"לממשלה אין כל כוונה להפעיל הנמלים ע"י כוחות צבא"

כך לדברי גורמים ממשלתיים בתגובה לפרסומים בנושא ■ נתניהו: "נגבש את הממשלה כולה כדי לעשות את הרפורמה שתשפיע על הוזלת יוקר המחיה"

לממשלה אין כל כוונה או תוכנית להפעלת הנמלים באמצעות כוחות צבא", כך הבהירו היום (א') גורמים ממשלתיים בתגובה לפרסומים בנושא. אותם גורמים הבהירו כי אין בנמצא כוח אדם שמוסמך ויכול לתפעל את הנמלים במקומם של עובדי חברות הנמל. יחד עם זאת, שר התחבורה, ישראל כץ, אישר כי הוא נערך להפעיל את הנמלים באמצעות "חברות חיצוניות" במקרה שתפרוץ בהם שביתה פראית.

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס לנושא הבוקר בפתח ישיבת הממשלה כשאמר כי המכרז להקמת הנמל העתידי שיוקם באשדוד או בחיפה יפורסם בעוד חודשיים, ובהמשך יפורסם מכרז נוסף להפעלת הנמל באמצעות מפעיל פרטי.

על רקע הכרזותיו של שר הכלכלה, נפתלי בנט, בסוף השבוע אמר נתניהו כי "אנחנו מחויבים לשינוי הזה. אני יודע שיש תמיכה של שרים רבים, אם לא כולם, במהלכים שאנחנו הולכים לעשות. שר התחבורה יביא בפני את ההצעה שמתגבשת. אני אדון בה עם שר האוצר וגם עם שר הכלכלה, ונגבש את הממשלה כולה כדי לעשות את הרפורמה הזאת שתשפיע מאוד על הוזלת יוקר המחיה".

המתיחות בין המדינה לעובדי הנמלים החריפה בסוף השבוע בעקבות הודעת הממונה על ההגבלים העסקיים, דיויד גילה, כי בכוונתו להכריז על חברות הנמל כקבוצות ריכוז. ההכרזה, הכפופה לשימוע, תאפשר לגילה להטיל על חברות הנמל פיקוח דומה לזה המוטל על מונופול. גילה כבר הצהיר כי בכוונתו למנוע מחברות הנמל להתערב בתהליך הקמת הנמל העתידי שאמור להתחרות בהן.

בחודש שעבר נחשף ב"גלובס" כי רה"מ אישר את תוכניתו של שר התחבורה להפעיל את הנמל העתידי באמצעות מפעיל פרטי. המפעיל יהיה חברה בינלאומית המתמחה בהפעלת נמלים שתיבחר במכרז שתפרסם המדינה. שר התחבורה ושר האוצר אמורים לקבל את ההחלטה היכן יוקם נמל העתיד, כשהבחירה תהיה בין שני אתרים אופציונליים הנמצאים בסמוך לנמל אשדוד ונמל חיפה.

האתרים, המכונים "נמל הדרום" (באשדוד) ו"נמל המפרץ" (בחיפה), נמצאים מחוץ לשטח של חברות הנמל הקיימות. לפני כחודשיים סיימה חברת נמלי ישראל (חנ"י) הממשלתית את ההליכים התכנוניים והשיגה את כל האישורים הסטטוטוריים הדרושים להקמת נמל בשני האתרים. במקביל, החלה חנ"י בהליכי מיון מוקדם לקראת פרסום מכרז להקמת נמל באשדוד או בחיפה בעלות של כ-4 מיליארד שקל. לשלב המיון המוקדם ניגשו 8 קבוצות בינלאומיות וישראליות. החברות הישראליות המשתתפות בהליך הן שפיר הנדסה, אשטרום וסולל בונה מקבוצת שיכון ובינוי.

ההחלטה על הקמת הנמל בהפעלה פרטית מהווה סטייה משמעותית ממתווה הרפורמה בנמלים שסוכם ב-2004 בתקופתו של שר האוצר נתניהו. התוכנית המקורית הייתה להפריט את חברות הנמל בהדרגה מ-2010 עד 2020. ואולם, המהלך נבלם בשל התנגדות ועדי העובדים להנפקת 20% ממניות חברות הנמל בבורסה. ראשי הוועד בנמל חיפה מתנגדים עקרונית להפרטה, בעוד שראשי הוועד בנמל אשדוד מעוניינים למכור את השליטה לגורם פרטי שלא דרך הבורסה.

בתחילת השנה הצליחה המדינה למכור את השליטה בנמל אילת לחברת מנו ספנות של האחים פפו תמורת 120 מיליון שקל. נמל פרטי קטן נוסף פועל במתחם מספנות ישראל במפרץ חיפה שבשליטת גולדבונד של שלמה שמלצר, סמי קצב ושלומי פוגל.

הרפורמה בנמלים
 הרפורמה בנמלים

תרשים
 תרשים