לפיד: "ריקי כהן תאבד 290 ש' בחודש אך הכלכלה לא תקרוס"

שר האוצר בראיון לגלי צה"ל: "אני רק חודשיים שר אוצר ולא פתרתי את כל בעיות המשק הישראלי. אני מתנצל" ■ "המצב ישתפר בתוך שנה-שנתיים. כל כלכלה שיושבת על יסודות בריאים תשתפר בסופו של דבר"

שר האוצר יאיר לפיד התראיין הבוקר (ה') בגלי צה"ל ואמר כי "אני אעמוד בהבטחות שלי. אני אשמור על מעמד הביניים וחלק מזה זה לשמור שהכלכלה וכל השירותים לא יקרסו. ריקי כהן תאבד כ-290 שקל מההכנסה החודשית שלה אבל היא קנתה ביטוח שהכלכלה לא תקרוס. זה לא יהיה לתמיד".

- הסכום שציינת לא קשור למע"מ ולשאר המסים שיוטלו.

"אני לא אומר שזה יהיה קל. אנחנו לא רוצים להפוך למדינה פושטת רגל כמו יוון או ספרד. יש שם יותר מ-50% אבטלת צעירים ואתה לא רוצה להגיע לזה או לקום בבוקר ולגלות שכל מה שיש לך בחיים שווה פתאום חצי".

- אתה ממשיך להבטיח לי את ההבטחות ששמענו ערב הבחירות.

"נכון ואני אקיים אותם. עד היום הפוליטיקה בחרה באופציה הקלה שזה לטאטא את הדברים מתית לשטיח. אנחנו עשינו בחירות לא קלות שאם לה היינו עושים אותם בעוד חצי שנה לא היה לנו מאיפה לתת קצבת זקנה או קצבת נכות. כל מה שלא נעשה 65 שנה עשינו. אני רק חודשיים שר אוצר ולא פתרתי את כל בעיות המשק הישראלי. אני מתנצל".

- היית מודע למצב האוצר לפני הבחירות. האם לפני שנכנסת לתפקיד הציעו לך תוכנית מטה?

"הציעו לי יותר מתוכנית אחת. מלבד האוצר יש לי את הוועדה המייעצת שלי ואני מתייעץ גם עם סטלי פישר ושמעון פרס ועוד רבים וטובים. הייתה תוכנית מטה מסודרת באוצר אבל שילבנו כמה תוכניות. כל אחד ממעמד הביניים ולא ממעמד הביניים יודע היום שיש כאן יש אחראית ליד ההגה ומנהיגות ששומרת על הקופה".

- למה הורדתם נקודת זיכוי לאקדמאים.

"לא נגעתי בשכר הלימוד למרות שהיו לא מעט לחצים. מדובר בנקודת זיכוי לאקדמאי שיוצא לשוק העבודה".

"לא נגענו בשום דבר שהוא רפואי או נכות. לא נפקיד אף חולה במדינת ישראל. אנחנו העלנו את סל התרופות כמו שהעלנו בכ-500 מיליון שקל את התשלומים לניצולי שואה. נדאג למוחלשים בחברה".

- אתה מבטיח שבעוד שנה או קצת יותר המצב ישתפר.

"נכון מאוד. כל כלכלה שיושבת על יסודות בריאים תשתפר בסופו של דבר. אבל המצב בתקציב היה לא טוב ולכן יש עתיד קיבלה, בין השאר, 19 מנדטים. גם פישר וגם פרס באו ואמרו שזו התכנית הכלכלית הנכונה שתוציא את המשק מהבוץ. הדיון עם אנשים כאלה הוא עובדתי ולא רגשי. המשק יעלה על מסלול נכון. אנחנו נצא מהבוץ".

- אבל מעלים את המס למשפרי דיור. 3.5% מס זה עשרות אלפי שקלים.

"זה אחד המסים שאני הכי שונא. צריך היה לקצץ. בעתיד אנחנו נשנה את זה. אנחנו נוריד את מחירי הדיור אבל זה ייקח קצת זמן".

- בתוכנית שלך אין את מה שאנחנו קוראים אופציית צמיחה.

"ודאי שיצרנו מנועי צמיחה. ועדת הריכוזיות זה מנוע צמיחה, רפורמת שמיים פתוחים, רפורמת הרכב, סדרת הצעדים בתחום הדיור ובעיקר - הכנסת הרבה מאוד אנשים לשוק התעסוקה - כל אלה הם מנועי צמיחה".

- אבל יש בור בתקציב של 2015.

"צריך לזכור שהתקציב השנה בסך הכל הוא תקציב מרחיב. זה לא תפקיד צנע ושוכחים את זה. אנשים לא מכירים עובדות. וב-2015 ההתחייבויות הרבה יותר נמוכות".

- פורסמו מספרים מוגזמים על ההוצאות בבית ראש הממשלה ובבית הנשיא.

"זה קרה לפני שנכנסתי לתפקיד. וזה לא התפקיד שלי לבקר את ראש הממשלה או הנשיא. אני צריך לבדוק את זה".

- מה יקרה במהלך השנה עם תקציב הבטחון?

"אני גם חבר קבינט מדיני-בטחוני. ידי רעדה שקיצצנו את תקציב הבטחון. אני מקווה שלא יהיו איומים נוספים אבל אם נצטרך לשמור את בטחון ישראל נעשה את זה. אני מקווה שלא יהיו הצעות בלתי אחראיות בהמשך השנה".

- הציבור חושב שהונאת אותו.

"עשו שני סקרים בשבוע האחרון ויצא שבתקופה הכי קשה שלי הפסדתי רק 2-3 מנדטים ואם זה כך אז מצבי טוב. אני מסכים שסקרים זה לא רציני".

- מי יכול להבטיח לנו היום שלא ניכנס לגרעון כל כך גדול בעתיד.

"לעשות את מה שצריך לעשות זה תמיד קשה ומסובך אבל בשביל זה בחרו אותי. שבצמתים הקשים והמסובכים אני אעשה את מה שנכון".