על כ-51 מיליארד שקל, ואילו מנגד, מערכת הביטחון דרשה תוספת של 1-2 מיליארד שקל. לפי הסיכום בין רה"מ ושר האוצר, ההפרש בין הסכומים (1 מיליארד שקל) לא ימומן ע"י גזירות נוספות כדוגמת העלאות מסים, אלא כאמור, ע"י תקציב הרזרבה המכונה "תקציב ההתאמות".

יצוין, כי ההחלטה לתקצב את "ההתאמות" במלואן לביטחון מורידה את רמת הגמישות של התקציב אם יהיו שינויים בלתי צפויים בשנתיים הבאות. "מדובר במהלך דרמטי שמאפשר את התכנסות התקציב לשנתיים הבאות", מסר בכיר באוצר. לשאלה איך אפשר להבטיח שהאוצר לא יעביר תוספות לביטחון דרך ועדת הכספים בדומה לשנים קודמות, השיב הבכיר כי "במידה שהממשלה תרצה להוסיף לביטחון, יצביעו על קיצוצים בסעיפים אחרים".

בתוך כך מתברר כי כנסי החירום, האיומים והתבטאויות בנוסח הארמגדון של ההיי-טק הישראלי, הצליחו להשפיע ומשרד הכלכלה הודיע היום כי הקיצוץ בתקציב המדען הראשי יהיה נמוך משמעותית מהמתוכנן. בסה"כ, יעמוד תקציב המדען על 1.3 מיליארד שקל, לעומת כמיליארד שקל שהוצע ולעומת 1.57 מיליארד שקל אשתקד.

"הפשרה הנכונה"

"החלטתי להביא בפני הקבינט ואחר כך בפני הממשלה, החלטה שעיקרה קיטון בקיצוץ המוצע בתקציב הביטחון - מיתון של מיליארד שקל שלא יבוא על חשבון הציבור", אמר נתניהו. "אני מבקש להבהיר שצה"ל - על מפקדיו, על לוחמיו וכלי הנשק שלו - הם חיוניים לביטחון ישראל. לכן, אנו צריכים שצה"ל ימשיך בתהליך ההתייעלות שלו, אבל אנחנו צריכים גם עוד כיפות ברזל. אני מאמין שהנתיב שאני מציע נותן את האיזון הנכון בין צורכי המשק וצורכי הביטחון. זו הפשרה הנכונה", הוסיף.

שרי הממשלה יצביעו היום על התקציב, ונתניהו הביע ביטחון שהוא יאושר: "למדינת ישראל יהיה בסוף היום תקציב. במקביל, אנחנו צריכים להמשיך לפתח את מנועי הצמיחה. הביקור שלי בסין יסייע לאחד ממנועי הצמיחה האלה - פתיחת השוק הישראלי ליזמים ולחברות. הדבר הזה יכול לתת לנו תוספת צמיחה חשובה. במקביל, נצטרך להמשיך ברפורמות המבניות, ובראשן הרפורמה בנמלים. התחלנו בזה ונמשיך בזה במלוא המרץ. הדברים הללו - העברת תקציב אחראי, המשך רפורמות ובניית מנועי צמיחה - יבטיחו את עתידנו הכלכלי בשנים הקרובות".

"אל תקבלו החלטות פזיזות"

כאמור, הממשלה צפויה לאשר את התקציב לפנות בוקר. ככל הנראה, הוא צפוי לעבור ברוב גדול לאחר שבמהלך השבוע האחרון הצליחו אנשי האוצר לגשר על הפערים ולהגיע לסיכומים עם מרבית השרים. בעוד שרי הליכוד ושרי יש עתיד מתכוונים לתמוך בתקציב המוצע, השר להגנת הסביבה, עמיר פרץ, צפוי להצביע נגד אם לא יחול שינוי בקיצוץ בקצבאות הילדים ובקצבאות החד-הוריות. שר השיכון, אורי אריאל, טרם החליט כיצד יצביע. כמו כן, לפי הערכות, השרים צפויים להתנגד להעלאת מס הכנסה לשכירים בשיעור של 1% בכל מדרגות השכר, כך גם להעלאת המע''מ. "אם הממשלה תרצה לבטל את העלאת מס הכנסה ובמקום להטיל מס על קרנות השתלמות - אנו נתמוך", אמר היום ל"גלובס" בכיר באוצר, שהוסיף כי "אם הממשלה תרצה לבטל חלק מהעלאת המע''מ ובמקום זה להטיל מע''מ על פירות וירקות - נתמוך גם". כלומר, באוצר ינסו לדחוף לביטול פטורים במקום העלאות בשיעורי המס.

הישיבה שהחלה בשעה 14:30 צפויה להימשך עד לשעה 16:00, אז יעשו השרים הפסקה ויעברו להצבעות אי-אמון בכנסת. דיוני התקציב יתחדשו בשעה 23:00 ויימשכו עד לשעות הקטנות של הלילה.

בתוך כך, יו"ר האופוזיציה, שלי יחימוביץ', פנתה אל שרי הממשלה בקריאה להתנגד לגזירות המוצעות. "אל תקבלו החלטות פזיזות שאינכם מכירים לעומקן ואשר נזקן לאזרחי מדינת ישראל, לכלכלתה ולגורלה - קשה מנשוא. התוכנית הכלכלית כוללת 260 עמודים, 36 פרקים, 91 סעיפים ראשיים ועוד מאות תתי-סעיפים, שעל כולם אתם נדרשים להצביע בחבילה אחת", כתבה יחימוביץ' לשרים, והוסיפה כי "לצערי, גם עם כל הרצון הטוב שבעולם אין בידיכם יכולת אמיתית כדי לעמוד באחריות זו. האם שבוע ימים הספיק כדי ללמוד כ"כ הרבה סעיפים שלכל אחד מהם השלכה דרמטית על חיי הציבור?, הוסיפה.

ואילו יו"ר ועדת הכספים לשעבר, ח"כ משה גפני, אמר כי "כל אחד משרי הממשלה שיתמוך בגזירות יישא באחריות לפגיעה הקשה ביותר שהייתה במעמד הביניים והשכבות החלשות. הממשלה בחרה לפגוע בכל חלקי הציבור. יאיר לפיד ושרי הממשלה יישאו באחריות ההיסטורית כשרי הממשלה שפגעו בצורה הקשה ביותר בציבור ובשכבות החלשות".

הגזרות בתקציב 2013
 הגזרות בתקציב 2013