אסתר לבנון מאשימה את משרד האוצר בהתייבשות הבורסה

מנכ"לית הבורסה טוענת כי המוסדיים מסיטים כספים לחו"ל בגלל הרגולציה - ולכן הבורסה יבשה

מנכ"לית הבורסה אסתר לבנון מזהירה היום באופן חד משמעי מנזק בלתי הפיך לבורסה בישראל, לאחר תקופה ארוכה של ירידה חדה במחזורי המסחר, מיעוט הנפקות והסטת כספים של המוסדיים לחו"ל. לבנון האשימה את משרד האוצר בהתייבשות הבורסה ואמרה כי בגלל מדיניות האוצר משקיעים ישראלים בורחים לחו"ל.

"אני יכולה לספר על הפעילות שלנו להבאת משקיעים זרים, כמו כנס למשיכת משקיעים שאנחנו עושים בחודש הבא בלונדון, או פעילויות שיווקיות רבות נוספות, אבל אין הרבה היגיון לספר על זה, כאשר שוק ההון שלנו בורח מהידיים. אנחנו נמצאים במצב של להיות או לחדול", אמרה היום (ב') לבנון בכנס "ביזפורטל".

לבנון הזכירה ש-60%-80% מהשקעות המוסדיים במניות מתבצעות בחו"ל במקום בישראל והאשימה את משרד האוצר: "ברור שיש סיבות הגיוניות להוצאת הכסף של המוסדיים, כמו פיזור התיק. אבל, אגף שוק ההון באוצר דואג לעשות אפליה כך שלמוסדיים כדאי להשקיע בחו"ל. הם מקבלים עדיפות ברורה להשקעה בחו"ל על פני השקעה בארץ. לדוגמה, כדי להשקיע בתיקים בארץ נדרשים המוסדיים לעשות אנליזה, בעוד בהשקעות בחו"ל הם אינם נדרשים, ואם הם עושים אנליזה הם מורשים להשית את העלויות על העמיתים".

לבנון אמרה כי המצב בבורסה כה קשה, עד שהפגיעה עלולה להיות אנושה: "זה נכון שהמחזורים בבורסה יורדים וזה כדור שלג שאם לא נעצור אותו נגיע למצב שאין שוק הון. ואז אולי גם לא יהיה מקום לאגף שוק ההון. אין נזילות כי המשקיעים המוסדיים לא נמצאים. חברה שרוצה לגיס כספים לא יכולה לגייס אותם. מאיפה תגיע הצמיחה שכולם מדברים עליה?! מישהו צריך לדאוג לה. אבל הם דואגים רק לצמיחה בחו"ל ולא לצמיחה בארץ. אנחנו מפתחים את הכלכלה העולמית, אבל מי יפתח את הכלכלה שלנו.

"אני מבינה שלא ייתכן מצב ש-100% מכספי המוסדיים יילכו למניות בארץ, אבל לא ייתכן מצב שרק 20% הולך לארץ! והמצב הזה רק הולך ומחמיר. החברות לא תיעלמנה, אבל הן לא יוכלו לגדול ולהתפתח, לא תהיה תעסוקה, וההכנסות יקטנו. יש רגולטורים ויש לאגף שוק ההון תפקידים חשובים. הרגולטורים הם השומרים שלנו. אבל אני שואלת: מי ישמור על השומרים? ומכאן אני קוראת ליו"ר ועדת הכספים - עליכם מוטל התפקיד לשמור על השומרים. אני חוששת שכשנתעשת ונרצה להחזיר את ההשקעות לארץ, כבר לא יהיה לנו שוק להחזירם".