מטוס חיל האוויר שהתרסק ב-1953 - התגלה בקרקעית הים

המטוס התגלה במרחק 110 קילומטרים מחופי חדרה במהלך בדיקות סייסמיות שנערכו לצורך הכנת התוכניות לחיבור מאגר "לוויתן" לחוף הישראלי

מטוס קרב של חיל האוויר שהתרסק בשנת 1953 התגלה במקרה על קרקעית הים התיכון בעומק מים של 1,600 מטרים. המטוס התגלה במרחק 110 קילומטרים מחופי חדרה במהלך בדיקות סייסמיות שנערכו לצורך הכנת התוכניות לחיבור מאגר "לוויתן" לחוף הישראלי. המאגר עצמו מרוחק כ-130 קילומטרים מהחוף.

מפעילת מאגר "לוויתן", חברת נובל אנרג'י, עורכת בימים אלה בדיקות סייסמיות מפורטות כחלק מתכנית הפיתוח של המאגר. העבודה על התכנית מתנהלת בקדחתנות משום שתוקף הרישיונות (המכונים חמשת רישיונות רציו-ים) יפוג ב-14 ליוני ואין אפשרות להאריכם עוד.

על-מנת להמשיך ולהחזיק במאגר זקוקות נובל אנרג'י ושותפותיה, דלק קידוחים, אבנר ורציו, להשיג את אישור שר האנרגיה והמים סילבן שלום לתכנית הפיתוח. אישור השר יפתח בפני השותפות את הדרך לשדרוג הרישיונות למעמד של חזקה (lease), שתוקפה יכול להגיע לעשרות שנים.

במהלך הכנת תכנית הפיתוח נערכו סריקות סייסמיות של קרקעית הים על-מנת לאתר את התוואי התת-ימי המתאים ביותר מבחינה טופוגרפית להנחת צינור גז בעתיד. במסגרת בדיקות אלה אותר שלד המטוס, מונח על קרקעית הים, כשהוא בשלמותו.

כפי שדיווח העיתונאי בן כספית בסוף השבוע באתר הג'רוזלם פוסט, המטוס שהתגלה הוא מסוג בופייטר, מטוס קרב ממלחמת העולם השנייה שהיה בשימוש טייסי חיל האוויר. בחיל האוויר מעריכים כי לא מדובר במטוס שנעלם ב-1953. יצויין כי יום לאחר היעלמותו של המטוס ב-53' התרסק מטוס נוסף שהשתתף בחיפושים אחריו. שרידיו של המטוס השני אותרו בסוף שנות ה-90.