איזי כהן ל'גלובס': "המתחרות יצטרכו לקצץ ולפטר"

כהן נכנס לתפקידו כמנכ"ל כלל ביטוח בסערה ופיטר 300 עובדים, חילופים בהנהלה ושינויים מבניים ■ כעת הוא מספר על תוכניותיו לעתיד, מתייחס למצב ענף הביטוח על רקע השינויים הרגולטוריים, ומגלה איפה כדאי להשקיע בחו"ל

בתחילת דצמבר האחרון שב איזי כהן לענף הביטוח, לתפקיד מנכ"ל כלל ביטוח . החברה שבשליטת קבוצת אי.די.בי הייתה המתחרה הגדולה ביותר של קבוצת הביטוח מגדל בתקופה שבה כהן כיהן כמנכ"ל של האחרונה, לפני שעזב אותה לטובת ניהול אפריקה ישראל. אבל עוד לפני שכהן נכנס לתפקיד הוא כבר החל לתכנן את השינויים הרבים - אישיים ומבניים - אותם הוביל בסערה מיד עם תחילת כהונתו.

ועדיין, עם כל העניין הרב שריכזו המהלכים שביצע כהן בחצי השנה האחרונה - חילופי מנהלים בכירים, פיטורים אגרסיביים, שינויים מבניים ומכירת הפעילויות שאינן בליבת העסקים - לא ניתן להתעלם מסימן השאלה שמרחף כיום מעל עתיד השליטה בחברה, על רקע מצבה הקשה של בעלת השליטה, קבוצת אי.די.בי של נוחי דנקנר.

"הנהלת אי.די.בי עושה לילות כימים בעבודה מדהימה במטרה להביא להסדרי החוב הדרושים על מנת לתת לקבוצה להשביח את החברות התפעוליות שיש לה", אומר כהן בראיון ל"גלובס". "אין ספק שברגע שהחברות הללו ישביחו את עצמן הקבוצה תוכל להראות יכולת שירות חוב מצוינת. לכן אני חושב שהכיוון בו החברה פועלת כעת מאוד טוב, ויישר כוח על העבודה האדירה שנעשית שם. אני מקווה שההסדרים והסיכומים יוסדרו בעתיד הקרוב על מנת לתת לאי.די.בי לשוב להשבחת החברות התפעוליות, במטרה להביא אותן לשווי ההוגן האמיתי שלהן".

- כמנכ"ל אפריקה ישראל הובלת את הסדר החוב הגדול הראשון בשוק ההון

"ההישג הכי גדול שלנו באפריקה ישראל היה להגיע להסדר כמה שיותר מהר על מנת לתת לחברה לחזור לניהול שוטף של הנכסים במטרה להשביחם, מבלי להיות עסוק כל יום מבוקר ועד ערב בנושאי תזרים וניהול חוב. ההסדר נתן לחברה פריסה מאוד ארוכה של החוב ונתן לה את אפשרות להשביח את החברות המצוינות שלה.

"בראייה לאחור ההסדר היה נכון לעשייה ואפשר לחזור לפעילות כמה שיותר מהר ומוקדם. בתקופת ההסדר והאי-שקט, החברה, וכל ההנהלה, עסקו כל הזמן בחוב על חשבון ניהול החברות, כך שגם המשקיעים באפריקה וגם החברה עצמה הרוויחו מההסדר".

- ישנו איזה לקח שהמוסדיים צריכים ללמוד מהמקרה של אפריקה ישראל?

"אני חושב שעל המוסדיים להבין בראש ובראשונה שברגע ששווי הנכסים עולה על ההתחייבויות, עליהם לתת להנהלה לפרוס את ההתחייבויות כדי לתת לחברה זמן להשביח את הנכסים. אם לחברה יש רק בעיית תזרים בנקודת זמן מסוימת, מה טוב יותר מאשר ניהול הנכסים לשירות החוב בשנים הבאות? אם המוסדיים לא מגיעים למסקנה הזו, זה לוקח המון משאבים. ההנהלה עסוקה כל הזמן בחוב במקום בניהול השוטף של החברות התפעוליות".

