עוד שלב בפירוק: כלל פיננסים ברכישה עצמית של האג"ח שלו

יתרת האג"ח של בית ההשקעות מסתכמת ב-265 מיליון שקל ■ הדוחות שפרסם היום כלל פיננסים מעידים על המשך ההידרדרות בביצועיו

כלל פיננסים ממשיך לחסל את פעילותו: בית ההשקעות מקבוצת כלל ביטוח שבשליטת אי.די.בי דיווח הבוקר כי בכוונתו לבצע רכישה עצמית של אג"ח מסדרה א' עד 31 במאי. זאת במסגרת תוכנית לפירעון מוקדם של חובותיו, בהיקף כולל של 265 מיליון שקל. לכלל פיננסים, שמנוהל בידי יורם נווה, חוב סחיר בהיקף של כ-287 מיליון שקל, שנסחר בתשואה של 2.3%.

בכוונת החברה לפרוע את ההלוואה שהעמידה לה החברה האם, כלל ביטוח, שיתרתה עומדת על 170 מיליון שקל.

צניחה בהכנסות והפסד של 27 מיליון שקל

במקביל פרסם היום בית ההשקעות את תוצאותיו הכספיות לרבעון הראשון של 2013, וסיפק הצצה נוספת להידרדרותו המתמשכת. במהלך התקופה ההכנסות נחתכו ב-44%, והסתכמו ב-17.4 מיליון שקל לעומת 30.9 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, ובעלי המניות רשמו הפסד של 26.8 מיליון שקל, לעומת רווח של כ-2.5 מיליון שקל בתקופה המקבילה.

למעשה, כלל פיננסים ספג ירידה בהכנסות וברווח בכל מגזרי הפעילות שלו. ברבעון הראשון של השנה חל קיטון של כ-33% בהכנסות משירותים פיננסיים (קרנות נאמנות, ניהול תיקים ושירותי מסחר), שירדו ל-9.8 מיליון שקל מ-14.5 מיליון שקל, וההפסד המגזרי העמיק ל-8.8 מיליון שקל, לעומת כ-1.4 ברבעון המקביל.

גם בפעילות בנקאות להשקעות (כלל חיתום וכלל טהורי) נרשמה ירידה בשיעור דומה בהכנסות, שקטנו מ-623 אלף שקל ל-413 אלף שקל, וברבעון הראשון של 2013 המגזר עבר להפסד של 200 אלף שקל, בהשוואה לרווח של 50 אלף שקל. ואילו הרווח מפעילות הנוסטרו של בית ההשקעות צנח בכ-50%, לאחר שהסתכם בכ-5.7 ומיליון שקל בלבד, לעומת 11.2 ב-2012.

כלל פיננסים, שהיה בעבר בית השקעות מוביל, נמצא בימים אלה בתהליך של מכירת נכסיו, שבסופו ייוותר ללא פעילות עסקית משמעותית ויפסיק להתקיים כעסק חי. זאת, במטרה להשביח את עסקי החברה האם, כלל ביטוח, שנאלצת להזרים הון לבית ההשקעות הכושל, ונמצאת בעצמה על המדף.

נפרד מרוב הפעילויות

כך, בחודשים האחרונים נפרד כלל פיננסים מרוב פעילויותיו העסקיות. בינואר האחרון נמכרה פעילות קרנות הנאמנות וניהול התיקים - שמהווה את ליבת עסקיו - להראל השקעות, תמורת 210 מיליון שקל. כמו כן, כלל פיננסים מכר את אחזקותיו ב"טיטניום", זרוע הפעילות בחו"ל, בחברת "כלל פיננסים נגזרים" ובחברת "כלל טהורי" - כולן פעילויות הפסדיות.

למעשה, בעקבות ההפסדים המתמשכים במגזר השירותים הפיננסיים שלו, דיווח כלל פיננסים על הפחתה נוספת לירידת ערך של נכסים אלו, בסך של כ-2.2 מיליון שקל. במקביל, דירקטוריון כלל פיננסים החליט לצמצם את פעילות הנוסטרו של בית ההשקעות, וזאת "כדי לצמצם את רמת הסיכון הכרוכה בפעילות האמורה, ולהתאימה לאסטרטגיה של החברה למימוש נכסים".

כעת בית ההשקעות נותר רק עם פעילות חבר הבורסה שלו, ובימים אלה הוא מנהל מגעים מתקדמים למכירתו לבנק ירושלים. ואולם, בדוחותיו מופיעה הערה כי למרות שבכוונתו למכור את חבר הבורסה, אין ודאות כי פעילות זו אכן תמושש, וכך או אחרת, לא צפוי כי החברה תמשיך לפעול בתחומי עיסוקה בעתיד הנראה לעין. במילים אחרות, נראה כי בכלל ביטוח נחושים לחסל את פעילותו של כלל פיננסים - בכל מחיר.

כלל פיננסים
 כלל פיננסים