כלכלן: העלייה במדד תאפשר הורדה נוספת של הריבית

מדד המחירים לצרכן של חודש אפריל עלה ב-0.4% ■ הכלכלנים חלוקים בנוגע לאפשרות של הורדת ריבית נוספת מצד בנק ישראל לנוכח הקריאה הנוכחית ■ פגוט: המדד מאפשר לבנק ישראל להתמקד בעידוד הצמיחה

מדד המחירים לצרכן של חודש אפריל עלה כצפוי בשיעור של 0.4% - העלייה החדה ביותר שנרשמה השנה תוך חודש. חלק ניכר מהעלייה מיוחס לעלייה של 1.1% בסעיף שירותי דיור בבעלות דיירים. האנליסטים מעריכים כי המדד של חודש אפריל מעניק לבנק ישראל את המרווח להורדת ריבית נוספת בעתיד הקרוב, וזאת לאחר שאתמול הוריד הבנק במפתיע את הריבית ב-0.25 נקודות האחוז ועומדת כעת על 1.5%.

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים והשקעות אמר בתגובה למדד כי "מדד המחירים לצרכן עלה כצפוי ב-0.4%, דבר המותיר לבנק ישראל מקום להפחתת ריבית נוספת. שכן, תוואי האינפלציה שוכן בקרבת אמצע תחום היעד הממשלתי (1%-3%). המשך פיחות השקל אל עבר רמות הגבוהות מרמת השערים של 3.645 שקלים, בה נסחר הדולר היום, תפחית את הצורך בהתערבות אגרסיבית מצד בנק ישראל כבר בשלב הנוכחי. בנק ישראל ימשיך לפעול כדי להביא את שער החליפין להתייצבות מעל לרמת 3.65 שקלים לדולר".

יניב פגוט, האסטרטג הראשי של קבוצת איילון אמר כי "מדד חודש אפריל לא הפתיע, לא בשורה התחתונה ולא בהתנהלות הרכיבים השונים במדד. העובדה שמדד חודש אפריל הוא נמוך מהותית ממדד חודש אפריל בממוצע בעשור האחרון, מקנה לבנק ישראל את הגמישות הנדרשת על מנת להתמקד בעידוד הצמיחה, והיא גם מאפשרת לו חופש מלחצים אינפלציוניים במשק. המדד ונתוני הדיור הנלווים אליו מהווים תזכורת כואבת לאיום מפני התנפחות בועת דיור. הריבית הנמוכה במשק מהווה רוח גבית עוצמתית להמשך עליית מחירי הדיור".

"בחודשים הקרובים בנוסף לאינפלציה עונתית חיובית התווספו השפעות של העלאות מסים עקיפים ובניהם מע"מ, מיסוי סיגריות ואלכוהול ומוצרי יוקרה. אנו מעריכים את תוספת השפעת המסים העקיפים על האינפלציה ב-0.7% במצטבר", הוסיף עוד פגוט.

עפר קליין, ראש מחלקת כלכלה ומחקר בקבוצת הראל ביטוח ופיננסים אמר כי "מדד המחירים לצרכן עלה בהתאם להערכת ממוצע החזאים, המומנטום במחירי הדירות נמשך גם החודש. מחירי הדירות בבעלות עלו בשיעור של 0.5 אחוזים, והם גבוהים ביותר מ-10 אחוזים מרמתם לפני שנה. להערכתנו, המשך עליית מחירי הדירות יחד עם הורדת הריבית המפתיעה אמש ותוכנית רכישת המט"ח של בנק ישראל, המחלישה את הלחץ הבסיסי של התחזקות השקל, מקטינים את ההסתברות שנראה הורדת ריבית נוספת בחודשים הקרובים.