- כלל ביטוח נמצאת על המדף ואף עשויה להימכר לחברה האחות כור.

"אני לא מתעסק בעניין מכירת כלל ביטוח, זו סוגיה של הבעלים. אני מנהל את העסק".

"הפסדתי חבר אמיתי"

מאז שכהן נכנס לתפקידו בכלל פוטרו מהחברה כ-300 עובדים (כ-10% מהעובדים בחברה), ומרבית הנהלת החברה הוחלפה על ידו. כשאנחנו מבקשים ממנו להתייחס לכך הוא אומר: "כלל ביטוח נמצאת אחרי ארגון מחדש מאוד מסיבי, גם במערכות הניהוליות והתפעוליות וגם בהכוונה העסקית. אנו כרגע מוכנים למציאות חדשה. אנחנו בכיוון של הובלה עסקית, גם בצמיחה וגם בשיפור הרווחיות וגם בהתייעלות תפעולית".

- המהלכים האגרסיביים שהובלת הסתיימו או שישנם עוד בקנה?

"ההוצאה המסיבית של עובדים או סגירת יחידות ופעילויות ופיטורים כתוצאה מזה, כבר מאחורינו. כלל ביטוח סיימה את ההיערכות ומתעסקת בביזנס תחת המציאות המשתנה".

- הבאת מנהלים רבים מבחוץ, זה הסעיר את החברה.

"העובדים החדשים נקלטו יוצא מן הכלל לתוך החברה. הם כבר מרגישים את עצמם חלק מהחברה ומהאסטרטגיה והעשייה".

- במקביל לפיטורים הנרחבים הוקם אצלך ועד עובדים יציג.

"אני מכבד את הוועד ויש שיחות טובות בין הוועד וההנהלה לצורך הסכם קיבוצי. אבל כרגע אני מרוכז בניהול החברה ובהתאמת החברה למציאות מאוד חדשה ואחרת ממה שהתרגלנו. לכן היה צריך ועדיין יש צורך להתאים את רמת ההוצאה לרמת ההכנסה החדשה. אני שמח על כך שכלל ביטוח נגעה בנושא הזה לפני כולם ועשתה את הצעדים שהיו צריכים להיעשות".

- לדעתך גם יתר חברות הביטוח יידרשו לעשות מהלכי קיצוץ ופיטורים כגון אלה שהובלת בכלל ביטוח?

"אין לי ספק שחברות אחרות גם יצטרכו לעשות זאת. חברות ביטוח אחרות דוחות את יום הדין, וזה ברור. חברות גדולות במיוחד שפעילותן מוטת חיסכון לטווח ארוך לא יכולות לשרת את ההוצאות ברמת דמי הניהול הקיימים. אפשר לדחות זאת ברבעון אחד או שניים, אבל בסופו של דבר לא תהייה להן ברירה".

- אפרופו השינויים אצלכם, היו"ר, אביגדור קפלן, עוזב את הקבוצה לתפקיד מנכ"ל ביה"ח הדסה. מי יחליף אותו?

"אני מאוד מצטער על עזיבתו של אביגדור. אני הפסדתי יו"ר מצוין וחבר אמיתי. עבדנו בחברות וכאנשי מקצוע ותיקים שמכירים את הענף היטב. יחד עם זאת, אני חושב שבהדסה בחרו את האיש הנכון והראוי בזמן הנכון ובמקום הנכון. עדיין לא יודעים מי יחליף אותו - זו החלטת הדירקטוריון, וזה לא יקרה מחר בבוקר".

*** הראיון המלא - במהדורה המודפסת

איזי כהן כלל ביטוח
 איזי כהן כלל ביטוח